GullivAir отново дава заявка за директни полети до САЩ
Транспортният министър Гроздан Караджов възражда провалилата се идея на един от своите предшественици – Николай Събев от правителството на Кирил Петков
© ECONOMIC.BG / GullivAir / Фейсбук страница
България отново дава заявка, че скоро може да стартира директни въздушни връзки със САЩ.
Министърът на транспорта Гроздан Караджов възражда идеята за директна въздушна линия до Съединените щати. Той подкрепя и същия авиопревозвач, който беше лансиран от Николай Събев през 2022 г. – GullivAir. Българската компания е заявила желание да стартира редовни полети до Ню Йорк и Чикаго през април 2026 г.
Директните връзки със САЩ ще отворят нови пазари за българския туристически продукт, ще улеснят бизнес контактите и ще засилят културния обмен“, заяви министър Караджов, цитиран от пресцентъра на ведомството.
Всъщност отдавна е ясно, че единствено GullivAir има лиценз да извършва полети до САЩ. Опитите за това през последните няколко години удариха на камък, въпреки че компанията бе силно промотирана и от бившия транспортен министър Николай Събев през 2022 г.
Дългият път към САЩ
Сега заявеният старт на полетите от 2026 г. бележи кулминацията на дългогодишни амбиции на авиокомпанията да осъществи презокеанските си планове. Директната връзка със САЩ липсва повече от две десетилетия.
През май 2022 г. тогавашният посланик на САЩ в България, Херо Мустафа, обяви, че директните полети ще започнат още същата година, като тогава беше посочено, че GullivAir притежава лиценз за полети до Ню Йорк и Торонто.
Въпреки оптимизма плановете бяха забавени. Преди да се фокусира върху САЩ, GullivAir направи опит да изгради регионална мрежа. През март 2022 г. авиокомпанията стартира редовни линии от София до Скопие (Северна Македония) и Тирана (Албания), които бяха лансирани от кабинета на Кирил Петков. Само около 2 месеца след старта, през май 2022 г., линиите бяха спрени поради слаб интерес.
В момента компанията оперира чартърни полети до екзотични дестинации, като Пукет, Тайланд, сочи справка в сайта ѝ.
Преди тях авиокомпанията искаше да оперира вътрешни полети между София и Русе, като за целта отправи поглед към летището в Щръклево. И тази идея обаче пропадна, въпреки че бившият министър Събев имаше големи планове да възроди аеропорта в града, в който е роден.
Оперативни планове
Справка в Търговския регистър сочи, че GullivAir е на печалба от малко над 1.4 млн. лв. през 2024 г. Реализираните приходи са в размер на 54 млн. лв. В Годишния доклад за дейността за 2025 г. е посочено, че са направени нови инвестиции във втори самолет AirBus A330-200, развитие на персонала и откриване на нов клиентски център.
Така дружеството ще оперира с три самолета – два AirBus A330 и един Beechcraft B200 KingAir. Към края на 2024 г. в компанията работят 80 души.
Според данните от Търговския регистър, от 2019 г. едноличен собственик на капитала на компанията е „Еър Логистик“ ЕООД, чийто едноличен собственик е Янко Станчев Иванов. Иначе управител на авиокомпанията от 2018 г. е Георги Колев Колев.