За разлика от Европа, продажбите на нови коли в България растат
Продадените автомобили в Европа през януари удариха историческо дъно

© ECONOMIC.BG / Красимир Свраков
Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз достигнаха историческо дъно в началото на новата година. Недостигът на полупроводници, който се превърна в най-голямото изпитание за автомобилната индустрия, за пореден месец поставя автомобилните производители в неизгодна позиция. България обаче отново се отделя от цялостната тенденция и е сред малкото страни членки на Блока с ръст в продажбите.
Автомобилните производители отчетоха исторически ниски продажби през януари 2021 г., но данните сега показват, че миналия месец е най-слабият януари за търговците на автомобили, откакто се води статистика. Според числата на Европейската асоциация на автомобилните производители регистрациите на автомобили се свиват с 6% през изминалия месец, което в абсолютно изражение означава 682 596 продадени единици.
България е сред малкото страни, които отбелязват ръст в продажбите. Регистрациите на нови коли в страната скачат с 15% в сравнение с януари 2021 г. Другите държави, които отчитат ръст, са Словакия (72.6%), Румъния (55.5%), Кипър (32%), Латвия (20.3%).
Германия и Испания също отчитат подобрение в продажбите, макар и по-скромно – едва 8.5% и 1%. За разлика от тях, домакините на другите големи производители продължават да отчитат спадове. Продажбите в Италия и Франция са надолу с близо 20%.
Кой печели и кой губи?
Данните сочат, че почти всички големи играчи на пазара бележат спадове в продажбите през януари. Единствено групите на Hyundai и на Toyota отчитат ръстове – респективно от 28.7% и 9.7%. Големите гиганти като Volkswagen (-7%), Stellantis (-15.1%), BMW (-9.2%), Mercedes – Benz (-13.8%), Ford (-18.6%) отчитат спадове в продажбите.