Скоро няма да има кой да доставя стоки до магазините в Европа
Липсата на кадри в транспортния бранш е сериозен проблем за Стария континент, а в последните месеци той ескалира
Петър Витанов, евродепутат:

© ECONOMIC.BG / БТА
Европа има проблем с веригата на доставки, който се усещаше още преди пандемията. Липсата на кадри в транспортния бранш е сериозно изпитание, което след здравната криза се изостри още повече. През последните няколко месеца ситуацията ескалира, като дори засегна и авиационния сектор. Така може да се стигне до момента, в който да няма кой да доставя дори хранителните продукти в магазините.
Това коментира за Economic.bg българският евродепутат Петър Витанов, член на Групата на социалистите и демократите в Европейския парламент и координатор в Комисията по транспорт. По темата за проблемните вериги на доставки и недостига на служители в транспортния сектор се проведе дискусия в Брюксел между представители на Международната организация за автомобилен транспорт (IRU) и европейски депутати, а сред организаторите беше именно Витанов.
Според евродепутата в транспортния бранш само през миналата година незаетите работни места са били половин милион. Отворените незаети шофьорски позиции достигат 71 000 в Румъния, 80 000 в Полша и Германия и 100 000 в Обединеното кралство. В световен план има милиони незаети позиции, което води до по-висок риск от инфлация, проблеми със социалната мобилност и срив на веригата на доставки.
Дори по-високите заплати вече не са достатъчно привлекателни за шофьорите. Освен ниско заплащане, те се оплакват от тежките условия на труд, откъсване от семейството за дълъг период от време, липса на нормални места за почивка като обособени паркинги, разказва българския евродепутат.
Професията няма как да стане привлекателна, ако нямаме нормални условия за работа“, категоричен е той
Статистиката показва, че има само 300 000 места за паркиране на камиони в целия ЕС, а за да се отговори на търсенето трябва да се осигурят още 100 000 места. Само 7000 от съществуващите места за паркиране в ЕС пък са в зони, сертифицирани като безопасни и сигурни.
За да нямаме нарушения на веригите на доставки и образно казано да има кой да ни донесе млякото и хляба до магазина, правителствата в Европа ще трябва да работят сериозно върху подобряване на инфраструктурата, места за почивки и паркиране, които да не приличат на бунища, а да предлагат наистина нормални условия като за 21-ви век, преосмисляне на възнагражденията, както и насърчаване за участие на повече жени и млади хора в професията.”
Друг проблем в сектора, според Витанов, са застаряващите кадри. За да стане по-привлекателна професията за младите, казва той, трябва да се заложи на автоматизация, която би могла „фундаментално да трансформира“ сектора.
Секторът на автомобилния транспорт приема иновациите, стига да осигурява безопасен, сигурен и устойчив транспорт на стоки и пътници. Но, колкото и да ни се иска, в близко бъдеще няма как да си представим, че камиони и автобуси ще се движат автономно по магистралите."
Минималната възраст за професионални шофьори е 21 години. Според Витанов това трябва да се промени и да се създаде възможност и за 18-годишните, които завършат гимназия, да получават такава квалификация. Проблем на доста места в Европа е и високата цена на курсовете за професионални шофьори, която достига до 13 000 евро.
Кой млад човек има тези финансови възможности? Съгласете се, че не е логично 18-годишните да имат право да управляват самолети, но не и камиони.“
Ситуацията в България
Според евродепутата в България проблемът не се чувства така сериозно, поне за момента. Интересът към професията обаче започва да замира и българският транспортен бранш също скоро ще се сблъска с реалността. По думите на Витанов преди 30 години професията е била желана от всички, защото е давала възможност за свободно пътуване извън страната.
Те имаха достъп до различни стоки, недостъпни за обикновения българин поради затворения пазар. Отсъстваха дълго време от страната, но заплатата им позволяваше да имат много повече от средния българин. Всъщност, заплатата на шофьор на камион и днес е колкото на депутат в българския парламент.“
Авиационният сектор
В авиационния сектор ситуацията не е по-различна. По време на летните месеци в Европа и САЩ стотици хиляди пътници бяха принудени да чакат на опашки по големите летища. Проблемът отново бе свързан с липсата на кадри. По време на пандемията, когато светът бе в изолация, въздушните пътувания намаляха и така бяха освободени голям брой кадри.
С връщането към нормалността, пътуванията отново се възобновиха, но вече нямаше достатъчно кадри, които да отговорят на натоварването. Така се стигна до протести на служители, които настояваха за по-добри условия на труд и по-високи възнаграждения. Авиокомпаниите и летищните оператори опитват да привлекат нови служители, но обучението отнема месеци.
Според Витанов тези фактори предвещават край на евтините самолетни билети и трудна есен за много пътници.
Всичко това – натоварени летища, забавени или отменени полети, както и по-високи цени на самолетните билети на някои авиокомпании – вещае трудна есен за много пътници в Западна Европа. А тенденцията в световен план е, че евтиното пътуване ще остане в историята“, казва евродепутатът.