Защо кандидатите за работа станаха силните на деня

Компаниите стават все по-изобретателни в методите за задържане на своите таланти

Защо кандидатите за работа станаха силните на деня

Снимка: Adecco

2873 ~ 5 мин. четене
Татяна Явашева Автор: Татяна Явашева

Спешно! Работа: Юли – Август 2021… Лятото е сезон, когато хората масово почиват и досега имаше нагласа, че това е време за активност най-вече от страна на бизнеса, който предлага сезонна работа. Какво ли се случва обаче на пазара на труда през горещите месеци от втората година на живот в пандемия? Време ли е за смяна на работното място или просто за намирането на работа от хора, останали „извън борда“? С тези и с още други въпроси се обръщаме към Надежда Василева, директор „Подбор на кадри“ в Adecco България. Тя е сред отличените в класацията на Career Show Index “Топ 100 HR професионалисти в България”.

И ето какво сочат нейните наблюдения...

Служителите бяха лоялни към своите работодатели по време на пиковете на COVID пандемията, търсейки сигурност в непредсказуемото развитие. Сега обаче все повече компании отварят замразени с месеци позиции и все повече служители са склонни към промяна на работното си място.

Лятото е сред най-добрите периоди за смяна на работата", уверява Надежда Василева.

Летните месеци са така нареченият „слаб сезон“, в който работните процеси в компаниите не спират, но за сметка на това кандидатстващите са по-малко, тъй като много хора припознават летните месеци като време за почивка и използване на планираните годишни отпуски. Сега има по-малка конкуренция, което увеличава шансовете за успех на по-активните кандидати за работа.

Влизайки в период на възстановяване след последиците от COVID и с облекчаването на част от мерките в страната, все повече и повече компании подновяват дейността си по наемане на нови служители и дори разширяват екипите си. Наблюденията на Adecco България показват, че тези нива дори надвишават равнищата си от преди пандемията.

"Работим със страхотни компании, които ни доверяват своите HR процеси и успяваме на помагаме на все повече работодатели да открият правилните за тях таланти."

Активност в набирането на нови попълнения

Най-активни и с ръст в наемането на хора са секторите Outsourcing, IT, Automotive; търсят се инженери и специалисти в производствените предприятия.

Нашите клиенти често срещат затруднения и затова ни се доверяват за намирането на специалистите, които се занимават с финанси, информационни технологии, кандидати с познания по определени по-рядко срещани езици, специфични позиции в производствения сектор. Това са и позициите, за които има по-малко активни кандидати на пазара в България. Често служителите в тези области са с период на предизвестие от 2-3 месеца, което допълнително удължава времето за намиране на най-точния кандидат", разказва Василева.

При профилите на кандидатите, с които работи Adecco, преобладават хората, които заменят текущата си работата с такава при по-добри условия. Много по-малко са онези, които търсят нова възможност поради загубата на досегашната си работа.

Какво предлагат работодателите

Пандемията промени много работното място. Компаниите, разбира се, отговарят на тези промени, опитвайки се да бъдат по-гъвкави в предложенията си към своите настоящи и бъдещи служители. Част от работодателите вече приеха изцяло дистанционната форма на работа, а други запазиха хибридния модел с възможност за работа от вкъщи и от офиса – това според Adecco е новият тренд.

Налице са и изменения в допълнителните придобивки, които работодателите предлагат на служителите си. Например, компаниите, които предлагаха покриване на разходите за пътуване до офиса и карти за спорт, трансформират тези допълнителни придобивки в карти подарък, които предоставят на своите служители и те сами могат да определят за какво да похарчат парите. В аутсорсинг сектора пък има случаи на нововъведен финансов стимул, който се дава на служителя при започване на работа в компанията.

На какво държат кандидатите

За специалистите в България много актуална и важна в момента е работата от разстояние, сочат наблюденията на Adecco България. В над 60% от обявите се споменава възможността за дистанционна работа, докато преди пандемията този дял беше едва 10 – 15%.

Любопитно е, че задължителното 100% присъствие в офиса може да стане причина за отказ на предложение за работа", казва Надежда Василева.

Липсата на гъвкавост и възможност за работа от дистанция кара някои кандидати да отхвърлят предложения само поради тази причина, дори и ако останалите неща в пакета ги удовлетворяват. Част от мотивите за това са, че немалка част от служителите, които не са от София, вече са се завърнали по родните си места, освободили са жилищата в столицата и работят от вкъщи.

Кой е с по-силни позиции

В момента имаме неравноправен пазар, в който властта все повече отива при кандидатите за работа, а не при работодателите. Това означава, че има повече свободни позиции, отколкото кандидати, затова те стават по-изискващи.

Това е особено видимо при IT пазара, където наблюдаваме много голяма динамика. Има ръст в търсенето на специалисти и съответно недостиг на кадри, което прави кандидатите „силните на деня“, казва HR специалистът.

Активно наемащи остават големите градове – София, Пловдив, Варна, Бургас и производствените хъбове като Шумен. Географските ограничения за много компании вече не са фактор. Приели изцяло дистанционния начин на работа, фирмите имат възможност да привличат кандидати от всички краища на страната, а и не само от България.

Препоръки към работодателите

"От опита ни в Adecco и взаимодействието с десетки кандидати за работа и с различни работодатели, бих посъветвала компаниите да бъдат по-гъвкави и да поддържат диалог между тях и кандидате за работа. Традиционният вариант на интервюто за работа, в който кандидатът основно разказва за себе си и доказва, че е подходящ за позицията, вече не отговаря на пазара у нас", казва Василева.

Компаниите също трябва да споделят важна информация за тях по време на интервюто – какво е тяхното EVP (Employer Value Proposition), с какво биха могли да привлекат конкретния кандидат, какъв човек точно търсят и какво е важно за тях.

"Нашият опит показва, че кандидатите ходят на поне 2-3 интервюта едновременно, което не означава, че имайки интервю с Вас, кандидатът непременно иска да работи при Вас. Важно е компаниите също да представят добре себе си, за да бъдат избрани от кандидатите."

На следващо място, отвореният диалог по време на интервюто, ще Ви позволи да разберете дали наистина има синергия между кандидата и Вас, спестявайки Ви време и усилия в подбора като цяло.

Не чакайте 2-3 седмици, за да дадете обратна връзка на кандидата, защото той определено вече ще е приел друго предложение за работа, препоръчва още Надежда Василева.

Една част от работодателите вече скъсяват процеса по подбор, като от получаване на самото CV на кандидата, през интервюто до даване на обратна връзка, целият процес завършва в рамките на максимум 5-7 работни дни. "Силно препоръчвам този модел на работа в подбора, предвид динамиката на пазара и силата кандидатите в момента", казва Василева.

Когато кандидатствате за работа

На кандидатите за работа би им помогнало да бъдат себе си и откровено да обсъждат по време на интервюто това, което наистина търсят в бъдещия си работодател и в самата позиция.

Тук важи с пълна сила отново, което споделих като препоръка към работодателите – за кандидатите също е важно да поддържат диалог с компанията, за която кандидатстват. Разбира се, професионалната квалификацията и уменията на кандидата са от изключителна важност, затова бих посъветвала всички търсещи нова работа да избират добре позициите, за които кандидатстват, и да не пускат своите CV-та просто ей така без да намират съответствие между това, което изисква работодателят, и онова, което те могат да предложат.

Подкрепи Economic.bg