„Тийноватор” подготвя учениците за бъдещето
На младия предприемач му трябва въздух и благоприятна среда, нужен му е капитал и леко побутване напред от някой вече успял
Вероника Рачева:

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Вероника Рачева е директор "Учебни дейности" във фондация „Прознание“ и програмен директор на “Тийноватор". Вече осем години е част от ръководния екип на фондацията и се занимава с програми и инициативи за осигуряване на равен достъп до качествено образование. Професионалният й път започва като учител по английски език и продължава като ръководител на международни и национални проекти в сферата на образованието и социалната подкрепа на деца и младежи в неравностойно положение. Тя е доктор по теория на възпитанието и дидактика и има докторантска специализация Doctoral school, Institute of Education, London University. На 38 години е и е майка на три деца.
Визионерът е човек, който: Не спира да се развива. Опора е за останалите. Умее да мисли няколко хода напред, без да си въобразява, че контролира бъдещето. Има здрава морална основа и е толерантен. Вярва в партньорствата, зачита хората и умее да използва техния потенциал. Знае каква сила е образованието. Загрижен е за климатичните промени. Интересува се от случващото се наоколо, без да се депресира от това. И най-вече - не се страхува от новото! – твърди Вероника Рачева. Тя се е посветила на образованието и развитието на най-младите.
Вероника влага много от себе си, във всичко, с което са захване. Убедена е, че в стандартното и простичкото се намира иновацията, че предприемачеството е
двигателят на обществото
На младия предприемач му трябва въздух и благоприятна икономическа обстановка, нужен му е капитал и леко побутване напред от някой вече успял. Така се ражда и „Тийноватор“:
Главният инициатор на „Тийноватор“ е фондация „Прознание“, заедно с американеца филантроп Лари Бийл, който е създател на Българския фонд за предприемачество, Започнахме през учебната 2018-2019 г. И вече се задава четвъртото издание на инициативата.Тя е в отговор на острата нужда в българската образователна система от практическа, предприемаческа и бизнес ориентираност; от директна връзка между учениците, компаниите, стартъп средата. „Тийноватор“ прави избора на специалност и професия по-лесен, защото позволява на учениците да надникнат
зад стените на училището
Програмата стартира в четири училища в София, във втората година добавихме Враца и Варна; в третата вече бяхме в шест града, а сега възможността да протича и онлайн, ни позволява да сме навсякъде. Тази есен „Тийноватор“ започва през октомври с усъвършенствана програма, нов дизайн на бранда, подобрено съдържание, което я прави привлекателна и за ученици, вече преминали през курса. Сега целта е да имаме 300 записали се „тийноватори“ и 60 ментори.
През пролетта на 2020 г. превключихме изцяло онлайн. Срещите на учениците с менторите ставаха във виртуалната класна стая Vedamo и в различни платформи за чат. Онлайн протече и т. нар. Уикенд на идеите през февруари 2021, на който за пръв път учениците презентират пред жури. Финалното състезание през юни пък проведохме на открито и беше успешен край на година, протекла пълноценно и забавно в онлайн среда. Предизвикателството е във физическа дистанция да поддържаме жив екипния дух и за щастие насреща имаме много адаптивни и креативни хора.
През „Тийноватор“ досега са минали около 500 ученици и около 60 ментори за трите учебни години. Подборът е свободен - всеки ученик в X или XI клас може да се запише на teenovator.bg,
обучението е безплатно
Работим също с директори на училища и класни ръководители, които ни помагат да сформираме цели отбори в училищата, така че да има и по-консолидирани клубове, към които добавяме ученици, включили се самостоятелно. За менторите процесът минава през кандидатстване и интервю. Търсим хора от стартъп средите с предприемачески опит в различни сфери, натрупан в България или в чужбина. Възрастовата граница е до 40 години, за да е по-малка разликата с учениците. Всеки, който се чувства готов за програмата, може да кандидатства на сайта ни.
Още първата година се появиха
първите шест успешни проекта
които продължиха развитието си и след това, като един от тях е спечелилият първо място на финалното състезание Headstarter - сайт, чрез който ученици намират стажове в компании. Сред отличените е проектът за създаването на трейлъри на книги. Втората учебна година победителят EduBots, компания с фокус роботиката за деца, продължава развитието си, дори спечели допълнителна инвестиция. През учебната 2021-2022 като най-обещаващ бе оценен IcePro - сладолед за фенове на фитнеса, който е в развитие и го очакваме на масовия пазар. Сред интересните идеи са поливна система за цветя вкъщи, когато собствениците на дома отсъстват; идея за онлайн галерия за презентиране на изкуството на български артисти; разширение към браузъра, което автоматично проверява за грешки при писане на български език; платформа, която предлага освобождаване на дома от излишни вещи и размяната им с цел да получат нов живот.
Най-важното, на което се стремим да научваме „тийноваторите“, е да се усетят като важна част от процеса на създаване, да взимат поуки от провалите и независимо дали ще продължат с идеята си, да знаят как се прави бизнес.
Още от първата година зад нас стои Българския център по предприемачество, ползваме собствено
финансиране
от фондация „Прознание“. През втората и третата година се присъединиха фондация „Америка за България“, UniCredit Bulbank и Kaufland. Отворени сме за партньорства с компании и постоянно търсим подкрепа, защото искаме предприемаческата ни инициатива да стигне до всяка точка на България.
„Тийноватор“ подготвя учениците за бъдещето. Не само за развитието им след училище, но им дава възможност да творят, да намират решения на проблеми, да се фокусират върху иновациите и върху развитието на общността. Очакваме да се присъединят ментори, които са готови да споделят собствен професионален опит и заедно с учениците да се гмурнат надълбоко в темите на предстоящето. Трябват ни визионери.
Текстът е част от бр. 104 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.