Споделените офиси раждат иновативни идеи

Представете си да работите на място без досадни колеги и сърдити шефове

Сoworking (р)еволюция

Споделените офиси раждат иновативни идеи
Александър Михайлов е съосновател и управител на Betahaus Sofia – първото споделено работно пространство в България, в което творчески настроени хора от различни професии могат да работят и да общуват помежду си. Александър завършва 35-то СОУ в София, след което и "Политически науки" в Берлин. Също така работи за Politikfabrik – НПО, с което организира предизборни дебати в училища в цяла Германия. Вижте какво разказа Александър Михайлов пред Economic.bg:

- Betahaus Sofia е първото споделено работно пространство в България. Разкажете ни малко повече за това какво представлява споделеният офис, откъде тръгва идеята, какви хора избират да работят по този начин?

“Coworking” е доста нова дума в световния речник, съществува от малко над 10 години и означава “колаборативно” или съвместно работене. Първоначално този модел е бил насочен основно към хора със свободна професия, които вместо да работят от вкъщи или някое кафене, се събират и делят едно работно пространство. Днес coworking пространствата са споделени офиси, в които бюро до бюро работят фрийлансъри, стартиращи компании, както и екипи на големи корпорации. Всички те образуват общност от различни хора, които си взаимодействат по един интересен начин - обменят идеи, работят по общи проекти, развиват професионални контакти и не на последно място се забавляват заедно, въпреки че не са служители на една компания.

Този ефект се постига чрез разчупени пространства за работа и отдих, богата програма от вътрешни и външни събития, както и място за социални контакти тип “кафетерия”. Всичко това може да se намери в betahaus София, което е първото и най-голямо споделено работно пространство в България. То е част и от международното семейство на betahaus с клонове в Берлин, Хамбург и Барселона.

- Как се приемат coworking пространствата или „споделените офиси” в България? И как се развива този тип бизнес в Европа, Азия и Америка?

Растежът на споделените работни пространства в световен мащаб е почти експоненциален. Проучванията показват, че борят на този тип офиси расте средно по 2 до 4 пъти на годишна база. През 2015 броят на coworking пространствата в света достигна 8000, като в тях работят малко над половин милион души. Тези тенденции се забелязват вече и у нас като само в последната година бяхме свидетели на откриването на няколко нови споделени офиса.

Тук е много важно да уточним, че coworking пространствата не просто предоставят бюра под наем, а развиват цяла една общност и помагат на нейните членове да бъдат по-успешни. Всичко това се приема с първоначално любопитство, а след това с истински интерес да бъде изпробвано. Поне това виждаме в betahaus, когато развеждаме някого за първи път из пространствата ни.

- Разкажете откъде започнахте и как успяхте да реализирате идеята си за създаването на работно пространство за хора със свободни професии?

Всичко започна с откриването на betahaus в Берлин, където и завърших висшето си образование. Още в първите месеци бях омагьосан от енергията и духа на това пространство и мислех само за това как би изглеждало то в София. Половин година по-късно заедно със другия съосновател - Александър Китов, вече работихме усилено по изграждането му у нас. Презентирахме на всяко състезание и на всеки инвеститор, изчиствахме бизнес модела, събирахме екип, търсихме подходяща локация и бълвахме съдържание в социалните мрежи. Последното се оказа много ключово, защото за кратко време успяхме да натрупаме солидна общност от поддръжници, които вярваха в успеха ни и в ползите от споделеното работно пространство.

Въпреки близо 1 година трудности, успяхме да привлечем частен капитал и да отворим през юни 2012 г., когато дойдоха близо 1000 човека.

Сега, когато рефлектираме върху тези почти 4 години от нашето съществуване, се гордеем изключително много с това, че дадохме пример на толкова много други coworking пространства, които стартираха в последните години. Средата ни еволюира с все по-бързи темпове благодарение на тази новосъздала се индустрия.

- Какъв е размерът на инвестицията и кой повярва и инвестира във Вас?

За изграждането и разрастването на къщата ни в Лозенец до 1800 кв. метра бе необходим капитал от 250 000 лв. Със средна цена от 138 лв на кв. метър за ремонт, обзавеждане и оборудване на офис площите ни, можем да кажем, че това е една изключително успешна инвестиция, гледайки от перспективата на пазара за недвижими имоти.

Инвеститорите, които повярваха в нас са безспорно сред най-прогресивните предприемачи в България в момента: Любен Белов и Тодор Брешков, създатели на фонда LAUNCHub, Васил Терзиев и Светозар Георгиев, съоснователи на Telerik и Адел Закут, съосновател на дигиталната агенция despark и на два успешни стартъпа Open Buildings и Clippings.

- Какви са предимствата и недостатъците на coworking пространствата?

По-скоро не става дума за недостатъци, а за предизвикателства, с които се сблъскваме всеки ден. Добавената стойност на споделеното пространство е именно общността от работещите в него хора, която се стараем да развиваме и да поддържаме. Това е и едно от най-важните предимства. Средата създава много преимущества. Всеки един от обитателите има различна експертиза, от която останалите могат да се възползват и да получат консултация или съвет. Ние самите организираме office hours за мембърите си. Друг основен плюс на коуъркинга е, че стартъп компаниите могат изцяло да се фокусират върху растежа си, тъй като не се налага да мислят за поддръжка на офис и разходите, свързани с него.

Betahaus развива и мрежата си от партньорства с други coworking къщи из Европа и отвъд океана. И тъй като много от хората често пътуват по работа, ние им предоставяме възможност да работят в други споделени пространства абсолютно безплатно за няколко дни.

- Какво представляват офисите и какъв е размерът на наема, който се плаща за предоставените услуги? Какво им предоставяте насреща?

Стремим се да отговорим на нуждите на хората като работно пространство. Бюрата и в двата workspace-a са фиксирани, по-скоро за фрилансъри; бюра за екипи до максимум четирима човека, те са подходящи за стартиращи компании, има и едно голямо флекс бюро, на което нямаш определено място и можеш да го ползваш както за месец и повече, така и само за 5 дни. Разполагаме и с отделни малки офиси за пораснали компании.

Избирайки работа в споделено пространство получаваш включени услуги като конферентна зала за срещи с клиенти; копирни услуги; почистване; можеш да посещаваш събитията, които се случват тук на преференциални цени или безплатно; публикуваш работните си оферти през нашите канали без да заплащаш за това. Но разбира се пак казвам, че най-голямата стойност, която получава всеки един избрал coworking пространство, е възможността да общува с други като него и огромната възможност за колаборация и създаване на нови проекти.

Размерът наем зависи от вида бюро, който клиентът избира. Различните пакети и цени могат да бъдат намерени на сайта ни, като те започват от 79 лв. за едно място за 5 дни и достигат до 799 лв. за наемането на цяла стая за месец. 

- Колко души работят в момента в Betahaus, в кои сфери предимно работят те и за какви компании?

В момента къщата гъмжи от изключителни компании и прогресивни умове. След като през изминалата есен достигнахме 100% заетост, навлязохме и във фазата на растеж като удвоихме площите си до 1800 кв. метра и заедно с тях удвоихме и капацитетите. На дневна база към април 2016 г. в betahaus работят близо 45 компании и фрилансъри или общо 190 човека. С тези данни влязохме и официално в клуба на най-големите в Европа.

Всички обитатели на betahaus са млади компании и фрилансъри. Всички те са предприемачи, а техните профили и дейности са най-различни. Под нашия покрив се помещават рекламна агенция, дигитално студио, архитектурно бюро, счетоводна къща, адвокатска кантора, както и голям брой стартъпи в различни индустрии като например хардуерни разработки, финансови технологии, инвестиционни пазари, онлайн търговия, образование и др.

- Екипът на Betahaus се занимава с редица инициативи за създаването на контакти и работни срещи между стартиращи компании и млади хора, търсещи работа.  Какъв е резултатът от тези срещи и вярвате ли, че имат потенциала да се превърнат в практика и успешен начин компаниите да намират най-добрите кандидати?

Една от инициативите, която стана регулярна е Startup Job Fair събитие, чието второ издание се проведе на 16-ти април. То има за цел да срещне стартиращи компании с хора, които да се присъединят към екипа им и да допринесат за реализирането на идеите, иновативните проекти и цялостното им развитие. В първото издание през януари месец имаше обявени 66 работни позиции и се включиха 24 компании. Много от тях успяха да наемат хора.

До този момент не е имало такъв формат на събитие, ориентирано изцяло към нуждите на стартъпи и определено се оказва успешен начин компаниите да намерят допълненията в екипите си. Разговорът с кандидатите на място се оказва един много добър начин да намериш подходящия човек, защото обстановката, която предлагаме е неформална и предразполага за по-приятелско общуване.

Освен startup job fair предстои и betapitch на 13-ти май. Това е нашето състезание за стартиращи компании, което дава възможност на едни от най-талантливите млади предприемачи в България да представят своите бизнеспроекти и да получат необходимата им подкрепа, за да развият докрай идеите и продуктите си.

- В последно време coworking пространствата набират популярност като места за организиране на изложби, творчески срещи, концерти, хенд мейд фестове и т.н. Каква е целта на тези инициативи и какви хора привличат те?

Инициативите, които и ние като споделено пространство подемаме, определено имат за цел да популяризират coworking културата. Наричаме я още coworking (р)еволюция, защото много хора се събират на едно място заедно и създават, заразяват се един от друг с желание, позитивизъм и хъс за промяна.

Някои от събитията са насочени към стартъп сцената в България и нейното развитие, към хора с предприемачески дух, които имат нужда да се сблъскат с добрия опит и от съвсем малко тласък, за да направят първата крачка по пътя си.

Други събития имат за цел да срещнат виртуални групи от хора, които споделят интереси по дадени актуални теми. Ние им отдаваме пространството си за истинските, офлайн срещи. Има и такива, чиято цел е развлечение. Те просто събират хора със сходни интереси. Често тези хора се познават от други места.
Коментари: 0