Социалните медии, без които професионалистите не могат
Дигиталната трансформация засили нуждата да сме по-конкурентни и активни и в онлайн представянето си
Онлайн трансформацията на бизнеса засили нуждата да сме по-точни, ясни, конкурентни на един линк разстояние, защото както работодателите, така и професионалистите гледат критично всеки ред и снимка, публично достъпни в LinkedIn, Instagram, Facebook, Tik Tok.
Затова е много важно да представим успешно както себе си, така и бизнеса си в социалните мрежи. Как да постигнем това споделят Диляна Денева, партньор в BookMark, дигитална агенция за маркетинг в LinkedIn, Дарина Пенева, управляващ директор на Stanton Chase в София, и Станимир Георгиев, уеб дизайнер от дигитална агенция SEOMAX.
„Активното присъствие в социалните мрежи се оформи като задължителен елемент в подхода за изграждане на корпоративния и личния бранд. LinkedIn има доказана ефективност като канал за сканиране на професионалисти и за създаване на бизнес контакти. Компаниите разчитат и на Facebook и Instagram, но предвид техните специфики препоръчваме да се ползват по-предпазливо за проучване на кандидати. Все повече навлиза и Instagram за комуникация с поколение Z и късни милениъли“, казва Дарина Пенева, която има над 20 години опит в директния подбор за управленски позиции. Социалните медии дават възможност за последователен и относително евтин начин за изграждане на работодателска марка. Но и компаниите, и кандидатите, могат само с един грешен пост да си нанесат много вреди.
Диляна Денева консултира и одитира LinkedIn представянето на фирми и професионалисти. „Ако някой е имал нужда от работа или повече клиенти, а не се е постарал да се позиционира добре в LinkedIn, то най-вероятно е забавил доста излизането си от трудната ситуация. Това е най-концентрираното място на собственици и ръководители на бизнеси. В България мрежата има над 850 хиляди потребители, а в световен мащаб те наближават 800 милиона“.
Станимир Георгиев е един от най-добре подготвените експерти в България по Tik -Tok. Допреди две години видео платформата се смяташе по-скоро за територия на тийнеджърите. Но през 2020 г. расте броят на все по-възрастни потребители, включително бизнеси, които освен услуги и продукти, насочват видеата си и към потенциални кандидати за работа. „През 2020 г. най-голям процент от аудиторията - 20.6%, вече са потребители на възраст между 31-35 години. Съотношението на потребителите между 19 и 24 г. е паднало до 13.3%. Това означава, че все повече възрастни и платежоспособни потребители могат да се запознаят с продуктите или услугите, кариерите, предлагани от вашия бизнес“, уточнява той.
И все пак LinkedIn е мястото, където професионалистите се срещат. През 2020 г. професионалната мрежа разкрива повече възможности за позициониране чрез тематичните групи, предоставя рамката за профилна снимка „Open to work“, предава онлайн събития. Но най-голямата промяна е в трансформацията на самите профили. „Меките умения трябва задължително да бъдат включени в профила ви. Не пропускайте и по-традиционните твърди умения. Не бъдете скромни, а използвайте всички 50 позиции за умения (в секцията Skills). Споменете тези постижения, които са релевантни за сферата, в която искате да се развивате. Всяко умение е равно на някоя от ключовите думи, които ще влязат в търсачката на бъдещите ви партньори или работодатели“, съветва Диляна. Тя препоръчва и инструмента за социални продажби Sales Navigator за установяването на контакт с правилните хора и за изграждане на отношения с тях.
„Лично аз споделям наученото, както и положителен опит с партньори или с клиенти в мрежата. Така мога да бъда полезна на други колеги и дори на непознати“, съгласява се Дарина. Тя уточнява, че в подбора на кадри става все по-критично хората да могат да организират самостоятелно работата си, да бъдат проактивни и ориентирани към резултат. Тежестта на уменията, свързани с технологиите, е голяма, но топ компетенции за успеха си остават способностите за общуване и за изграждане на взаимоотношения.
Работодателите инвестират повече въображение, идеи и финансов ресурс в интерактивни и таргетирани обяви за работа, работодателска марка, защото търсенето го изисква. Все повече кандидати се привличат с видео обяви за работа, с обяви в метрото, с първо интервю с чат бот през смарт телефон или през платформи за видео интервю, в които кандидатите записват отговорите си на предварително дефинирани въпроси. „Но при онлайн среща е много трудно да усетиш присъствието, енергията и излъчването на кандидата – все неща, които способстват за възприемане на цялостния образ на човека отсреща. Това може да създаде риск за неправилна преценка и при работодател, и при кандидат, затова е добре да има и среща „на живо“, казва Дарина.
Tik-tok позволява чрез кратки видеа да се поддържа личен и работодателски бранд. С тях се продават продукти, услуги, а също може да се предлага и работа. Станимир съветва и работодателите, и търсещите кариера, да използват обмислено платформата. „В Tik-tok има място за всеки бизнес, стига да бъде представен и управляван с подходящата стратегия. Например бизнеси, свързани с мода, спорт, култура и изкуство, образование и обучение, туризъм и развлечения, красота и стил. Tik-tok има алгоритъм, който следи поведението на потребителите, запознава се с интересите им - какви клипчета гледат, харесват и коментират, и им показва все по-подходящо съдържание“, пояснява той. Chipotle, NBA, Guess, Denim, The Washington Post имат множество последователи и поддържат стабилен интерес към профилите си, имат и успешни кампании, обвързани с покупки.
Най-често Tik-tok се използва за позиционирането на инфлуенсъри, но все повече експерти в сферата на комуникациите и технологиите използват платформата, за да се отличат. „Мога да препоръчвам да се запознаете с тенденциите към настоящия момент и да се опитате да пригодите идеите си към тях. Разгледайте профилите на успешни инфлуенсъри или други бизнеси. Ако имате възможност и сте готови да инвестирате в популяризиране на бизнес профила си, работете с такива“, е съветът на Станимир.
Диляна завършва разговора с препоръка какво да направим най-бързо и лесно, за да подобрим Linkedin присъствието си. „Бих започнала с поставянето на профилна снимка, която бихме искали да се асоциира с професионалното ни амплоа. Всички правим бизнес с лицата си и се доверяваме на надеждни хора. Три задължителни елемента за успех са завършен профил с попълнени всички важни секции, споделяне на съдържание, което ви позиционира като професионалисти във вашата сфера, и ангажирането със съдържание, което намирате за полезно и интересно“.