Лято 2025: От какво най-често се оплакват туристите по Черноморието?
Броят на жалбите към КЗП през последните няколко летни туристически сезона остава стабилен

© ECONOMIC.BG / БТА
Лошо обслужване, липса на персонал и дублирани резервации. Това са само част от проблемите, на които туристите се натъкват по време на почивка на Българското Черноморие.
Данните, изведени за Economic.bg, са на Комисията за защита на потребителите (КЗП) и потвърждават отдавна видимите предизвикателства пред качеството на българския туристически продукт.
Според статистиката на КЗП, най-често, получаваните жалби и сигнали касаят:
- лошо обслужване;
- липса на персонал;
- дублирани резервации в места за настаняване по Южното Черноморие;
- лоши условия и качество на предоставяните услуги в места за настаняване;
- отказ от възстановяване на капаро при отказани резервации;
- нарушения при продажба на чадъри и шезлонги на плажове и др.
Прочетете още
- В подготовка за лятото: Пътуванията на българите зад граница са двойно повече през април
- Хотелите в България имат рекордни постъпления от нощувки
- „Водещо е качеството“: Ще доведе ли еврото повече чуждестранни туристи в България?
- „Изключителна реклама“: България записа най-силния си зимен сезон тази година
По 100 на година, за да има
От 2019 г. насам няма летен туристически сезон, в който оплакванията да не надвишават 100 броя*. Макар да е налице известно намаление, то ежегодно всяко лято има по около 120-130 броя оплаквания, постъпили в Комисията. Това означава, че на ден, за всичките три месеца на лятото - макар летният туристически сезон да се разпростира и през септември - се изпраща поне по един сигнал до регулатора.
Интересно е да се отбележи, че след пандемията от коронавирус броят на жалбите достига пик от почти 300 през 2021 г., но още на следващата година той намалява наполовина.
Приемаме само кеш
По време на активния туристически сезон всяко лято КЗП започва поредица от проверки съвместно с други регулатори, като Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) и Националната агенция за приходите (НАП). Те показват, че сред редовните нарушения е да се предоставят туристически услуги в некатегоризиран обект или в такъв, на който не е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране.
Същото се отнася и за обекти, които не отговарят на изискванията за определената им категория.
В ресторантите и местата за развлечение пък Комисията попада на условия, които не дават възможност за плащане чрез терминално устройство ПОС.
В някои ресторанти дори липсват каталози, като „лист-меню за кухненската и сладкарската продукция и карт-меню за алкохолни и безалкохолни напитки със съответните продажни цени и грамажи“.
На въпрос къде най-често са нарушенията (хотели, ресторанти, туроператори, другаде), от Комисията отчитат, че навсякъде има пропуски.
Нарушения се установяват и при трите вида лица, предоставящи туристически услуги – хотелиери, ресторантьори и туроператори. Предвид наличието на по-голям брой обекти, като места за настаняване и заведения за хранене и развлечения, респективно и по-голям брой нарушения се установяват в този вид туристически обекти“, казват от там в коментар за Economic.bg.
Прочетете още
- Всеки трети хотел по Черноморието ще увеличи цените за Лято 2025
- „Няма кандидати“: Кой ще работи в българските хотели и ресторанти?
- „Не са готови за посетители“: Музеите хем нямат пари, хем ги харчат безмилостно
Има ли вече получени сигнали за Лято 2025
Към настоящия момент няма постъпили жалби или сигнали във връзка с летния туристически сезон.
В пуснатото наскоро мобилно приложение на КЗП за жалби също няма получени такива, касаещи нарушения по морето
Сезонът тепърва започва и не се съмняваме, че потребителите ще се възползват от възможността да подават жалби през приложението бързо и удобно“, прогнозират от Комисията.
От там предупреждават, че глобите, определени в Закона за туризма, варират от 100 до 10 000 лв., в зависимост от установеното нарушение.
Освен за спазването на този закон, КЗП следи и за предоставянето на пълна и вярна информация на потребителите за самите обекти. Това включва информация относно вида и категорията на място за настаняване или заведение за хранене и развлечения. „В тези случаи КЗП прилага разпоредбите на раздела за нелоялни търговски практики от Закона за защита на потребителите и определените санкции са в размер до 70 000 лв.“, допълват от регулатора.