Силата на меките умения

Често те тежат много повече от професионалните умения при подбора на кадри

Силата на меките умения
Автор: Мая Цанева

Стив Джобс, Илон Мъск и Ричард Брансън са известни не само с богатството и иновативността си, но и с уменията си да говорят увлекателно, да бъдат продуктивни и да поддържат висока степен на устойчивост в рискови предприемачески и житейски ситуации. Младата предприемаческа общност у нас бързо ги припозна като свои герои, но се оказа, че овладяването на т.нар. меки умения е дори по-скъпо от инвестицията във високите технологични постижения.

„Интензивността, с която се променя бизнес средата, скоростта, с която остаряват продукти, умения, технологии, са много бързи. Сещам се за не повече от две-три професии, в които да не се работи постоянно с хора. Смятам, че това са основните фактори, които правят нуждата от т.нар. меки умения все по-голяма“, казва Филип Анастасиу, директор „Човешки ресурси“ на МЕТРО Кеш енд Кери България. Той допълва, че при подбора на мениджъри меките умения тежат много повече от професионалните. „Ако трябва да избера едно, бих се спрял на умението за учене. То изисква умения за анализиране, за взимане на решения, за наблюдение, за слушане, за саморефлексия, за концентрация“.

Силвина Фурнаджиева, която е създател на методика и обучение „Супер продуктивност“ за бизнеса, допълва, че уменията за поставяне на ясни и измерими цели, постоянството и добрата комуникация, са също така важни. Добре описаните, осъзнати и работещи процеси са ключови за финансовите успехи и в тях хората са главните действащи лица. „С времето се увеличи разбирането за това, че дори и бизнес процесите и работата ни да са добре организирани, винаги има начин да бъдат оптимизирани. Да работим по-умно означава да успяваме да свършим възможно най-много полезна работа, водеща до реални резултати, за все по-кратко време. Ефектът от въвеждането на ясни, разписани и оптимизирани продажбени процеси се появява още през първите един-два месеца - понякога с до 30-40% ръст на продажбите само за първия месец. Всички мои клиенти споменават и още нещо, което е много ценно: значително намаляване на стреса“.

Именно грижата за здравето напоследък е една от най-важните и скъпи  инвестиции, която бизнесът или самите предприемачи правят. Лазар Радков от Live to Lift казва, че за 11-те години, откакто проектът съществува, има десетки случаи за кариерно израстване и за стартиране на собствен бизнес от хора, подобрили своя начин на живот. „Човек, който се грижи по-добре за себе си, има повече енергия и идеи, по-продуктивен е и винаги ще има по-добри шансове да се издигне в кариерата или в бизнеса. Няма как без дългосрочна грижа за тялото си човек да успява устойчиво“, казва той. Лазар цитира и американско проучване, според което от всеки 100 долара, инвестирани в здраве, бързо се възвръщат като 136 долара под формата на спестени разходи за боледуване. „Това е инвестиция в себе си и в бъдещето. Следващото най-важно умение е да се учим, да комуникираме емпатично и да взаимодействаме, а никой не ни учи на това в училище“, казва той.

Силвина допълва, че емпатията и креативността често се считат за черти на личността, но умението да ги проявяваме може и трябва да бъде развивано. Филип се съгласява: „Нашият успех се дължи на взаимоотношенията ни с клиентите и на находчивите решения на екипа. Щастливите служители правят щастливи клиенти. Ние не можем да бъдем актуални, ако за всяка нужда търсим талант отвън или купуваме технология. В такъв момент уменията на хората излизат на преден план. Едни от най-успешните ни активности са плод на креативността на отделни колеги или екипи. 40% от търговията е наука и 60% е изкуство. А изкуството се прави от хора“, обяснява той.

Консултантът по работодателски имидж Надя Маринова, познатата и като стендъп комедианта Надя Брайт, учи предприемачи и мениджъри на най-скъпото в бизнеса изкуство – комуникацията и ораторското майсторство. Тя казва, че уменията за критично мислене, за активно слушане и за себеизразяване са непреходни. „Умението „публично говорене“ е от основно значение за предаването на идеи, продаването им, както и за тяхното управление. То съчетава немалко умения в себе си – да правим добро впечатление, да формулираме и конструираме теза, аргументация; да се свързваме с другите, да сме интересни; да чуваме обратна връзка и др.“ Според Надя успехът е невъзможен без добра комуникация. „Винаги, дори и в ерата на Изкуствения интелект, ще имаме потребност да се разбираме добре помежду си“.

Коментари: 0