Събев стартира процедурата за новите влакове за 1 млрд. лв.
По-голямата част от средствата са по Плана за възстановяване, а БДЖ ще получи нови машини само след реформи
Министърът на транспорта Николай Събев предприема първата крачка към закупуването на нов подвижен жп състав. В профила си във Facebook той обяви, че ресорното ведомство започва пазарни консултации за закупуване и поддръжка на нови влакове, локомотиви и бордово оборудване.
Новият подвижен състав включва 42 електрически влака, 20 пуш-пул (push-pull) влакови състава, 18 маневрени локомотивa и 108 комплекта ETCS бордово оборудване. Средствата ще бъдат осигурени от Националния план за възстановяване и устойчивост, а общият размер на инвестицията е над 1 млрд. лв. Грантовете по Плана са 655 млн. лв., а съфинансирането – 355 млн. лв. Отделно от това са предвидени и пари за поддръжка през годините на експлоатация.
Пазарните консултации са разделени в 5 покани и са публикувани в Централизираната автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“:
- Доставка и поддръжка на минимум 7 бр. двуетажни електрически мотрисни влака;
- Доставка и поддръжка на минимум 35 бр. едноетажни електрически мотрисни влака;
- Доставка и поддръжка на минимум 108 комплекта ETCS бордово оборудване за железопътен тягов подвижен състав;
- Доставка и поддръжка на минимум 20 бр. пуш-пул влакови състава;
- Доставка и поддръжка на минимум 18 бр. електрически батерийни маневрени локомотиви.
Електрическите мотрисни влакове
За първите две поръчки, т.е. за закупуването на общо 42 електрически мотрисни влака, ведомството е изпратило покана до всички заинтересовани лица, както и до едни от най-големите компании с опит в доставката и поддържката на жп състав, като Alstom, Siemens Mobility, Skoda и други.
Министерството е заложило и техническите спецификации, на които трябва да отговарят 7-те двуетажни електрически мотрисни влака. Всеки един от тях трябва да е с до 300 места. Те ще оперират крайградските райони на София.
Едноетажните електрически мотриси трябва да разполагат с до 200 места. Те трябва да са оборудвани и със система за преброяване на пътниците, които слизат и се качват. Всичките 35 бр. ще оперират по различните крайградски линии в София (17 бр.), Пловдив (10 бр.), Русе (2 бр.), Бургас (3 бр.) и Варна (3 бр.).
И двата типа мотрисни влакове ще развиват скорост между 140 и 160 км/ч. Те трябва да бъдат оборудвани с места за велосипеди, за инвалидни и детски колички. Също така да разполагат и с Wi-fi и USB конектори, както и със система за наблюдение в реално време. Пълното им обслужване трябва да бъде осигурено за 15 години, като има опция за удължаването на периода с още 15 години.
В Плана за възстановяване присъстват 42 мотрисни влака в проект за „Въвеждане на редовно тактово влаково обслужване (тип S-bahn) в крайградските райони на София, Пловдив и други градове“. Целта на редовните крайградски железопътни връзки (тип S-bahn) е да осигурят по-бързо придвижване на пътниците, но и да намалят автомобилния трафик.
В проекта по плана са заложени и примерни нови организации на движението на влакове край София и Пловдив, като главната цел е железниците да станат по-привлекателни и предпочитани от пътниците.
Примерен график за района на София, източник: План за възстановяване и устойчивост
Примерен график за района на Пловдив, източник: План за възстановяване и устойчивост
В проекта е посочено, че за закупуването на влаковете ще бъдат осигурени 372.6 млн. лв. от ПВУ. Собственото финансиране е разделено в две направления – дофинансирането ще е в размер на 159.9 млн. лв., а пълната поддръжка – в размер на 200 млн. лв.
Пуш-пул влаков състав
Според заложените технически спецификации пуш-пул влаковете трябва да развиват до 200 км/ч. Също така да са оборудвани с места за велосипеди, бебешки колички и инвалидни колички. И понеже ще се използват за превоз на пътници на дълги разстояния, трябва да са снабдени със зона за хранене, а всяка фиксирана седалка да разполага със сгъваема маса. Също така е заложено да има места за багаж, както и информационна система, съобщаваща на пътниците за спирките.
Пуш-пул съставите следва да се състоят от 1 локомотив и 5-вагонен състав, включващ 4 вагона и един команден вагон. Минималният брой места е 300.
С цел гарантиране на качественото техническо обслужване на влаковете през целия им жизнен цикъл (минимум 30 години), ще бъде възложена full-service поддръжка за период от 15 години, с опция за удължаване с още 15 години.
В Плана за възстановяване 20-те състава са включени в проект „Подобряване на обслужването на пътници с бързи влакове (InterCity) по основните направления в страната чрез закупуване на едноетажни оперативно съвместими електрически push-pull влакове (локомотив, вагони и команден вагон) с максимална скорост 200 км/ч, оборудвани с ERTMS.“
Най-вероятно бързите влакове ще обслужват жп направленията с начална точка София и крайни – Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Видин, Свиленград и др.
Изборът именно на push-pull влакове е породен от две особености, свързани със спецификите на експлоатацията на железопътните маршрути. На първо място това е свързано с пътническото натоварване по направленията, което е неравномерно през годината (по-високо през летния период и по-ниско през зимния). Това налага в определени случаи да има гъвкавост при експлоатацията на маршрутите чрез добавяне към състава на push-pull влака на допълнителни вагони.
Другата особеност е свързана със съкращаване на разходите и времето за маневрена дейност в крайните гари. В челните гари, каквито са Варна и Бургас, съставите губят значително време за маневри, резултиращи в допълнителни разходи за превозвача. В това отношение push-pull влаковете ще премахнат всички маневрени дейности в рамките на дневната експлоатация на състава, което ще рефлектира в намаляване на разходите за инфраструктурни такси, енергия, човешки труд и амортизация на подвижния състав и инфраструктурата. Поради факта, че до момента в българските железници не са експлоатирани push-pull състави, това може да се счита и за реформа на превозната дейност.
В проекта е посочено, че за закупуването на влаковете ще бъдат осигурени 271.5 млн. лв. от ПВУ. Собственото финансиране е разделено в две направления – дофинансирането ще е в размер на 196 млн. лв., а пълната поддръжка – в размер на 215 млн. лв.
Електрическите батерийни маневрени локомотиви
Ведомството е изпратило покана за пазарни консултации до всички заинтересовани лица, включително и до Bemo Rail, Clayton Equipment, Express Service и Unilok.
Депата, в които ще бъдат доставени електрическите акумулаторни маневрени локомотиви, са София (8 бр.), Пловдив (3 бр.), Горна Оряховица (3 бр.), Варна (2 бр.) и Мездра (2 бр.).
В Плана за възстановяване 18-те локомотива са включени в проект „Дигитализация и намаляване на емисиите при извършване на железопътните маневрени дейности в депата“.
Цели се подобряване на екологичния и шумовия фон при извършване на маневрените дейности в депата, както и дигитализиране на маневрения процес. Локомотивите ще подобрят условията на труд и безопасността в депата, както и ще свият експлоатационните разходи на превозвача. В резултат на смяната на старите дизелови маневрени локомотиви, с които се извършва маневрената дейност в момента, напълно ще бъдат ограничени вредните емисии в района на депата.
Съществен принос ще има дигитализацията при извършването на маневрената работа – локомотивите ще могат да се управляват дистанционно. Цялата информация по извършването на маневрата ще бъде дигитализирана – чрез записване на данните от свършената работа в бордовото устройство на локомотива.
Старите машини, серии 52 и 55, с които се извършват маневрите в момента, са над 50-годишни, като освен всичко са напълно ремонтно непригодни. Извършването на маневрени дейности в депата не изисква постигането на високи скорости, локомотивите се движат с 5-10 км/ч.
В проекта е посочено, че за закупуването на локомотивите ще бъдат осигурени 21.8 млн. лв. от ПВУ. Собствено финансиране не е предвидено.
Ново ETCS бордово оборудване
В Плана за възстановяване е посочено, че новото бордово оборудване ще бъде внедрено в 108 броя налични магистрални нулевоемисионни електрически локомотива и нулевоемисионни електрически мотрисни влакове на всички превозвачи. Ще се доставя оборудване с бордовата част на системата ETCS ниво 2 (L2), което отговаря
на норма 3 (Baseline 3) с версия 3.4.0, с гаранция, че бъдещ преход към версия 3.6.0 ще може да бъде извършен само посредством ъпдейт на софтуера (без промяна по хардуерната част) или изначално с версия 3.6.0, според спецификациите на Европейската агенция за железниците (ERA).
Превозвачите ще имат задължение да оперират оборудването минимум 10 години. Общият бюджет на инвестицията е 126 млн. лв., като за сметка на Механизма за възстановяване и устойчивост са 63 млн. лева, а останалите 63 млн. лева ще бъдат осигурени за сметка на бюджета на железопътните превозвачи (собствено финансиране).
Реформи и срокове, заложени в Плана
Реализацията на всеки един проект, заложен в Плана, минава през реформа и заложени срокове. Така например в проектите за закупуване на новия подвижен състав е заложен изцяло нов Закон за обществения превоз на пътници. Предвидено е разработването на нова интегрирана транспортна схема, обвързваща всички видове обществен транспорт, с оглед тяхното допълване, както и въвеждането на единен превозен документ, който ще позволи обслужването на пътуващите да се извърши от врата до врата.
В Плана е заложено, че обществените поръчки за новия подвижен състав може да стартират през второто тримесечие на 2022 г., т.е. до края на юни. Сключването на договори с избраните изпълнители е заложено за първите три месеца на 2023 г., а доставката и въвеждането в експлоатация на влаковете и локомотивите ще става поетапно. Първите бройки трябва да бъдат доставени през второто тримесечие на 2024 г., а последните – в началото на 2026 г.
Не сигурно, че „БДЖ – Пътнически превози“ ще използва новия състав. Дo 2024 г., ĸoгaтo пpeдcтoи либepaлизaциятa нa жп тpaнcпopтa и пътничecĸитe пpeвoзи, държавните железници тpябвa дa са в дoбpo финaнcoвo cъcтoяниe, зa дa мoжe дa cпeчeли дoгoвopa зa oбщecтвeнa ycлyгa зa пpeвoз нa пътници. Caмo тaĸa щe мoжe дa изпoлзвa пoдвижния cъcтaв, зaлoжeн в Πлaнa за възстановяване.
В него е посочено, че подвижният състав ще бъде държавна собственост и ще бъде предоставен за ползване на следващия оператор по договор за обществена услуга за превоз на пътници след 2024 г. чрез открита недискриминационна процедура, а операторът ще бъде задължен да го върне обратно на държавата след изтичане на този договор.