Проблемите с доставките оскъпяват производството на Volkswagen

Производителите на части оперират с непълен капацитет и прехвърлят на концерните увеличените си разходи

Проблемите с доставките оскъпяват производството на Volkswagen

Снимка: БТА

Цената на ключовите компоненти за автомобилното производство рязко се е повишила заради избухването на коронавируса, което оказва допълнителен натиск върху печалбите на големите компании, тъй като индустрията навлиза в дълбока рецесия, признаха от Volkswagen пред Financial Times.

Най-големият производител на автомобили в света, който започна да „рестартира“ производството си в централата си във Волфсбург миналата седмица, разкри, че производителите на части оперират с непълен капацитет и прехвърлят на тях увеличените си разходи вследствие на това.

„Доставчиците ни инвестираха в производствени мощности за големи обеми. Сега амортизацията им тече, докато режийните разходи остават, а те не могат да бъдат намалени за една нощ“, коментира Щефан Зомър, член на борда за поръчки на Volkswagen.

Докато по-евтините суровини и рекордно ниските цени на петрола биха могли да компенсират голяма част от увеличението на цената на компонентите, Зомър заяви, че цената на частите ще „нарасне в класическата верига на стойността“. Въпреки това той заяви, че все още е твърде рано да се каже дали общата стойност на производството на автомобили ще се увеличи трайно.

Автомобилните производители е малко вероятно да прехвърлят допълнителните си разходи на потребителите в условията на рецесия, което принуждава производителите да ги усвояват дори когато „горят пари“ в резултат на затварянето на фабрики и свиването на продажби.

Във вторник Великобритания обяви, че продажбите на автомобили през април са се сринали до нивото си от периода след Втората световна война, а подобни спадове се реализират и в Испания и Италия.

Производителите на автомобили като Volkswagen разчитат на хиляди отделни доставчици, чиито части се правят по поръчка и се доставят до производствените линии при строг график. През последните години производителите увеличиха печалбите си отчасти като извличаха отстъпки от изпълнителите, но Зомър заяви, че доставчиците на Volkswagen „вече не могат да предлагат отстъпки от цените си“.

Немските централи на Volkswagen разчитат на 6 500 отделни части само в рамките на Европа и компанията изрази загриженост за пропуски във веригата за доставки, ако по-малките изпълнители не са в състояние да оцелеят от кризата.

Миналата седмица германският конкурент на Volkswagen Daimler също предупреди, че макар веригата му за доставки да се оказа „забележително здрава“ по време на избухването на Covid-19, това може да бъде „спокойствие преди буря“.

„Много от тези компании имат стабилни бизнес модели, но те просто нямат ликвидността, за да се справят с по-продължително прекъсване на дейността“, обясни изпълнителният директор на Daimler Оля Калениус.

Това предупреждение дойде, след като най-големият доставчик на автомобилни части в света Bosch заяви, че индустрията е изправена пред огромна рецесия - по-тежка от тази, с която секторът се сблъска през 2008 г.

Във вторник се очаква големите германски автомобилни концерни да се срещнат с администрацията на канцлера Ангела Меркел и да обсъдят въвеждането на схема за стимулиране на търсенето. Тя вероятно ще се съсредоточи върху субсидии за автомобили с ниски емисии, по-специално електрически превозни средства като например водещият подобен модел на Volkswagen - ID.3, чийто най-скъп компонент - литиево-йонните батерии - също може да повиши цената си.

Въпреки това „индустрията все още не може да мисли за увеличение в разходите за компоненти за електрически превозни средства“, допълни Зомър.

„Първо, трябва да се съсредоточим върху привлекателността на такива автомобили и стимулите да ги купуваме“, смята той.

Въпреки настоящите предизвикателства на Volkswagen, Зомър отхвърли възможността компанията да бъде принудена да направи промени във веригата си за доставки вследствие на пандемията. Според него на този етап това би било „твърде сложно“, тъй като никой не може да предвиди „как или къде ще избухне следващата пандемия“.

Коментари: 0