За първи път стана ясно колко пари прави YouTube
Компанията майка на Google - Alphabet, разочарова инвеститорите

© ECONOMIC.BG / Unsplash
~ 3 мин.
Alphabet за първи път разкри подробности за приходите от реклама на различните бизнес единици в Google, в това число и на YouTube, където продажбите на реклама са скочили с 36% спрямо 2018 г. и с 86% от 2017 г. насам, уточнява CNN.
Досега компанията майка Alphabet е отчитала финансовите показатели на Google, обособявайки ги на приходи от реклама и на „други“. Именно във втората графа попада и YouTube, заедно с облака и търсенето.
„За да дадем допълнителна представа за нашия бизнес и възможностите, които ни предстоят, сега разкриваме по-подробно приходите си, включително за търсене, реклами в YouTube и облак“, заяви в изявление финансовият директор на компанията Рут Порат.
Акциите на компанията спаднаха с близо 5% в понеделник заради разминаването с предварителните прогнози на Wall Street. Alphabet отчете общи приходи от 46 млрд. долара за тримесечието октомври-декември, докато очакванията на анализаторите бяха за 46.9 млрд. долара анализатори.
Печалбата обаче беше много над очакванията на Wall Street – Alphabet отчете 15.35 долара печалба на акция, докато анализаторите прогнозираха 12.53 долара за акция.
Основният бизнес на Google, сега категоризиран като „Google търсене и други“, представлява 60% от общите продажби на Alphabet. Разкриването на по-подробна информация сега вероятно е опит да се потушат опасенията относно потенциала на другите сегменти на компанията, провокирани и от забавянето на общия растеж на приходите на компанията майка.
Ръстът на приходите на Alphabet през последното тримесечие на 2019 г. се е забавил по-рязко от очакваното, като увеличението е в размер на 17% на годишна база. За сравнение през предходните две имаше ръст от 20% и 19%, а ако върнем лентата по-назад – през предходните години темповете на растеж надхвърляха 20%.
На фона на съзряващия рекламен бизнес на Google анализаторите и инвеститорите се замислят все по-често дали другите сегменти могат да го настигнат и да станат значими двигатели на приходи, особено на фона на задълбочаващия се регулаторен контрол върху основните дейности на компанията.
Това е първият доклад за приходите, след като изпълнителният директор на Google Сундар Пичай оглави и управлението на компанията майка Alphabet (след оттеглянето на основателите Сергей Брин и Лари Пейдж).
Бизнес за $15 млрд.
Рекламният бизнес на YouTube се равнява на 15 милиарда долара, става ясно от финансовата информация. Силният растеж през годината се обуславя от бранд рекламата, както и от „директния отклик“, като например рекламите даващи възможност на потребителя да кликне и да купи рекламирания продукт.
Анализаторите определят като голяма новина решението на Google за първи път да направи разбивка на приходите от реклама в YouTube. „Това е нещо, което инвеститорите търсят, но данните трябва също така да дадат на рекламодателите ценна информация за значението на YouTube като дигитално рекламно средство. YouTube нараства силно според този доклад, а приходите са над местата, където eMarketer е смятал, че са“, коментира анализаторът на eMarketer Никол Перин в изявление в понеделник.
приходите на YouTube от нерекламна дейност са в размер на 3 млрд. долара. Става дума за неща като абонаменти, като по думите на Пичай платформата вече има над 20 млн. абонати и премиум платени потребители.
Ръстовете на YouTube обаче са придружени и от разходи, в това число за заплащане на създателите на видео клипове, инфраструктурни разходи и такива, свързани с отговорностите на компанията за съдържанието.
Конкуренция в облаците
Друг фокус на растеж на Alphabet е облачният бизнес, известен като Google Cloud. На този пазар компанията е считана по-скоро за далечен конкурент на Amazon Web Services и Microsoft Azure, макар и нареждащ се на трето място. Усилията за подобряване на възможностите обаче са налице.
Google Cloud отчете продажби през цялата година за близо 9 млрд. долара, по-малко от това, с което AWS може да се похвали само през последното тримесечие. Приходите на бизнес звеното на Alphabet за трите месеца до декември са 2.6 млрд. долара, което обаче е с 52% повече от същия период на предходната година.
Тримесечните приходи на AWS пък са се повишили с 34% на годишна база, а тези на Azure – с 62% спрямо октомври-декември 2018 г.
Принос за ръста на Google Cloud са двойно повечето сделки на стойност над 50 млн. долара спрямо предходната година, обясни Пичай. Резултатите показват, че играчът печели пазарен дял за сметка на AWS и Azure, отбелязва анализаторът на Synovus Trust Company Дан Морган.
Alphabet инвестира сериозно в бизнеса и планира да утрои броя на своите клиенти в Google Cloud през следващите три години. От думите на Пичай става ясно, че ефективно се търсят технологични партньори. Според него с течение на времето AI решенията, каквито Google предлага, ще се окажат решаващ фактор.