Служебният кабинет подготви Бюджет 2023 с 16 млрд. лв. нов дълг
Правителството на Румен Радев ще внесе документа в Народното събрание, ако не се сформира редовно правителство
Служебният кабинет на президента Румен Радев е готов с проектобюджет за следващата година и ще го внесе в парламента при неуспех да бъде съставено правителство. Параметрите му обяви финансовият министър Росица Велкова. По нейни думи проектът, изготвен от собствения ѝ екип, просто продължава действащите към момента политики, без да прокарва нови. Това обаче води до ръст на разходите от цели 11 млрд. лв. – основно за пенсии, заплати, капиталови разходи и други. В същото време планираните приходи са с 5.9 млрд. лв. повече.
Бюджетната рамка е заложена при хипотеза за икономически растеж от 1.6% и средногодишна инфлация от 6.4%. Именно около тези данни варира и изготвената есенна икономическа прогноза от икономическото ведомство. Безработицата ще се задържи на едно от най-ниските си нива, а именно около 4.5%.
Дефицитът ще се покачи – сега той е 4.1%, а за догодина е планиран в размер на 6.6% или 11.5 млрд. лв.
Не се предвижда ръст на минималната работна заплата и тя ще остане 710 лв. Предвижда се актуализиране на пенсиите от 1 юли по т.нар. „швейцарско правило“. Някои политики, например намалена ставка по ДДС, със срок до края на 2022 г. не намериха място в Бюджет 2023 г.
В случай че бъде сформиран редовен кабинет, Велкова посочи, че подготвените разчети ще бъдат предоставени на новия финансов министър.
Служебният кабинет предприе действия, тъй като по закон до 31 октомври трябва да има подготвен проектобюджет за следващата година.
Новият дълг за 2023 г., който трябва да бъде поет според бюджетната рамка, е 15.9 млрд. лв. По този начин съотношението на държавния дълг към брутния вътрешен продукт ще достигне 28.9%. За следващите две години също се очаква годишно да бъдат поемани нови заеми за около 16 млрд. лв. Така съотношението между дълг и БВП, което е важен икономически ориентир, се очаква да достигне в края на 2025 г. 38.1%.
С това започват да растат и лихвените разходи и така през 2025 г. те биха надхвърлили 2 млрд. лв.
За тази година
Според разчетите на финансовото министерство към края на деветмесечието бюджетът все още е на излишък, но разплащането по инфраструктурни дейности, което обикновено се случва в края на годината, ще повиши драстично разходите през последните два месеца. Все пак Велкова очаква преизпълнение на приходите благодарение на по-добри резултати при подоходното облагане и при осигурителните вноски, както и малко по-скромен дефицит от планирания в бюджета. Все пак той ще остане четвъртият най-висок в рамките на еврозоната след Латвия, Франция и Малта.
Ще бъде направена и икономия от инфраструктурните разходи в размер на около 1 млрд. лв., продиктувана от забавянето в Плана за възстановяване.
По последни данни от финансовия министър първите пари по Плана за възстановяване за България трябва да бъдат изплатени през декември. Те са в размер на 2.6 млрд. лв., но реално на касова основа ще бъдат изразходени не повече от 100 млн. лв.
Алтернативен бюджет 2023
Министърът заяви, че има подготвен и алтернативен бюджет, който е с много по-скромен дефицит, но и повече икономии. При него не се предвижда да се прилага „швейцарско правило“ от 1 юли, както и да няма никакви намалени ставки по ДДС. Идеята е и да има значително намаление на капиталовите разходи, но според Велкова той не изглежда като добра опция.
Алтернативният бюджет, съобразен с фискалните правила – при него има драстични намаления в разходите. За да се постигне баланс, не се прилага „швейцарско правило“ за пенсиите от 1 юли 2023 г. Това означава, че този бюджет е без увеличение на пенсиите, без намалени ставки, с намалени капиталови разходи. Но служебното правителство няма парламентарно мнозинство, то не би следвало да провежда никакви политики“, обясни министърът.