СПА туризмът отчита изключителен бум на развитие

Инвестициите в сектора са стотици милиони лева, заяви пред Economic.bg Сийка Кацарова, зам.-председател на Българския Съюз по балнеология и спа туризъм и член на БД на Европейската спа асоциация

СПА туризмът отчита изключителен бум на развитие
Автор: Божидара Иванова

- Г-жо Кацарова, как се развива СПА туризмът в България?

В последните 5-6 години развитието на СПА туризма /медикъл спа и спа и уелнес/ бележи изключително голям бум на развитие. Основно се касае за изграждане на модерна и до голяма степен съобразена с изискванията на Европейския пазар материална база - изяцяло частна инициатива и инвестиция от страна на Българския бизнес. Инвестциите в сектора са стотици милиони лева. Наред с бума на растеж се появвяват и проблемите с изоставане в инфраструктурата - което е основна грижа на държавата. Тук спадат остаряла тръбопроводна мрежа, по която тече богатството на България - минералните води /например в град Девин, Велинград и др./; пътища в определени общини, което затруднява  по лесния достъп до достинацията. Друг проблем, с който с сблъскват нашите общини, които развиват целогодишен балнео-спа туризъм е липсата на яснота по отношение на собствеността на минерални находища на територията на общината - конкретно давам пример с желанието за стопанисването на Поморийското езеро от страна на община Поморие - член на Българския съюз по балнеология и спа туризъм и носител на Европейската награда за 2014-та година - Най-иновативна спа община на Европа. На 19-тия Конгрес на ЕСПА България взе 6 награди за Иновации.

В последните години Министерство на туризма осъзна, че България може да бъде превърната в желана целогодишна дестинация, която да привлича по-висок клас туристи чрез предлагане на балнео-спа туризъм и в съчетание с културно - исторически и винен и гурме туризъм. Развитието на балбео-спа туризма със сигурност би допринесло на странана ни двойно увеличение от брутния продукт от туризъм, който според последни данни варира в порядъка 13,5%. За целта институциите трябва да работят в екип  - държава, общини, бизнес, неправителствени организации.

Междувременно частната инициатива изпреварва дейността на държавата. Надяваме се изоставането да бъде наваксано чрез инвестиции през Европейски програми в инфраструктура, в целенасочена реклама на конкретни пазари - представяща България като 4-ри сезона спа туризъм - балнео-лечебен/медикъл спа и спа и уелнес туризъм.

- Кои са най-предпочитаните СПА дестинации в страната?

Най-предпочитани спа дестинации у нас са Поморие, Сандански, Хисар, Велинград, Кюстендил, Свети Константин и Елена, Албена, Белчин баня, Чепеларе, Пампорово, Банско /последните 3 развиват климатолечение/, Бянкя, Павел баня.

- Как вървят СПА пакетите за коледните празници?

За четиризвезден хотел пакетната цена варира от 230 лв. на човека за 3 нощувки с празнична Коледна вечеря, ползване на сауна парк, басей с топла минерална вода, фитнес и релакс зона. За 5-звезден хотел цената съответно започва от 300 лева за същия пакет.

- Какво място заема България на европейската туристическа СПА карта?

Българският Съюз по балнеология и Българската организация, която представлява страната ни в  Европейската спа асоциация /ЕСПА/ от 2007-ма година, неуморно се борят да популяризират страната ни и да изкарат на преден план предимствата на Българския балнео-спа продукт. Без никакво съмнение България може да бъде сред лидерите в балнео-спа туризма, тъй като разполага с над 600 минерални извора, чудесен климат, изключително добра материална база, добра услуга и на достъпно полет разстояние - 1-2 часа от основните европейски столици.

Преди няколко месеца започнахме партньорство със Здарвната каса и със здравното Министерство по темата. Надяваме се в близко бъдеще да имаме и конкретни резултати . Тук ролята на Министерство на турзима, както ина Министерство на здравеопазването  е ключова. Радваме се, че Министър Ангелокова декларира като приоритет привличане на европейски програми - директно финансирани от ЕК за развитие на турзима.   Със Министесвто на зравеопазаването тепърва отново подновяваме контакта - там нещата са по -сложни - на фона на сериозните проблеми - рехабилитацията остава встрани от фокуса. А нашето мнение и опит ни дават основание да считаме, че чрез рехабилитацията можем да отворим широко вратата за пациенти от Европа, които ще позлват услугата в България и съответно парите от застрахователните им каси ще влизат  в България.

Основният проблем на България е, че страната ни не е разпознаваема в Европа с изключение на някои съседни държави - Гърция, Македония, Румъния, Израел и малка част от Русия. Най-голяма част от клиентите ни са от България (70%), Русия И бившите републики на ОНД (10%), Израел (5%), Германия (5%), Балкански страни (10%).

- Наблюдава ли се ръст на туристите спрямо миналата година?

Не, в последните 18 месеца туризмът е на кота 0. Няма приети наредби за сектора /медикъл-спа, спа, уелнес и таласо център и услуги/. Няма активна масирана реклама на продукта на външни пазари. Доколкото бе известно в публичното пространство, няма усвоени пари по програми свързани с реклама на туризма - или поне в балнео-спа сектора не бе видно /пусна се 1 изработен филм - но не стана ясно къде се рекламира/.

Също така политическата криза в Русия оказа сериозно влияние за спада на туристите за целия сектор турзъм. Нерешен е и въпросът с по-лесния достъп до Българска виза за турски граждани, които идват с цел туризъм. Като други причини могат да се посочат кризата в Гърция, капсулирането на Европейските здравни каси /например в Германия са 83 /, които основно пропагандират за рехабилитация в страната си.

- Отделят ли се достатъчно средства за външна реклама?

Категорично не. Проблемът е, че и при наличието на малката реклама - балнео-спа туризмът все още не е достатъчно добре позициониран като туристически продукт, който ще даде възможност и на морските и на зимните хотелски комплекси, които имат инвестиции в медикъл спа или спа центрове да удължат сезона. Всички сме наясно, че Тунис например е позоциониран като Таласоцентъра на Европа. Освен че е топло, другата причина е в целенасоченото предлагане на този продукт на туристическия пазар. А къде са Албена, Свети Константин и Елена, Златни пясъци , Поморие?

- Каква част от чужденците идват в България с цел СПА туризъм?

Целенасочено между 15-20% от целия туристически микс. Спа туризмът не е само лечение и ползване на вани и електро процедури, Балнео-спа туризмът е климат, въздух, вода, пелоиди.

Коментари: 0