Google планира да ограничи следенето в приложенията
Ходът на гиганта следва този на Apple – действията им може да сложат край на десетилетни рекламни практики

© ECONOMIC.BG / Unsplash
Google планира да въведе нови ограничения за поверителност, които ще намалят възможностите за следене на потребителите в приложенията с операционна система Android. Миналата година подобен ход предприе и Apple, което повлия негативно на рекламните практики на компании като Facebook, базирали бизнес модела си до голяма степен на събирането на данни.
Идеята на Google, която компанията обяви преди ден, е да разработи по-фокусирани върху поверителността заместители на буквено-цифровите идентификатори. Именно те се ползват от някои приложения използват, за да събират и споделят информация за потребителите, помагайки в крайна сметка на рекламните компании да таргетират потребителите.
Промените обаче могат да засегнат големи компании, които са разчитали на проследяване на потребителите в приложенията си. Гиганти като Facebook например до голяма степен са базирали бизнес модела си на този принцип. Въвеждането на ограничения удря дейността им, но и рискува да подкопае и съвременните устои на рекламната индустрия.
Показателно е, че по-рано този месец Meta Platforms (както вече е корпоративното име на компанията майка на Facebook) обяви, че приходите ѝ за тази година са намалели с около 10 млрд. долара заради миналогодишния ход на Apple. Тази новина допринесе за потъването на 232 млрд. долара от пазарната капитализация на компанията за един ден, като в крайна сметка я изтласка под 600 млрд. долара – за сравнение миналия юни Meta струваше повече от 1 трлн. долара.
Докато компанията се бори срещу промените на Apple, тя изрази подкрепа за начина, по който Google планира да приложи своите настройки за поверителност.
Окуражаващо е да видим този дългосрочен, съвместен подход към персонализирана реклама от Google, която защитава поверителността. Очакваме с нетърпение да продължим да работим с тях и технологичната индустрията за подобряване на поверителността“, каза в Twitter Греъм Мъд, вицепрезидент по продуктов маркетинг, реклами и бизнес във Facebook.
Google обяви, че ще продължат да поддържат текущите идентификатори през следващите две години, което означава, че и други компании ще имат време да въведат промени или поне да се адаптират към новостите. За разлика от нея, Apple бе критикувана от Facebook и редица други играчи за въвеждането на функция за прозрачност на следенето в приложенията, която ограничава достъпа на рекламодателите до потребителския идентификатор на iPhone. Тя даде възможност на потребителите лесно да блокират следенето на личните им данни с цел реклама от някои приложения.
Google също разкритикува подхода на Apple в публикация в блога си, без обаче да посочи името на компанията.
Осъзнаваме, че други платформи са възприели различен подход към поверителността на рекламите, ограничавайки категорично съществуващите технологии, използвани от разработчиците и рекламодателите“, пише Антъни Чавес, вицепрезидент на Google Android по продуктово управление, сигурност и поверителност.
„Ние вярваме, че – без първо да предоставим алтернативен път за запазване на поверителността – подобни подходи могат да бъдат неефективни и да доведат до по-лоши резултати за поверителността на потребителите и бизнеса за разработчици”, допълни той.
Фокусирането върху практиките за поверителност може да помогне на технологичния гигант да изпревари регулаторните въпроси, докато законодателите и потребителите стават по-загрижени за личните си данни. Освен това компанията заяви, че ще работи в тясно сътрудничество с регулаторните органи.