Ще минат години преди авиацията да преболедува COVID-19
Проблемите в сектора на авиацията застрашават и туристическата индустрия

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Редица европейски авиокомпании отказаха да дадат прогнози за
финансовите си резултати за годината, тъй като продължаващата пандемия от
коронавируса създава несигурност за бизнеса и връщането на икономиките по света към
нормалния им ритъм, пише Reuters.
AirFrance KLM и IAG, компанията майка на British Airways, Vueling и Iberia, споделиха, че съществува високо ниво на несигурност, защото не е ясно колко ще продължат глобалната здравна криза и причинената от нея икономическа рецесия. Това са и причините двете компании да оттеглят прогнозите си за печалби през 2020 г.
Френско-холандският превозвач AirFrance KLM отчете нетна загуба от 1.8 млн. евро за първото тримесечие на годината, което е по-добър резултат спрямо загубите от 324 млн. евро за същото тримесечие миналата година. За периода януари-март 2020 г. IAG е загубил 1.7 млн. евро, като през 2019 г. е отчела печалба от 70 млн. евро за първите три месеца.
И двете компании очакват представянето им през второто тримесечие да бъде дори по-слабо. „Планираме връщане в експлоатация най-рано през юли, но това зависи от облекчаването на мерките и интереса към пътуванията“, коментира Уили Уолш, изпълнителен директор на IAG, като добави, че търсенето няма да се върне до нивата си от 2019 г. през следващите най-малко 3 години.
AirFrance KLM също предупреди, че ще отнеме няколко години, за да се върне бранша съм резултатите си преди здравната криза. Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) заяви, че търсенето на европейски превозвачи е намаляло с 54.3% през март в сравнение с предишната година.
Анализаторите споделят, че интересът към услугите на авиокомпаниите може да бъде още по-нисък през април, защото строгите мерки бяха въведени в средата на март и отчетите не са дали точна информация за негативното влияние на COVID-19.
Редица правителства в Европа започнаха постепенно да премахват някои ограничения. Въпреки това забраната за пътуване извън Европейския съюз ще остане поне до 15 май. Говорител на Европейската комисия (ЕК) сподели, че тази мярка може да бъде удължена, за да се гарантира, че няма да последва втора вълна на заразата.
Европейската институция предупреждава, че загубите за авиокомпании от Съюза може да стигнат до 90% тази година спрямо предходната. Акциите на AirFrance-KLM са потънали с почти 60% от началото на годината, докато понижението за IAG доближава 70%.
ACI Europe, асоциация от 500 европейски летища, прогнозира спад на приходи от 14 млрд. евро тази година само неосъществените полети. Анализаторите обръщат внимание, че приходите на много фирми от трети страни, доставчици на кафе и списания, зависят пряко от дейността на летищната.
Натиск върху туризма
Намаленото търсене на пътувания водят до проблеми в туристическата индустрия, която представлява 11% от БВП на ЕС. Компаниите в сектора още не знаят кога ще могат да възобновят дейността си изцяло и дали на международните посетители ще бъде разрешено да пътуват. Едуардо Сантандер, генерален изпълнителен директор на Европейската комисия за пътуване, заяви, че европейските държави трябва да координират своите стратегии, за да избегнат по-нататъшна несигурност в цялата индустрия.
На въпрос дали туристическият сектор може да се свие вследствие на пандемията, той каза, че предприятията трябва да използват този момент, за да станат по-екологични. „Хората ще започнат да се питат, преди да резервират ваканциите си, какво ще бъде въздействието им върху околната среда и коя компания какво прави на местно ниво“, подчерта Сантандер.