Пловдив и Асеновград се договориха за спирките на градската железница
Бъдещият жп проект трябва да се обслужва от финансирани по ПВУ влакове, но търговете за тях все още се бавят

Снимка: Община Асеновград
Първоначално заложените спирки на бъдещата градска железница (т.нар. S-bahn) на Пловдив ще са 14 на брой. Сформирана работна група между местните власти на града под тепетата и на Асеновград са постигнали договореност по темата. Спирките са съобразени с предложения на гражданите след проведено обществено допитване от община Асеновград.
В срещата на работната група участие са взели зам.-кметът на община Асеновград инж. Стоян Димитров и областният управител на Пловдив Ангел Стоев, както и други представители на двете общини.
Разписанията и маршрутите на градската железница от Асеновград към Пловдив и обратно ще бъдат уточнявани допълнително, след анализиране на пътникопотока. Конкретните спирки в момента са посочени, за да може да бъде осъществено проектирането и изграждането им.
В началото на април се очаква да бъде готово техническото задание и да се изготви визуализация на бъдещите спирки от Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ). Другия месец предстои и нова среща на работната група.
Припомняме, че в средата на февруари транспортният министър Христо Алексиев обяви проекта като приоритет за Пловдив и заяви, че това може да е първият български град с подобен тип железница. Неговият предшественик на поста – Николай Събев – също имаше подобна идея, но за Русе.
Ако проектът в Пловдив се реализира докрай, то градската железница ще бъде обслужвана от влакове тип S-bahn, които са включени за финансиране в Плана за възстановяване и устойчивост. Обществените поръчки обаче за подвижния състав се бавят. Зам.-транспортният министър обещаваше да бъдат пуснати в края на 2022 г. Впоследствие министър Алексиев заяви, че ще бъдат стартирани в началото на 2023 г. По думите му търговете се съгласуват с Европейската комисия.
Малко преди да бъде разпуснато 48-ото Народно събрание, депутати от БСП входираха предложение целият подвижен състав за над 1 млрд. лв. да се даде безвъзмездно на БДЖ. Предложението им бе отхвърлено.
Спирките
Учениците и студентите само от Асеновград, които биха се възползвали от S-Bahn, наброяват около 1500. Близо 4500 пък са работещите в Пловдив асеновградчани, които ще имат възможността да ползват железницата, съобщават от общинската администрация на Асеновград.
- ЖП гара Асеновград – с буферен паркинг пред гарата;
- Маврудово – изместване на спирката с цел осигуряване на връзка с Промишлена зона „Тракия“;
- Връзка с Летище Пловдив;
- Югоизточна индустриална зона – при бившия завод за пишещи машини (под надлеза на Асеновградско шосе), със създаване на буферен паркинг в района;
- Централна ЖП гара Пловдив;
- „Пещерско шосе“ – връзка с градския транспорт за Математическата гимназия и ПГ по електротехника и електроника в Пловдив;
- Бул. „6-ти септември“ – стадион „Пловдив“ (Гребна база);
- Окръжна болница, езикови гимназии и новата сграда на ПУ „Паисий Хилендарски“;
- ЖП гара Филипово – с възможност за връзка с: Индустриална зона Радиново, Индустриална зона Бенковски, Индустриална зона Пловдив – Север към с. Труд с връзка през ЖП гара Филипово;
- Индустриална зона „Север“ в Пловдив;
- Индустриална зона Войводиново – с връзка на ЖП прелез Войводиново;
- Индустриална зона Скутаре;
- Бившият домостроителен комбинат – с буферен паркинг на влизане в Пловдив, от страната на „Скобелева майка“;
- ЖП гара Тракия.