United Airlines може да върне свръхзвуковите пътнически самолети
Предвижда се пътническите полети със свръхзвуковите самолети да започнат да се изпълняват през 2029 г.

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Авиокомпанията United Airlines заяви в четвъртък, че ще закупи свръхбързи самолети от базираната в Денвър авиокосмическа компания Boom Supersonic, възобновявайки свръхзвуковите полети, които бяха прекратени с оттеглянето на англо-френския Concorde през 2003 г. Съгласно споразумението авиокомпанията ще закупи 15 броя от самолетите модел "Overture" на Boom, след като изпълнят изискванията за безопасност, експлоатация и устойчивост, като има опция и за допълнителни 35 самолета.
Съобщението идва по-малко от две седмици, след като плановете на самолетостроителната компания Aerion да произвежда свръхзвуков бизнес самолет се провалят поради липса на финансиране за производството. Суперсониците са подложени на критики от природозащитниците, защото изгарят повече гориво. Авиокомпанията United, която се ангажира да намали емисиите си на парникови газове с 100% до 2050 г., заяви, че самолетът ще бъде оптимизиран да използва 100% устойчиво авиационно гориво (SAF) от влизането му в експлоатация, което се очаква да бъде през 2029 г. Понастоящем самолетни двигатели са сертифицирани да летят с 50% алтернативно гориво, а останалите използват обикновен керосин, но наличните запаси далеч не достигат това ниво.
Моделът “Overture”, на авиокосмическата компания Boom, е свръхзвуков самолет, който разполага със 65 до 88 места. Може да намали времето за трансатлантически полет с 50% до около три часа и половина. Ерата на редовните пътнически свръхзвукови полети приключи през 2003 г., когато Concorde, управляван от Air France и British Airways, беше пенсиониран след 27 години служба. Шумният звуков бум на самолета му забрани да лети по сухопътни маршрути, а след това претърпя и втори удар при фатална катастрофа в Париж през 2000 г.
Връщането на свръхзвукови самолети ще се сблъска с препятствия от регулатори като Федералната авиационна администрация (FAA), която първа трябва да даде одобрение за полети със свръхзвукова скорост над сушата. Компанията United не разкри никакви финансови подробности, въпреки че говорителят обяви, че сделката е официално сключена и е преведен депозит.