Танева: Веригите сами решават размера на площта за местните стоки
Най-голямата промяна за търговците е не задължението да предлагат българска стока, а да изкупуват такава от местни производители
За търговските вериги в България приетото вчера постановление, с което правителството ги задължи да предоставят търговска площ на български производители, няма да промени почти нищо. Те могат да отделят за местните производители толкова площ, колкото преценят. Това обясни в ефира на bTV земеделският министър Десислава Танева.
„Предложеният регионален канал за къса доставка е паралелен с техните (на веригите) общи принципи, по които функционират и сега. Първоначалното предложение беше този регионален канал за къса доставка да представлява 50% от търговската площ. В хода на комуникацията със заинтересованите страни и най-вече поради протеста на веригите ние махнахме този процент“, обясни тя.
По думите ѝ сега веригите са задължени да отделят толкова, колкото те преценят, но да има „съществено“ присъствие на местните производители в техните магазини. Освен това щандовете, които бъдат отделени за тях, трябва да бъдат само за тях – да не се предлагат чуждестранни продукти наред с българските.
Другият важен момент в постановлението е, че задължава веригите да предлагат, не просто български стоки, а местни такива – от същата или съседна област на страната.
По отношение на изразеното недоволство на търговските вериги спрямо действията ѝ Танева коментира, че нападките са твърде лични, но ще ги изтърпи, тъй като за нея сега най-важното е след края на икономическата криза малките български производители да са оцелели.
„Българските земеделски производители са много уязвими и неустойчиви, те цял сезон не могат да изкарат без помощ. В България беше ликвидирано цялото земеделие, те започнаха от нулата. Знам, че производителите ни са малки и неустойчиви и, че им трябва надграждане. Кризата обаче си е криза, тя не им оставя време да пораснат и да станат по-стабилни“, каза земеделският министър.
На въпроса от водещите търговци защо за тях са необходими такива задължения, а за малките магазини не се въвеждат такива, Танева коментира, че малките магазини из страната са включени в програма, по която държавата ги субсидира да купуват местна продукция. Такава помощ не е необходима на големите вериги.