„Ако с МИГ-овете воюваме с Русия, преднината ще е за страна-производител“
Велизар Шаламанов, служебен министър на отбраната пред Deutsche Welle
Констатация
Ако възникне ситуация и самолетите ни съветско производство трябва да действат срещу руска техника с руски пилоти или срещу оператори на средствата за електронна война за управление и разузнаване, естествено че предимството ще бъде за страната-производител. Това призна служебният министър на отбраната Велизар Шаламанов в интервю за водещата германска обществена медия Deutsche Welle (DW).
Интервюто му е във връзка с проведеното на летище „София“ миналата неделя авиошоу на българските Военновъздушни сили (ВВС) под надслов „Това сме ние“. Тогава стана ясно, че думите на президента Росен Плевнелиев за необходимостта от денонощни дежурства за изтребители-прехващачи МиГ-29 са реални, поради зачестилите полети на руски самолети по границата на въздушното ни пространство след началото на конфликта в Украйна.
Шефът на военното ведомство обаче веднага се поправи, че „противопоставянето не е основна цел на българските въоръжени сили“. Според него обаче „съветската военна техника е един от основните проблеми на въоръжените сили на България“, което касае и самолетите МиГ-21 и МиГ-29.
Според думите му разработването на съветската военна техника се основаваше на други принципи. „Един от тях гласи, че тя не трябва да бъде съвместима със западната техника. Освен това съветското въоръжение е много по-ресурсоемко, защото е разработвано за използване в друга икономическа, ресурсна и политическа среда“, казва българският министър.
„Технологиите, които се използват от страните-членки на НАТО в областта на разузнаването, управлението, разпознаването и производството на високоточни средства, са отишли далеч напред. Всичко това прави практически невъзможно използването на съветската техника в една система от страни-членки на НАТО“.
Той поясни, че „българските бойни изтребители не притежават система за опознаване, нямат устройства за предаване на данни, които да ги интегрират в системата за управление на НАТО, включително и в системата АУАКС“. „Техните характеристики по отношение на авиониката са изключително ниски, а това са радиолокация, управление на оръжията и пълната им несъвместимост с техниката на страните от НАТО“, пояснява Шаламанов.
Относно авиошоуто той призна, че „действително хората в българските ВВС са прекрасни професионалисти, но имат неотложна нужда от нова техника“. „След десетгодишно членство на страната в НАТО те не могат да участват в реални операции на Алианса“, каза Велизар Шаламанов.
Според него „ако подмяната на сегашните бойни машини не започне максимално бързо, съществува реалната опасност военните летци да бъдат лишени от необходимата им техника и така да бъде прекъсната над столетната традиция на българската военна авиация."
Министърът на отбраната вижда проблемите в „сериозните геополитически и икономически интереси на хора, които искат да продължават да контролират развитието на българската армия“. Както и в „капацитета на досегашните български правителства да решават въпроси, свързани със стратегическото развитие на българските въоръжени сили“. „По времето на комунизма България не е имала право да разполага с подобен капацитет, но сега в страната вече съществува такава готовност и решенията трябва да бъдат намерени още през следващите месеци“, обобщи Велизар Шаламанов.