„Столичен автотранспорт“ може да заложи 1/3 от автобусите си
Общинското дружество не може да обслужва лизинговия договор и доставчикът иска още по-голямо обезпечение, за да го разсрочи

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Възможно ли е градският транспорт в София рязко да остане без 170 автобуса? Еднозначен отговор на този въпрос няма, но превозните средства може да станат залог за промяна на условията по заем, който „Столичен автотранспорт“ не успява да обслужва вече няколко месеца. Членовете на Транспортната комисия ще изискат спешни становища по въпроса от двама зам.-кметове – на финансите Дончо Барбалов и на транспорта Кристиан Кръстев.
В четвъртък ресорната комисия ще се събере спешно, за да обсъди заем на стойност почти 16 млн. лв., който да бъде отпуснат на „Столичен автотранспорт“. Всъщност той може да изиграе главна роля за това дали автобусите да бъдат залагани или не.
За какво всъщност става въпрос?
На заседанието си в понеделник Транспортната комисия трябваше да гледа два доклада по интересни теми. Единият е свързан с предоговаряне на договор за финансов лизинг, сключен между „Столичен автотранспорт“ и „ОПТ Лизинг“ ЕООД, и учредяване на особен залог, а другият – с отпускането на паричен заем от Столична община на „Столичен автотранспорт“ за погасяване на просрочени задължения.
Членовете на Комисията първо започнаха с разглеждането на точката за предоговарянето на договора за лизинг. Докладът е внесен от Карлос Контрера, който е и председател на Комисията. В него се посочва, че „Столичен автотранспорт“ е страна по финансов договор за лизинг, сключен през 2018 г. с лизингодателя „ОПТ Лизинг“, който от своя страна е предоставил за експлоатация на общинския оператор 60 бр. съчленени газови автобуси.
До края на 2020 г. столичното дружество успява да обслужва лизинга, но заради пандемията, енергийната криза, поскъпването на дизел, газ, от 2021 г. насам „Столичен автотранспорт“ не може да обслужва навреме и в пълен размер задълженията си.
Финансовият дефицит в дружеството и липсата на достатъчно средства през 2021 и 2022 г. води до необходимостта от неколкократно предоговаряне на погасителния план по този договор, с оглед възможността от по-дълго разсрочване на вноските за сметка на намаляването на текущия ежемесечен размер.“
Дори така обаче дружеството не може да обслужва предоговорените вноски. Затова се стига и до официалното предложение от „ОТП Лизинг“ за преструктуриране на договора от 2018 г., а именно – да бъде удължен с 2 години и месечните вноски да се разсрочат до септември 2029 г. За да стане това обаче, „Столичен автотранспорт“ трябва да предостави допълнително обезпечение, като учреди право на особен залог върху 110 бр. Yutong ZK6126HGA автобуси, собственост на дружеството. Към това число попадат и 22 бр. автобуси Yutong ZK6126HGA CNG.
Контрера отбеляза, че разговорите между двете страни по договора текат от 6 месеца. От думите на независимия общински съветник Борис Бонев се разбра, че става въпрос за просрочия от 4 месеца, през които са натрупани около 2.5 млн. лв. задължения.
Залогът са автобусите. Това е 1/3 от автопарка и поставя транспорта в София в риск. Ако то не може да плаща, ще се активира залогът и в опасност ще бъдат изпълнението на транспортната задача и функционирането на транспорта. Не става въпрос за отношения между две фирми“, коментира Бонев.
Той изрази притеснения, че липсват допълнителни клаузи, които да гарантират сигурност за Столична община и поиска поне неустойката за ден забава да отпадне.
Зафир Зарков (ГЕРБ) също изрази притеснения, защото автобусите, подлежащи на залог, са „малко под половината от автобусите, които обслужват целия град в момента.“ По думите му „Столичен автотранспорт“ ще може да удовлетвори вземанията с оглед на следващия транш, който общината очаква от държавния бюджет.
Размерът на обезпечението е по-голям от това, което аз бих си позволил да подкрепя. Вярното решение е удължаване на срока на договора, известно оскъпяване на договора“, коментира Зарков.
Представители на лизингодателя коментираха, че първоначалният срок на договора е бил 8 г. за първите 60 автобуса, като е удължен с 6 месеца заради пандемията. С добавянето на още 2 допълнителни срокът на договора отива към 10 години и половина. Автобусите обаче се амортизират в рамките на 5 – 6 години.
Към момента, на 3-тата година, тези автобуси вече са близо на 50% от първоначалната си стойност и това отваря дупка на база, на която сме смятали нуждата от допълнителното дообезпечаване.“
На няколко пъти представителите на „ОТП Лизинг“ коментираха, че на тях автобуси не им трябват, нито пък искат да контролират автобусния транспорт в София. Те изискват единствено дружеството да си плаща редовно вноските.
Многомилионен заем
По време на обсъждането Борис Бонев съзря разминаване и по втората точка, която Комисията трябваше да гледа на заседанието, а именно – общината да отпусне заем на „Столичен автотранспорт“ в размер на почти 16 млн. лв., с който да обезпечи просрочените си задължения.
Очевидно в заема, който ще дадем на дружеството, влизат и задължения по лизинговия договор. Те ще бъдат погасени, стига заемът да бъде приет. Тогава не е ли логично да не затормозяваме дружеството със залог на половината му автобуси, а само да се предоговорят вноските?“, попита Бонев.
Отговор дойде от лизингодателя, който каза, че ако задълженията от около 2.5 млн. лв. бъдат погасени, ще направят нови разчети и ще изчислят с колко автобуси може да намалят обезпечението.
Докладът за заема е в проект. Дали ще бъде приет, кога ще бъде приет, кога ще се подпише договорът и кога ще бъде преведена сумата, всичко това има огромно значение“, коментира Контрера.
И така заседанието приключи с решение по предоговарянето на договора за лизинг да се произнесат двамата зам.-кметове. По отношение на многомилионния заем пък Комисията ще заседава извънредно в четвъртък.