Съветът на ЕС прие Евро 7 за по-малко вредни емисии от превозни средства
Предвижда се акумулаторни батерии да запазват голяма част от първоначалния си капацитет след многогодишна употреба

© ECONOMIC.BG / Depositphotos
Съветът на Европейския съюз прие регламента Евро 7, който определя правилата на граничните стойности на емисии от пътни превозни средства. Това е последната стъпка в процедурата за вземане на решение, се посочва в прессъобщение на институцията.
Припомняме, че регламентът трябваше да започне да се прилага от 2026 г., но Европейският парламент гласува това да се случи от 2030 г.
След като днес Съветът одобри позицията на Европейския парламент, законодателният акт беше приет. След като бъде подписан от председателите на Европейския парламент и на Съвета, регламентът ще бъде публикуван в Официален вестник на Европейския съюз и ще влезе в сила на двадесетия ден след публикуването.
Докато промишлеността се подготвя за тази промяна, което означава, че новите автомобили и микробуси с вътрешно горене ще бъдат забранени на вътрешния пазар от 2035 г., този тип превозни средства ще продължат да бъдат на разположение. Други превозни средства с двигатели с вътрешно горене (камиони, автобуси и други тежки превозни средства) ще продължат да се произвеждат и след тази дата.
Правилата на Евро 7 ще бъдат необходими, за да се обхванат емисиите от леки автомобили и микробуси до тази дата, докато други правила, съдържащи се в регламента (например относно спирачната система, гумите и жизнения цикъл на акумулаторните батерии), ще продължат да се прилагат за новите по-чисти автомобили и микробуси след 2035 г.
Следващи стъпки
Датите на прилагане на регламента ще зависят от вида на съответното превозно средство:
- 30 месеца за новите типове леки автомобили и микробуси и 42 месеца за новите леки автомобили и микробуси;
- 48 месеца за новите типове автобуси, камиони и ремаркета и 60 месеца за новите автобуси, камиони и ремаркета;
- 30 месеца за новите системи, компоненти или отделни технически възли, предназначени за монтиране в леки автомобили и микробуси, и 48 месеца за тези, които се монтират в автобуси, камиони и ремаркета.
Какво е Евро 7?
Регламентът Евро 7 установява правила за емисиите на отработили газове от пътните превозни средства, но също така и за други видове емисии, като например емисиите от износването на гумите и на частици от спирачната система. Освен това с него се въвеждат изисквания за дълготрайността на батерията.
За леките автомобили и микробусите регламентът запазва съществуващите гранични стойности на емисиите на отработили газове съгласно Евро 6, но въвежда по-строги изисквания за твърдите частици.
За автобусите и камионите регламентът налага по-строги ограничения за различни замърсители, включително за някои, които досега не са били регулирани, като например диазотния оксид (N2O).
Освен това с Евро 7 се въвеждат по-строги гранични стойности за емисиите на частици, генерирани при спиране, със специфични гранични стойности за електрическите превозни средства. Новите правила включват също по-строги изисквания за експлоатационния срок на всички превозни средства по отношение на пробега и жизнения цикъл.