Внимателно слушайте своите клиенти
Е-здравеопазването е основа, върху която да се гради цялостната реформа на сектора
Димитър Димитров:
Светът се намира в необичайно и непредсказуемо състояние. На този етап никой не може да прогнозира кога ще се върнем към нормалния си ритъм на живот и колко големи ще са последиците, които ще трябва да преодолеем. Пандемията даде тласък за цялостната трансформация не само на бизнеса, но и на национално и глобално ниво.
Стрес тест
Секторът, свързан с грижата за здравето понесе най-сериозно натоварване и отговорности. Много проблеми, неглижирани през годините, излязоха наяве и дори държави с добре развита здравна система трудно устояха на натиска. Веригата на доставки преживя първия си глобален стрес тест, и от него излязоха само тези, които вече бяха инвестирали в изграждането на модерна и гъвкава структура. В Софарма Трейдинг започнахме автоматизацията на складовите ни бази още преди 10 години, като постоянно инвестираме в развитието на логистичните ни end-to-end процеси. А миналата година в пика на пандемията стартирахме система с изкуствен интелект за прогнозиране и планиране на търсенето.
Най-съществените промени обаче са предизвикани от клиентското поведение. Страхът отключи стресовото пазаруване и презапасяване и отчетохме сериозен интерес в промоционалните предложения за сметка на други категории като козметиката. Интересът към онлайн каналите ни за продажба се увеличи значително. Но бяхме подготвени, защото още през 2015 г. започнахме да развиваме нашата дигитална стратегия и онлайн аптеката sopharmacy.bg. За съжаление строгите ограничения в продажбата на лекарства по лекарско предписание онлайн не ни позволяват да развием пълния потенциал на този канал такъв, какъвто го виждаме в Германия, Великобритания и другаде.
Кризите като възможност
Нашата иновационна програма SOinventure се превърна в ценен учител, който ни даде дългосрочна основа за развитие. Благодарение на нея изградихме и внедрихме цялостна платформа за дизайн мислене, която помага да създаваме нови услуги и да развиваме съществуващите, в центъра на които са залегнали реалните нужди на клиента. Така без значение дали се отнася до ежедневни ситуации, или ситуации с глобален ефект като COVID-19, ние сме гъвкави и бързо успяваме да се адаптираме към промените. Дългосрочният ни фокус е развитието на многоканалната търговия на дребно, защото за нас това е бъдещето. През пролетта на 2020 г. онлайн поръчките ни нараснаха между 2 и 2.5 пъти - ръст, който се запази и в по-спокойните откъм вирусна активност месеци. През септември приключихме и внедряването на новата ни E-commerce платформа sopharmacy.bg и предложихме услугата Click&Collect (Кликни и Вземи). При този модел клиентът пазарува онлайн, но може да вземе своите продукти от най-удобната му аптека SOpharmacy без допълнителни разходи за него. С интеграцията на новопридобитите аптеки под марките SCS, Ceiba и Sanita ще разширим и обхвата на тази услуга.
Цената на здравето
Мисия на Софарма Трейдинг е да помага на хората да живеят по-щастлив и пълноценен живот. Пандемията отново ни показа, че здравето е най-важно, но и ни научи да се грижим много повече за себе си и близките си, но и за тези, с които имаме контакт. COVID-19 ни напомни, че трябва да изграждаме здравословни навици и култура.
Трансформацията
Трудно е да се предскаже накъде ще тръгне светът след пандемията, докато тя не приключи, но със сигурност дигиталните технологии ще водят развитието на всички сектори. В България COVID-19 показа отново належащата нужда от цялостна реформа в здравния сектор, от модернизация и преосмисляне на тежкия регулаторен натиск. Изграждането на е-здравеопазване ще е основа, върху която да се гради бъдещето на сектора. Този процес вече е факт и са налице първите резултати: е-рецепта и е-направление.
Хората като фактор
Хората винаги са били най-ценният актив на всеки бизнес. Те са тези, които създават стойност. Имам възможността да работя с екип, който въпреки трудностите има жаждата да се развива. Нашите фармацевти, колегите в склада, шофьорите ни, са част от героите на първа линия, които вдъхновяват със своята емоция, енергия, страст. От тези хора мога само да се уча и грижата за тях е мой личен приоритет.
Най-ценният урок
„Не е важно това, което ще се промени в бъдеще, а това, което ще остане непроменено“, казва Джеф Безос. Защото колкото и страшно и неизвестно да изглежда бъдещето днес, ако слушаш своите клиенти и служители и познаваш техните нужди, работиш и инвестираш устойчиво в тази посока, пътят пред теб винаги ще е успешен. Предизвикателствата са само възможност да надграждаш себе си.