Сметна палата: Липсва контрол на биохраните у нас
Системата за надзор и контрол върху производството и търговия с биологични храни не защитава достатъчно интересите на потребителите
Сметната палата е анализирала развитието, надзора и контрола над производството и търговията с биологични храни и продукти в страната за периода от 01.01.2015 г. до 30.06.2017 г.
Биологичното производство е съвкупна система за управление на земеделието и производството на храни, която има двойна обществена роля. От една страна обезпечава специфичен пазар на потребителското търсене на биологични продукти, а от друга страна допринася за опазване на околната среда и за развитие на селските райони.
Според изискванията на ЕС всяка от държавите-членки трябва да създаде система за контрол и да бъдат определени компетентни органи, като по този начин се гарантира, че биологичните продукти се произвеждат в съответствие с изискванията, заложени в правната рамка на Общността относно биологичното производство. В България има изградена такава система за контрол съгласно Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета от 28 юни 2007 г. относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти.
Кои са органите, осъществяващи контрол над производството, преработката и търговията с биохрани и продукти?
Министърът на земеделието и храните е отговорен за провеждането на политиката на качество съгласно Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета от 28 юни 2007 г. Дейността на министъра на земеделието и храните се подпомага от постоянна междуведомствена консултативна комисия по биологично производство.
Дирекция "Биологично земеделие и растениевъдство" в МЗХГ е компетентно звено при провеждане на политиката на ЕС и на националната политика в областта на биологичното земеделие, както и на надзора и контрола, включително и над контролиращите лица.
Контролът за спазване на правилата за биологично производство, преработка, поставяне на задължителни знаци и търговия с биопродукти се осъществява от контролиращи лица. Те получават разрешения за дейността си от министъра на земеделието и храните според Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз.
Българската агенция по безопасност на храните осъществява контрола в търговската мрежа върху употребата на термини и означения за биологичен метод на производство, преработка и търговия с растения, животни и аквакултури, растителни, животински продукти, продукти от аквакултури и храни.
Основният извод на Сметната палата след извършения одит е, че:
Системата за надзор и контрол върху производството и търговия с биологични храни не защитава достатъчно интересите на потребителите.
Този извод се подкрепя от следните констатации:
1. Контролът върху биологично произведените земеделски продукти и храни в търговската мрежа не е достатъчно ефективен, тъй като:
- Липсва информация за всички обекти в страната, които
търгуват с биологично произведени земеделски продукти и храни;
- Българската агенция по безопасност на храните не
осъществява контрол върху биологичните храни и продукти в заведенията за
обществено хранене и он-лайн търговията поради липсата на нормативна
регламентация. Дефицитът на контрол поражда риск в тези обекти да се продават
храни, които не отговарят на изискванията за биологично производство, с което
се ограничава ефекта от извършения контрол в търговската мрежа като цяло;
- Не са съставяни актове за установяване на нарушения на Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз, а са издавани само предписания, като по този начин e прилаган по-благоприятен ред при установено нарушение на императивна законова норма и не е реализирана предвидената санкция
- 2. Процесът по издаване на разрешенията за контролна дейност също не е достатъчно ефективен, тъй като:
- Издаването на разрешенията за контролна дейност през
по-голямата част от одитирания период е извършвано без утвърдени вътрешни
правила и процедури;
- Има случаи на издаване на разрешения за контролна
дейност без процедурите на кандидатите да отговарят на важни нормативни
изисквания, а в други случаи няма увереност, че изпълняват изискванията на
Регламент (ЕО) № 834/2007 поради липса на документи;
- Базата данни на
лицата, осъществяващи контрол за спазването на правилата за биологично
производство на земеделски продукти и храни, не осигурява необходимата
проследимост за дейността на контролиращите лица. Това може да бъде използвано
недобросъвестно от операторите (производители, търговци и преработватели) от
една страна, а от друга поражда риск от грешки при осъществяване на контрола в
търговската мрежа от Българската агенция по безопасност на храните.
3. Надзорът върху контролиращите лица не е ефективен, тъй като:
- Надзорните проверки не са планирани адекватно и не са
използвани възможностите за осъществяване на допълнителен контрол;
- Надзорът е
нормативно ограничен само в рамките на до един процент от досиетата на
производители, преработватели и търговци, с които контролиращите лица имат
договор;
- Съществуват
значими пропуски при извършване на надзорните проверки и последващия контрол за
изпълнение на предписанията;
- Не са упражнени
правомощията за отнемане или ограничаване на разрешенията за контролна дейност
и налагане на санкции и глоби при наличие на основания за това, което поражда
рискове в търговската мрежа да бъдат реализирани храни и продукти, неотговарящи
на изискванията за биологично производство.
4. Потребителите не са достатъчно осведомени за изискванията за етикетиране и означаване на биологичните храни и начините за тяхното разпознаване.
5. Информационната база данни на производители, преработватели и търговци на земеделски биологични продукти и храни не изпълнява основното си предназначение да осигурява необходимата прозрачност за потребителите.
6. Няма ефективен обмен на информация между Министерството на земеделието, храните и горите, Българската агенция по безопасност на храните и Държавен фонд Земеделие – Разплащателна агенция, в случай на нередности и/или нарушения на правилата за биологично производство.
В процеса на обсъждане на настоящия доклад от страна на МЗХГ са предприети мерки за отстраняване на установените пропуски и актуализация на нормативната уредба и вътрешните правила и процедури.