НКЖИ пусна търг за проектиране на жп връзка с Летище Пловдив
Стойността на търга е над 4.8 млн. лв. без ДДС и се финансира по програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) прави още една крачка към жп свързването на Летище Пловдив. За целта е обявена процедура за изготвяне на инвестиционен проект, технически спецификации за строителство и ПУП.
Стойността на търга е над 4.8 млн. лв. без ДДС, а оферти се подават до 20 януари 2025 г. Поръчката се финансира по програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
Припомняме, че в началото на годината НКЖИ стартира няколко предварителни обявления, от които стана ясно, че ще задвижи проекта. Бяха проведени и пазарни консултации.
Общата цел на инвестиционния проект е да бъде осъществена връзка на съществуващата инфраструктура на железопътен възел Пловдив с летище Пловдив. Това може да се случи с удължаване на жп връзката между гара Крумово и летището.
Проучванията показват три варианта за това, но в документацията е посочено, че техническият проект ще се изработва на база Вариант 1. Той представлява изцяло ново трасе, започващо от изходната гърловина на гара Крумово. Влаковете ще се разминават съответно в гара Крумово и гара Летище Пловдив, като ще имат възможност да бъдат приети на всеки един от приемно-отправните (ПО) коловози в гара Крумово. Летищната гара е разположена перпендикулярно на пистата за излитане и кацане. Дължината на жп връзката е около 4 километра.
Припомняме, че жп свързването на гара Крумово с летище Пловдив е част от по-мащабния проект за модернизация на жп възел Пловдив и изграждането на градска железница в града. Идеята за нея бе представена през февруари миналата година от бившия транспортен министър Христо Алексиев. Проектната скорост на влаковете е 80 км/ч.
Тогава стана ясно, че проектът за изграждане на жп връзка между гарата и летището е включен за финансиране в ОП „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. Дейностите ще струват около 44 млн. лв.
През март месец станаха ясни и 13-те планирани спирки на градската железница, която трябва да свърже Пловдив и Асеновград. Интересен момент е, че тя трябваше да се обслужва от новите влакове, финансирани по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. Процедурите за тях обаче пропаднаха.
Освен по-добрата транспортна свързаност за града под тепетата, реализацията на проекта може да подпомогне плановете за концесия на летището. През последните години стартираха няколко процедури за избор на концесионер, но никой не прояви интерес към аеропорта. В края на 2022 г. бившият министър Алексиев заяви, че големият проблем са частни имоти, намиращи се на територията на аеропорта.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.