Вълчев: Ще променим учебните програми за повече функционалност

От 2016 г. образователното министерство променя програмите, но обратната връзка е показала, че на учителите не им стигат часовете

Вълчев: Ще променим учебните програми за повече функционалност

Снимка: Economic.bg/ Архив

Учебните програми за българските ученици ще бъдат променени по такъв начин, че да им предоставят повече функционални умения. Това обяви в ефира на „Нова телевизия“ министърът на образованието Красимир Вълчев по повод вчерашните резултати от международното оценяване на учениците PISA 2018, които показаха, че българските ученици се представят все по-зле в сравнение с връстниците си от други държави.

Тъй като според изследването PISA българските ученици са функционално неграмотни, Вълчев обясни: „Това не означава, че децата не могат да четат и да пишат. Системата ни е настроена да дава повече знания, но липсва функционалността“.

„Ще опитаме да направим промяна. От 2000 г. година резултатите са стабилни, но всичко се базира на старите програми“, добави образователният министър и обясни, че тъй като вината до голяма степен е в старите програми, няма основания за безпокойство.

Вълчев припомни, че от 2016 г. насам оглавяваното от него ведомство е започнало да променя учебните програми. Обратната връзка е показала, че на учителите по математика не им стигат учебните часове да показват практическата приложимост на знанията, които преподават. „Заради това ще намалим обема. Най-важното е да е интересно за децата. И работим по този въпрос“, каза министърът.

Според него в бъдеще ролята на учебниците ще става все по-малка. „Сега има много източници на информация и децата трябва да бъдат насочени да я търсят“, обясни Вълчев.

Обемът от информация, която получават учениците, е по-голям в сравнение с други държави, но по-малко са тези знания, които се усвояват функционално. „Образованието е една система, която е сложно колело. Опитваме се да променим това. Една голяма част от децата учат - а учителите преподават - това, върху което очакват да ги изпитат“, коментира образователният министър.

Надеждите му са скоро да се почувства подобрение чрез родителите и децата - да се променят методите на преподаване, да се променят още някои програми, така че учителите да имат повече време, а да вдъхновят децата да учат.

Коментари: 0