Tesla прави коли с все по-малко дефекти
През февруари са отчетени 101 проблема на всеки 100 продадени автомобила Model 3, през септември са вече 35

© ECONOMIC.BG / tesla.com
~ 3 мин.
Tesla Inc. доставя електрически автомобили с все по-малко дефекти, поне според анкета на Bloomberg сред 5000 притежатели на електрически коли от тази марка. Обобщените данни показват, че през септември компанията е получавала средно 35 оплаквания на 100 продадени автомобила, което е наполовина спрямо същия месец на 2018 г.
Компанията на Илон Мъск е продала повече от 350 000 броя Model 3 - най-продавания им седан от 2017 г. насам. Много от тези автомобили са излезли на пазара с дефекти: напукана боя, неправилно монтирани компоненти и в някои случаи дори механични проблеми. Тези недостатъци станаха основен аргумент за критиците на производителя и успяха да разочароват някои собственици.
И в зависимост от това кога е купена дадена електрическа Tesla, тя може да бъде определена от собственика си и като най-лошата, и като най-добрата кола на света.
Първото цялостно проучване сред почти 5000 собственици на Model 3, проведено от Bloomberg, установи, че процентът на дефектите достигна най-високото си ниво през февруари 2018 г., когато те са 101 на всеки 100 продадени автомобила. Именно тогава Tesla стартира нова производствена линия и утрои производството на Model 3.
Сега компанията изкарва почти 100 000 автомобила на всяко тримесечие и за първи път има данни, които показват, че натрупаният опит и масовото производство в крайна сметка са допринесли за качеството в производствения процес.
Десетилетие, след като сглоби първото си превозно средство, Tesla израсна от нишов производител на електрически превозни средства до световен лидер в сегмента. Този експеримент в създаването на нов вид автомобил демонстрира различен от общоприетите подходи към обслужването, зареждането и актуализациите на софтуера. Сега, за да поддържа Tesla големия си растеж, трябва да убеди купувачите, че може да осигури надеждността, която те очакват от гиганти в автомобилната индустрия като Toyota, Volkswagen или Ford.
За да проследи напредъка на Tesla, Bloomberg разговаря с ранните купувачи на Model 3. Медията започва с въпросник от 164 точки, обхващащи всеки аспект от съществуването на Tesla. Взимат се предвид и по-малки ремонти по превозните средства, статистика за катастрофи и информация за новите функции на автопилота.
Досега от Bloomberg са анализирали почти половин милион думи като обратна връзка - достатъчно, за да се запълнят първите четири книги за Хари Потър.
Резултатите от допитването са организирани на четири части. Първата изследва самата кола: надеждност, изпълнение, дизайн и характеристики. Останалите раздели обръщат внимание на обслужването на клиентите, зареждането, автопилота и бъдещето на електрическите автомобили. Пълният анализ ще бъде публикуван в следващите дни. От Tesla са отказали коментар.
През февруари 2019 г., когато са регистрирани най-много дефекти, Tesla започва износ на своя Model 3 на фона на огромните промени в производството и логистиката. Това доведе до ситуацията, половината от доставките за цялото първо тримесечие да се случат в последните му 10 дни.
През септември 2019 г. качеството се подобрява значително и дефектите достигат рекордно ниско ниво - 35 броя на 100 автомобила, според анкетираните собственици. Повечето проблеми са свързани с екстериора на автомобила. Боята предизвиква най-много оплаквания, след нея - около 12% от собствениците докладват за проблем, предизвикан от неправилно поставените панели. Най-малко сигнали са получени заради драскотини и вдлъбнатини.
В автомобилната индустрия именно по-горе посочените оплаквания се считат за отправна точка за цялостното качество на автомобилите. Защото ако екстериорът е безупречен, се смята, че тази прецизност е пренесена върху целия автомобил. В първите дни на Model 3 спазването на този стандарт се оказа трудно за Tesla.
Недостатък в проучването на Bloomberg за Tesla е, че то не дава сравнима информация за установени автомобилни производители с повече години на пазара. Един от най-големите доставчици на проучвания в тази индустрия - J.D. Power, отчете средно 91 проблема на 100 автомобила през 2019 г. за целия сектор.
Основните различия в методологиите на проучване обаче правят директното сравнение невъзможно. Например J. D. Power пита собствениците за проблеми, открити през първите 90 дни, Bloomberg пита за период от 30 дни. Tesla не е включена в годишните проучвания на J.D. Power.