НКЖИ избра проектант на жп връзката до Летище Пловдив
Комисията е отстранила от търга другите двама участници още преди отваряне на ценовите им оферти

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Снимката е илюстративна
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ избра изпълнител за проектирането на жп връзката до Летище Пловдив. Обществената поръчка, стартирана през декември миналата година, е спечелена от „Евротранспроект“. Решението за избор на изпълнител е от 12 юни. Другите двама участници са отстранени още в началните етапи на търга, без да се стигне до отваряне на ценовите им оферти.
Припомняме, че прогнозната стойност на процедурата е над 4.8 млн. лв. без ДДС. Тя предвижда изготвянето на инвестиционен проект, технически спецификации за строителство и Подробен устройствен план (ПУП). Финансирането за проекта ще бъде по линия на Оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
Ценовата оферта на победителя е малко над 4.2 млн. лв. без ДДС, т.е. по-ниска с около 600 хил. лв. от прогнозната стойност.
Проектът цели свързване на Летище Пловдив със съществуващата железопътна инфраструктура на жп възел Пловдив. Това трябва да се случи чрез удължаване на железопътната връзка между гара Крумово и летището. Дължината на новото трасе е около 4 километра, а проектната скорост на влаковете – 80 км/ч.
Победителят и победените
Трима участници проявиха интерес и подадоха оферти в последния възможен ден – 20 януари 2025 г. Освен „Евротранспроект“ ООД в процедурата се включиха още „Инфракад“ ЕООД, както и Обединение „Ий Кей Джей – ЕПГ“, в което влизат „Ий Кей Джей България Кънсълтинг Енджиниърс“ ЕООД и „ЕПГ Айзенбан- унд Баупланунгсгезелшафт мбх Ерфурт“.
Комисията, назначена за разглеждане и оценка на офертите, е работила активно в периода от януари до началото на юни, става ясно от протоколите.
След обстоен преглед комисията е предложила отстраняването на двама от участниците поради несъответствия с изискванията на възложителя. Това са Обединение „Ий Кей Джей – ЕПГ“ и „Инфракад“.
Консорциумът е отстранен с мотив, че партньорът в обединението „Ий Кей Джей България Кънсълтинг Енджиниърс“ ЕООД не покрива изискването за изпълнени дейности с предмет и обем, идентични или сходни с поръчката през последните 3 години.
Това е любопитно, тъй като въпросната компания бе изпълнител на актуализирания идеен проект за една от линиите на столичното метро. Има участие и в изготвянето на ПУП и технически проект за участъци от жп линията София – Пловдив.
Комисията е отстранила и „Инфракад“ с мотиви за несъответствие с изискванията за икономическо и финансово състояние, несъответствие с изискванията за технически и професионални способности. Освен това според комисията липсват данни за професионален опит на предложения ключов експерт „Контактна мрежа“.
Договорът с избрания победител все още не е подписан, или поне не фигурира в Регистъра за обществени поръчки. „Евротранспроект“ е компания с опит в проектирането на железопътни обекти, като е участвала в прединвестиционно проучване за удвояване на линията Карнобат – Синдел и в идейния проект за интермодален терминал при Русе.
С изграждането на жп връзката, летището най-вероятно ще стане по-привлекателно за потенциален концесионер. Такъв ще му се търси през втората половина на тази година или началото на следващата, стана ясно през март от изказване на ресорния министър Гроздан Караджов.