Шишков прави нов реверанс пред българските превозвачи за тол таксите
Въпреки тежкото състояние на бюджета и опасното състояние на пътищата в България регионалният министър търси начин да намали цените за българския транспортен бранш

© ECONOMIC.BG / АПИ
Служебният кабинет няма да отлага повече заложеното миналата година увеличение на тол таксите. Реално обаче то няма да е еднакво за всички – регионалният министър Иван Шишков планира българските превозвачи да се възползват от отстъпки, на които чуждите камиони няма да имат право. По този начин местният транспортен бизнес няма да бъде натоварен финансово и няма да се подхранва инфлацията в страната.
Преди това той даде интервю за БНТ, в което заяви, че ще се въведат определени ставки за изминати километри и че транзитният превоз ще плаща повече. Министърът обясни, че „тези, които изминават по-малко, ще плащат на километър повече от тези, които изминават повече километри“.
Камионите, които захранват нашите магазини и потребяваме стоки, ще плащат по-ниски такси, а транзитният превоз ще плаща повече“, каза Шишков, който инспектира участък от магистрала „Европа“.
Припомняме, че повишаването на тол таксите бе договорено от бившия регионален министър Гроздан Караджов, който проведе редица срещи с бранша през миналата година и бе на мнение, че тежкият трафик трябва да плаща повече от лекия, тъй като руши пътищата повече. Властта и секторът постигнаха договорка да въведат увеличенията в две стъпки – първите 50% влязоха в сила от 1 юли 2022 г., а второто увеличение бе заложено за 1 януари 2023 г. Освен това превозвачите започнаха да плащат и за преминаване през второкласната пътна мрежа в страната, за която допреди това ставката бе 0 ст./км.
С идването на служебното правителство и с мотива, че инфлацията в страната е висока, кабинетът отложи второто поскъпване с половин година – до 1 юли 2023 г. Това се случи на фона на изказвания на регионалния министър, че трябва да се намерят 20 млрд. лв. за строителството на всички пътни обекти в страната.
Заради апокалиптичния сценарий за бюджета, очертан от финансовия министър Росица Велкова преди дни, стана ясно, че властта не може да прави повече отстъпки към бранша и че не се планира ново отлагане на по-високите тол тарифи.
Отстъпките
Сега обаче Шишков отново е готов да направи реверанс пред бранша и то под заплахата България да бъде наказана от Европейската комисия заради дискриминация. Като мотив за омекването си министърът посочва, че увеличението на тарифите би оказало неблагоприятно влияние върху цените на стоките в България. Подобна теза превозвачите се опитваха да прокарат и през миналата година, но анализ на тогавашния министър показа, че увеличението би било минимално.
Служебният кабинет предвижда цената да се определя от километрите, които изминават превозвачите. Увеличението ще бъде с 50%. За километрите над определен пробег – около 4 – 5 хиляди в рамките на месец, което подлежи на преценка – да има намаление.
Тезата на министъра противоречи на първоначално заложената идея миналата година, а именно – тези, които карат повече и рушат пътищата повече, да плащат повече, за да може държавата да има средства, с които да поддържа пътната мрежа.
Не казваме конкретна цифра, защото продължаваме да правим изчисления, за да можем да облекчим превозвачите, които изминават най-големи разстояния в България. Те трябва да може да бъдат облекчени, защото ще рикошира върху цените на всички продукти на вътрешния пазар“, заяви Шишков, цитиран от пресцентъра на МРРБ.
Допълни, че за транзитния трафик повишението ще е предвиденото. То ще влезе в сила най-вероятно след два месеца. Не е ясно дали тази идея е договорена с Европейската комисия, тъй като при обсъждането й миналата година стана ясно, че подобна мярка би се разглеждала като дискриминираща за чуждестранния бранш.
Около 600 милиона лева ще бъде приходът от тол системата на годишна база, ако таксите бъдат увеличени. Такива са разчетите. Зависи и от трафика, който е нараснал значително, обясни пък зам.-министърът Николай Шушков. Той информира и че за първи път този месец са събрани повече приходи от тол такси, отколкото от винетки.
271 млн. лв. са постъпленията от тол такси за миналата година. Отчитаме над 35% увеличение на трафика през България. Прогнозата за повишените приходи е направена при отчитане на това, което ще върнем на превозвачите заради изминато разстояние над лимита и при обмисляното предложение от 16:00 часа в петък до 20:00 часа в неделя тол таксите да бъдат по-високи“, каза той.
Тол таксите, които са в сила до средата на 2023 г.