В България се създават работни места в устойчиви индустрии
Brexit може да има положителен ефект

© ECONOMIC.BG / Economic.bg
Владимир Каролев е известен икономически анализатор в България и съветник на министъра на икономиката в оставка Божидар Лукарски. Той е с богат опит в бизнеса и консултира редица чуждестранни фирми у нас и в съседните страни. Economic.bg разговаря с него за световната икономика и събитията през последната година, икономическия ръст на България и реформите, които трябва да се осъществят в различните сектори, предстоящите парламентарни избори и бъдещето на десните партии.
Как ще се отрази в световен план изборът на Доналд Тръмп за президент на САЩ, икономическото забавяне на Китай и Brexit?
Мисля че 2017 г. ще бъде началото на един доста дълъг позитивен период в световната икономика по няколко причини. Първата причина е, че от 2008 до 2016 г. беше период на 2-годишна криза и след това доста слабо възстановяване. Някои държави дори не са се възстановили, като Гърция и Португалия, например. Китай преминава постепенно от държава, в която основната причина за икономически растеж е износа, към страна, която се фокусира към вътрешно потребление. Това разбира се няма да стане за една година, а за поне едно десетилетие.
Brexit няма да има такъв негативен ефект, какъвто се предвиждаше от повечето експерти, Даже в средно и дългосрочен план мисля, че ще има положителен ефект Brexit не само английските политици, но и всички в ЕС да се замислят за някои сериозни недостатъци в ЕС, което според мен неминуемо ще доведе до структурни реформи и в Англия и в ЕС. В Европа се заговори за по-сериозни структурни реформи, като по-малко рестрикции при наемане и освобождаване от работа, увеличаването на възрастта за предсрочно пенсиониране и намаляване на възможностите въобще за предсрочно пенсиониране, за увеличаване на възрастта за пенсиониране, за намаляване на продължителността на помощи за безработни, на сроковете при т.н. майчинство и др.
Всичко това, според мен, ще даде позитивни резултати в среден и средносрочен план в икономиката на ЕС, която ще подобри конкурентноспособността си.
Очаква ли се други страни да последват примера на Великобритания?
Това е трудно да се прогнозира, но по-скоро не. Основната причина за Brexit не бе икономическата тема, а имиграцията. Тази причина според мен е неразумна, защото основните имигранти в Англия не са от ЕС, а от Индия, Пакистан и държави от бившата Британска империя. Те са със специални привилегии за имиграция. Но в резултат на Brexit вече и ненационалистични партии във всички страни на Европейския Съюз започнаха да говорят за намаляване на имиграцията и затягане контрола на границите си.
Какви са прогнозите за 2017 г. в икономически план за България? Ще бъде ли по-добра от предходната година?
Надявам се да бъде поне като 2016 г. Тя е най-добрата година за България от 2008 насам поради няколко причини. Икономическият ръст все още няма крайни резултати, но прогнозирам над 3% ръст на икономиката и прогнозирам, че ще бъдем на 2-ро или 3-то място в ЕС - нещо, което не се е случвало между другото никога.
Заетостта и безработицата са с много добри показатели. Заетостта е на най-високите си нива от 2008 г. и отбелязва ръст от близо 2%. Безработицата също слиза почти на нивата от 2008 г. и не е толкова зависима от сезонната заетост. Създават се много работни места и то в устойчиви индустрии – машиностроене, услуги и т.н.
По отношението на участието на България в елитни класации, нещата са малко по-различни. В технологичната индустрия ние се нареждаме в топ 10 на света. В класацията на Световната банка за правене на бизнес, която ще излезе през пролетта на тази година, очаквам да има стъпка напред, но не и скок. Причината е, че някои министерства си свършиха по-добре работата от други министерства.
Министерството на туризма, на финансите, на икономиката, мога да кажа, че добре си свършиха работата през тази година. ОП „Иновации и конкурентоспособност“ се развива изключително добре и почти няма оплаквания, за разлика от предишните програмни периоди. По програмата Jeremie нещата са изключително добре. През последните две години близо 600 млн. лв. при преференциални лихвени условия или с облегчени изисквания за обезпечения са стигнали до фирми, които иначе не могат да вземат заеми, защото нямат достатъчно активи.
Няколко фонда за директни инвестиции също работят по тази програма и то много добре. Министерство на икономиката въведе и законодателно принципа за мълчаливото съгласие. И ако отидете там с някакъв въпрос, трябва да получите отговор в определен срок, а ако не ви отговорят, значи искането ви е прието. Това е много добре, защото често ако няма наказание или определен срок, чиновникът не си върши работата.
Според мен, министерствата, които не си свършиха работата добре, са Министерство на околната среда и водите и Министерство на земеделието..
Очакват ли се нови инвеститори и отваряне на нови работни места през новата година?
Българската агенция за инвестиции (БАИ) миналата година е одобрила 21 компании - клас А инвеститори и инвеститори от другите класове, от които 17 са в производството. Това е много важно и ако те инвестират в машини и съоръжения е много по-трудно да излязат от страната ни, отколкото например в кол център.
Какво ще се случи на предстоящите избори? Сякаш останаха на заден план с поледните събития в държавата и особено тежката зима.
Предстоящите предизборна кампания към днешна дата стартира с платени социологически проучвания. За момента могат да се коментират само тенденции. Според мен ГЕРБ и тази година ще имат най-много гласове, но ще бъдат с по-малко депутати. Предвиждам по-пъстър парламент с повече политически групи. Това означава, че ГЕРБ по-трудно ще направи кабинет със силна доминация и с толкова много собствени министри.
Втората политическа сила ще бъде БСП, които ще имат подобрени резултати от предишните избори, но няма да бъдат такива, каквито те очакват, защото мисля, че успехът на генерал Радев е до голяма степен негов. Ако Бойко Борисов го бе поканил пръв, генерал Радев щеше да спечели още на първи тур.
Оттук нататък възходът на т.н. патриоти е очевиден. Трите партии, които се обединиха за президентските избори, ясно заявиха, че в такъв формат, заедно с още няколко малки формации, ще участват в изборите. Някои от тях могат да говорят много убедително, като например Красимир Каракачанов. А Волен Сидеров доста се е кротнал и не говори вече против „колонизаторите” от Канада, Германия и Австрия J . Очаквам те да повишат сериозно резултата от предишните си избори и да станат трета политическа сила. Като четвърта вероятно ще бъдат ДПС. Гласовете на българските мюсюлмани и част от ромите вече се разцепиха между ДПС и партията на Лютви Местан – ДОСТ. Очаквам ДПС да имат най-малкия резултат в историята си.
Смятам, че още една нова партия ще влезе в парламента. Това е партията на Веселин Марешки, която той обяви, че ще се казва „Воля“. Той е „поредният спасител“, който е с крайни популистични послания, поредният борец с монополите. Говори неща, които са абсолютно нереалистични. Процентите на намаление за цената на горивото, които той предлага, няма как да да са реални. Подобна е и ситуацията с цените на лекарствата. А и според мен ГЕРБ ще му помогнат, защото ще разчитат на депутатите му в НС, както в досегашния парламент разчитаха на депутатите, вкарани от Ковачки и Бареков.
Какво е бъдещето на десницата?
Ако попитате ГЕРБ, те са десни. Те обаче са едно широко ветрило. За тях гласуват всякакви хора – и леви, и десни. А десните партии в България са много, но за съжаление не са обединени. Аз смятам, че всички партии трябва да се обединят за тези избори в коалиция, да преглътнат различията си (които често са на личностна основа), за да съберат значим ректорат и да влязат в парламента със значим брой депутати. Ако те обаче не се разберат, според мен само РБ ще влезе в следващия парламент и то с неголям брой депутати.
В противен случай или ще има един много силен национал популистичен парламент между ГЕРБ, Патриоти и партията на Марешки, или ще има една много широка коалиция между ГЕРБ и БСП. Аз като десен икономист и либертарианец не виждам при нито една от тези две коалиции да има възможност за значими реформи, от които има нужда България и в съдебната система, и в МВР и МНО, и в НОИ, и в някои сектори на икономиката.
Необходима е реформа в силовите сектори. В системата на МВР половината хора не извършват оперативна работа. Не виждам защо броят им трябва да бъде толкова голям. Те могат да се намалят и да се увеличат заплатите на тези, които остават. В МНО също има прекалено много генерали и прекалено малко войници, сержанти, старшини и оборудване за войниците и офицерите. Там също трябва да се намали броят им и да се увеличат заплатите на действащата войка. В тези две структури трябва да се качи постепенно пенсионната възраст особено на тези военни и служители на МВР, които не са на оперативна работа. Не виждам защо готвач в станция на МВР трябва да се пенсионира при друга възраст, в сравнение с готвач, в който и да е друг ресторант.
Извън тези два сектора е важно да се реформира и пенсионната система. Ако погледнете данните на Евростат за продължителността на живота в България и в ЕС, ще видите, че тя постоянно расте. В същото време възрастта за пенсиониране в България, почти не е мръднала. Няма как да живеем все повече и да работим по-малко и да искаме да се пенсионираме със значимо по-висока от днешните нива пенсия. Средната възраст за пенсиониране у нас все още е доста под 60 години, предимно заради ранното пенсиониране в МНО и МВР, както и поради многото инвалидни пенсионери, значима част от които са си здрави, но с връзки или срещу подкуп са били инвалидизирани от ТЕЛК. Всяка година трябва с няколко месеца да се качва пенсионната възраст и това да бъде в съотвестсвие с продължителността на живота. Това ще доведе до ситуация, в която по-малко хора ще получават текущи пенсии, но ще има по-значимо увеличение на пенсиите.
В образованието и здравеопазването също са нужни сериозни реформи. Хората трябва да имат право да изберат в коя болница да отидат и ако в частната например е по-скъпо, трябва да може да се доплаща над това, което се поема от държавата. За училищата е същото. Ако някой родител иска да изпрати децата си в частно училище, трябва да може да доплати над това, което държавата частично поема за всяко дете. Това ще даде възможност и на хора, които не могат да си позволят да платят цялата такса за частни училища, да запишат децата си в тях и ще доведе до създаване на повече частни училища. Това ще накара и държавните и общински училища да повишат нивото си като започне отлив на ученици към частните.
В данъчната система трябва да се спре покачването на данък „труд“, който се нарича осигуровка за благозвучие. Това не е никакава осигуровка, а директен пряк данък върху труда. Докато другите преки данъци - данък „печалба“ и данък „общ доход“ са сред най-ниските в ЕС, данък „труд“ е сред най-високите. Това е причина за много висок сив сектор. Ако този данък е по-малък, ще остават повече пари за служителя и той няма да има толкова голям проблем да ги плаща, вместо да иска да работи без договор и да му се дават пари на ръка. Дойде времето и постепенно да се намалява и данък ДДС. Всички тези реформи няма да станат, ако няма правителство, което да е готово за тях.
Как ще оцените работата си като съветник на министър Божидар Лукарски?
Човек трудно може да оцени собствената си работа. Смятам, че си вършех работата както трябва. Аз бях на граждански договор и работех по конкретни задачи. В последния работен ден ще публикувам докладите за работата, която съм свършил. Работих по презентирането на България като инвестиционна дестинация, като представител на МИ в различни междуведомствени работни групи, по разни идеи за намаляване на регулацията, за опростяване на процедури по лицензиране, работих и без заплащане в НС на програма "Джереми". Честно казано това, което правех ми харесваше и работих върху неща, които разбирам.
Не можем да пропуснем и зимния туризъм в България. Наистина ли карането на ски в чужбина излиза по-евтино отколкото в българските курорти?
Вечният въпрос. Зависи от мястото. Почти всичко в България е по-евтино от чужбина. Разбира се, повечето писти и услуги в България са на средно европейско ниво. Но някои от пистите ни са на световно ниво. В Банско, Боровец и Памповорово. В британския вестник The Telegraph почти винаги през последните години Банско е на първо място като най-добрият зимен курорт по отношение на цена – качество. Хората, които желаят, могат да пътуват в чужбина, но определено ще платят доста по-висока цена ако спят в хотели, в каквито нощуват в нашите курорти. Ако се настанят в малка къща за гости и се хранят с продукти, купени от магазин, може да им излезе по-евтино от хотел на база полупансион в големите ни курорти, но има и разходи за транспорт до чуждестранните курорти.
И трите ни големи зимни курорта имат един основен проблем – пренаселването по време на уикенди и ваканции. Могат да се направят още писти и лифтове в тях, но една малка група от хора, които твърдят, че са зелени, скачат срещу това. Поради тази причина през уикендите курортите ни са твърде населени по пистите, а това създава рискови ситуации и предпоставки за контузии. В Банско има още един проблем, свързан с отдалечеността на пистите от хотелите. Трябва да се направи втора кабинка и то тя да бъде по голяма от сегашната.
И разбира се, трябва да се развият и няколко други зони за ски туризъм – Витоша (и то не само Алеко, но и Ветровала, че и на някой от южните склонове), Кулиното и Добринище в Пирин, в Рила около Паничище и над Благоевград, в Стара Планина има също поне 3-4 места, където може да се направят ски зони с 12-15 км писти всяка. Очаквам още тази година (ако МОСВ не продължи да се мота) да се приемат плановете за управление на парковете на Витоша, Пирин и Рила и след това е възможно да се развият по бързо нови ски зони и да се доразвият съществуващите.