„Симеон Дянков ме излъга за БДЖ“
Транспортният министър е категоричен, че реформите в холдинга трябва да са съпътствани със съответните инвестиции
Ивайло Московски:

„Симеон Дянков ме излъга за БДЖ“, заяви транспортният министър Ивайло Московски в ефира на Нова телевизия по повод тежкото финансово състояние на Български държавни железници.
Той разказа, че по време на предишния си мандат начело на транспортното ведомство, заедно с бившия финансов министър са работили две години съвместно със Световната банка по изготвянето и реализирането на план за оздравяване на националния железопътен превозвач. Планът е включвал както освобождаване на служители, оптимизиране на разходите и продажба на поделението за товарни превози, така и финансиране от международната институция за изплащане на стари задължения и покупка и модернизация на подвижния състав.
Московски обясни, че той е реализирал всички непопулярни мерки, предвиждани в плана – освободени са били около 5000 служители и са били съкратени редица от най-нерентабилните влакове, но приватизация на БДЖ „Товарни превози“ така и не се реализирала, а когато дошло време да бъде подписано готовото споразумение със Световната банка, Дянков отказал с мотива за бюджетна стабилност и плановете за оздравяване на Холдинга не успели да се завършат.
Според транспортният министър реформа не може да се случи само с рязане на разходи и без съпътстващи инвестиции. „Аз втори път няма да направя тази грешка“, категоричен бе Московски. Той уточни, че към момента, за да функционира нормално компанията са нужни средства за обслужване на дълговете и 25 млн. лв. за покриване на санитарния минимум ремонти на подвижния състав.
Транспортният министър посочи, че на практика е невъзможно да се правят съкращения в компанията, тъй като има сключен през миналата година колективен трудов и всяко съкращение почти сигурно ще бъде отменено при обжалване в съда. За целта трябва да бъде получено съгласието на синдикатите.
Той заяви, че отмяната на решението за спирането на още влакове и връщането на част от спрените от 12 януари е само краткосрочно успокоение на ситуацията и трябва да се изготви цялостен план за преструктуриране на БДЖ, включително рестартиране продажбата на „Товарни превози“. Министърът обясни, че са необходими около 1-2 седмици за възстановяване на част от спрените влакове, но това не може да се случи с всички, тъй като има недостиг на технически изправен подвижен състав. Той даде за пример „серия локомотиви 32“, на която, по думите му, не са извършвани необходимите ремонти, „локомотивите са твърде стари“ и има предписания от ИА „Железопътна администрация“ да бъдат спрени от движение като негодни.
Напомняме, че серия 32 всъщност са 79 електрически мотриси, доставени между 1970 и 1979 г. и произведени в Рига, Латвия. 13 от тях са вече бракувани, а значително по-голяма част не са в експлоатация. В едни от страните с най-развит железопътен транспорт – Швейцария, Франция, Холандия, Великобритания и други в експлоатация е подвижен състав със сходна или по-голяма „възраст“, но преминал модернизации и със съответната качествена техническа поддръжка.
Ивайло Московски направи и спорни коментари относно конкуренцията в сектора, критикувайки изминали действия на държавата, която дала осем разрешителни за частни товарни превозвачи. Това по думите му намалило пазарни дял на БДЖ със „зловещи темпове и води до унищожаването на поделението“.
Именно доброто развитие на конкурентен пазар в товарните превози е една от причините България да бележи постоянен напредък в последните доклади на Европейската комисия за либерализацията на сектора в Общността. Стойността на общия индекс за страната ѝ отрежда позиция в „златната среда“ на Европейския съюз.