Заради COVID-19 корабните екипажи ще се сменят на специални пристанища
Еврокомисията издаде специално насоки за защита здравето на моряците и пасажерите
Европейската комисия издаде специални „Насоки за защита на здравето, репатриране и организация на пътуванията на моряците, пасажерите и други лица на борда на корабите“. С документа се отправя призив към властите на страните от ЕС да осигурят на моряците възможността безпрепятствено да се завърнат вкъщи или на корабите си в условията на пандемията от коронавируса.
Действително това е много сериозен проблем за корабоплаването, тъй като заради наложените противоепидемични мерки много държави затвориха границите си, голяма част от полетите са отменени, а слизането на брега и смяната на екипажите – дори забранени. Последната мярка категорично противоречи на всички изисквания както на Международната морска организация (IMO), така и на Международната организация на труда (LOT), а работата на преуморените екипажи сериозно застрашава безопасността на корабоплаването като цяло. Още повече, че поради наложените карантини договорите на много моряци бяха продължени и те работят по корабите над месец и дори два над договорения срок.
В тази връзка Европейската комисия напомня на правителствата, че 75% от целия европейски внос и износ, както и 30% от обема на товарите, превозван между страните от ЕС, се осъществява с морски транспорт. Отделно от това на корабите, собственост на европейски корабособственици или плаващи под европейски флагове се трудят над 600 хиляди моряци от най-различни националности.
Поради това, за да може този най-важен за доставките на Евросъюза транспорт да продължи да работи безопасно и в бъдеще, страните от ЕС са длъжни да разрешат смените на екипажите на своите пристанища, е записано в документа. В тази връзка Еврокомисията предлага на правителствата от Общността да се координират помежду си, за да определят конкретни пристанища, на които да се извършват смените на корабните екипажи. Препоръката на Брюксел е тези портове да бъдат равномерно разпределени по бреговете на ЕС и да имат преки връзки с работещи летища и жп гари. Заедно с това пристанищата, на които ще се осъществяват смените на екипажите, задължително трябва да обезпечат постоянно медицинско обслужване и всички условия, в които сменящите се екипажи да могат да дочакат спокойно своите кораби или да прекарат задължителната карантина, ако държавата, в която слизат, изисква това.
За моряците, които не са граждани на ЕС и за които са необходими визи, с каквито поради пандемията биха могли да се снабдят трудно предварително, Еврокомисията препоръчва на държавите членки да издават визи на самите пристанища, за да могат тези моряци или пътници да бъдат бързо репатрирани.
Като отчита, че принципно всеки месец приключват договорите за наемане на около 100 хиляди моряци по света, Еврокомисията ще влезе във връзка с правителствата на трети страни, които също да определят пристанища, на които безпрепятствено да бъдат сменяни корабните екипажи, става ясно от Насоките на Еврокомисията за опазване на здравето на екипажите и пасажерите.