Столичният транспорт ще приключи 2023 г. с огромен дефицит
„Дупката“ в бюджета на общинското дружество ще нарасне тройно, ако се изпълнят исканията на синдикатите за 30% увеличение на заплатите
„Центърът за градска мобилност“ очаква голяма финансова дупка за 2023 г. въпреки новата тарифна политика. Според разчетите на общинското дружество недостигът за тази година ще бъде в размер на 32 млн. лв. Той обаче може рязко да набъбне до 107 млн. лв., ако заплатите в градския транспорт се увеличат с 30%. За подобен ръст на възнагражденията се обявиха синдикатите преди дни.
За 12 месеца заплатите са 250 млн. лв. в цялата система. 30% увеличение означава, че 75 млн. лв. ще трябват допълнително към вече очертаващия се недостиг от 32 млн. лв.“, обясни изпълнителният директор на ЦГМ Димитър Дилчев, който бе изслушан в Комисията по транспорт в Столичния общински съвет.
Прогнозата обаче е правена при запазване на новата тарифна политика, въведена от 1 януари тази година, т.е. без връщането на едномесечните карти. Вече доста политически формации се надпреварват да предлагат промени за връщане на стари транспортни документи и тарифи.
На този фон бюджетната процедура в Столична община все още не е започнала и заради това, според Дилчев, се работи с числа от 2022 г. Очакваният недостиг ще бъде реализиран при пробег от 65.7 млн. километра, или 3 млн. повече от 2022 г. Тук обаче не влиза нощният транспорт, тъй като явно ЦГМ не възлага големи надежди, че той ще бъде върнат. Прогнозните приходи са в размер на 146.1 млн. лв. Планираните приходи от компенсации и субсидии са в размер на 290 млн. лв., като в това число влизат и 170 млн. лв. от бюджета на СО.
За 2022 г. данните изглеждат така – планираните приходи от превозни документи са 131 млн. лв., а реализираните – 135.2 млн. лв. Планираните приходи от компенсации и субсидии са в размер на 190 млн. лв., а реализираните – 283.7 млн. лв., като в това число 163 млн. лв. от бюджета на СО и 122 млн. лв. от държавния бюджет. Непокритата загуба към декември 2022 г. е в размер на 35 млн. лв. Планираният пробег е 63.1 млн. километра, а изпълненият – 62.3 млн. лв.
Зафир Зарков (ГЕРБ) използва момента, за да заяви, че на този фон със загубите, които ще търпи градския транспорт, някои партии искат да се върнат почти всички стари превозни документи. Трябва да се вземат предвид и исканията на синдикатите. Тези два проблема, според Зарков, поставят под въпрос финансовото обезпечаване на транспорта в рамките на тази година.
Калоян Паргов (БСП) коментира, че „не може да се извиняваме с това, че са ни виновни работниците и видите ли, заради това се оправдаваме с тарифната политика“.
Разбрахме се в Комитета за наблюдение на тикет системата, че тя подлежи постоянно на промени, свързани с предпочитанията на пътниците, тъй като тази система е на софиянци, а не на общината, за да си решава финансовите проблеми“, заяви Паргов.
Стоян Братоев, директорът на „Метрополитен“ коментира, че предвижданите приходи за тази година са в размер на 134 млн. лв., като в сумата влизат амортизациите, които се начисляват по закон. По думите му най-трудно се покриват разходите за ток и газ, тъй като сметките са скочили в пъти през последните месеци. Братоев даде пример, че ако месечната сметка за електроенергия през 2021 г. е възлизала на 950 хил. лв., то през 2022 г. тя е скочила до 5 млн. лв. Енергийните компенсации покриват около 2.2 млн. лв. месечно от задълженията.
За газ, ако преди плащахме 180 хил.лв. месечно, сега плащаме 420 хил. лв.“
Братоев обясни, че и издръжката на полицията също създава проблеми, тъй като МВР заложи ръст на заплатите с 20 на сто през август миналата година. Това увеличение обаче още се договаря между „Метрополитен“ и СДВР. Месечно издръжката на полицията възлиза на 1.1 млн. лв., обясни Братоев, като уточни, че дружеството има натрупани задължения по тази линия в размер на 11 млн. лв. Другите разходи за заплати са в размер на 5 млн.месечно.
Изпълнителният директор на „Столичен електротранспорт“ Евгений Ганчев заяви, че очакваните приходи през 2023 г. са в размер на 126 млн. лв., а разходите – 122 млн. лв. Дружеството има 17 млн. лв. задължения, от които 8 млн. лв. просрочени. По думите му планираната загуба от 12 млн. лв. е спаднала до 3 млн. лв., благодарение на компенсациите за електроенергия.
Директорът на „Столичния автотранспорт“ Слав Монов заяви, че се очакваните приходи през 2023 г. са в размер на 175 млн. лв. при пробег от 35 млн. километра. Разходите са в размер на 166 млн. лв. По думите му има лек недостиг на водачи – около 90 човека. Задълженията на дужеството са в размер на 16 млн. лв. като просрочените са 8 млн. лв.