Защо Microsoft иска да купи TikTok?

Microsoft е спасител за TikTok, но TikTok за Microsoft – нож с две остриета

Защо Microsoft иска да купи TikTok?

Снимка: БТА

TikTok се бори да остане на разположение за потребителите в САЩ, а Microsoft се очерта като потенциален, макар и малко вероятен, спасител, пише CNN. 

В неделя американският гигант потвърди, че продължава разговорите за придобиването на китайското приложение. Това се случи, след като по-рано президентът Доналд Тръмп заплаши да забрани платформата в САЩ. Дни по-късно се появи информацията за апетитите на Microsoft, които държавният глава първоначално посече, но след разговор с изпълнителния директор Сатя Надела даде 45 дни срок за сключване на сделка.  


А тя може да се окаже сложна и трудна за изпълнение. А и Microsoft в последните години пренасочи стратегията си далеч от потребителския сегмент. 


Според анализаторите обаче сделката си заслужава да и за двете компании. За TikTok е ясно защо – това е шанс да избегне забраната за работа в САЩ. Що се отнася до Microsoft, тя изглежда като единствената надежда за китайския играч, въпреки че други компании, като Facebook, Google, Amazon и Apple, звучат като по-естествени купувачи. Те обаче са изправени пред задълбочено антитръстово разследване в страната, което може да се разпростре и в Евопа, а това със сигурност ще възпрепятства придобиването. 


Множество анализатори определиха евентуалното придобиване от Microsoft като повратен момент за гиганта – като възможност да завземе една от най-бързо развиващите се медийни платформи и то в момент, в който TikTok отчаяно иска да сключи сделка. 


„Това е уникална сделка с десетилетие възможност, която лесно би могла да бъде използвана“, пише анализаторът на Wedbush Дан Айвс в бележка за инвеститорите.


Очакванията са, че Microsoft ще плати част от 50 млрд. долара – прогнозната цена на TikTok като самостоятелен бизнес – за да поеме контрола върху работата на приложението в САЩ, Канада, Австралия и Нова Зеландия. Новините за евентуалната сделка бързо донесоха 80 млрд. долара към пазарната оценка на Microsoft - знак, че инвеститорите харесват идеята. 


Според Айвс пазарната оценка на TikTok може да достигне 200 млрд. долара само за няколко години предвид повишаващия сe интерес на потребителите и тяхната ангажираност към приложението. Анализаторът на DA Davidson Риши Джалурия също смята, че платформата имат потенциал да расте „експоненциално“, особено на фона на избухналата употреба на социални медии по време на пандемията от коронавирус. 


Инвестиция, насочена към потребителите


Microsoft е дългогодишен лидер в корпоративното пространство, който измести фокуса си от потребителския сегмент и фокусира развитието си към своя облачен бизнес. Затова сделката TikTok би дала значителен тласък в потребителското пространство.


Microsoft има смесен успех в потребителските решения. Общността в LinkedIn расте, както и популярността на гейминг продуктите Xbox и Minecraft, но наскоро компанията затвори своята платформа за стрийминг игри Mixer, например. Други предложения на Microsoft, насочени към потребителите, като Bing и вече несъществуващият Windows телефон, се считат за провал.


„Microsoft е компания, която всички познаваме, но в голяма степен е корпоративна софтуерна компания“, коментира Джалурия, добавяйки, че TikTok може да бъде начин за Microsoft да увеличи присъствието на потребителския сегмент. 


Ще работи ли?


Въпреки някои неуспехи в миналото на компанията, редица придобивания, направени по време на мандата на Надела в Microsoft, се оказаха много успешни. Пример за това е закупуването на LinkedIn от Microsoft за 26 млрд. долара през 2016 г., като тук трябва да се подчертае, че платформата бе оставена да запази значителна независимост.  


„Не са го ребрандирали, ако погледнете уебсайта, не го наричат „LinkedIn by Microsoft“ или нещо подобно... А LinkedIn дава на Microsoft толкова много данни, от които да се възползват“, посочва Джалурия и добави, че подобен подход може да сработи с TikTok.


„Докато те не променят основния продукт и го оставят да работи както (ръководството на приложението) го иска, мисля, че ще бъде успешна придобивка“, добавя той.


Но има и рискове 


Като част от сделката, Microsoft се ангажира да гарантира, че личните данни на американските потребители се съхраняват в Съединените щати. Microsoft и TikTok, който е собственост на ByteDance, ще се нуждаят от одобрението на САЩ. Не е изключено да се наложи и извършването на някакво плащане към американското Министерство на финансите, за каквото намекна Тръмп. 


Наред с това, придобиването на приложение, създадено в Китай, може да навлече нов контрол върху Microsoft в момент, когато отношенията между Вашингтон и Пекин, особено по отношение на технологиите, са лоши.


Досега Microsoft като цяло успя да избегне неотдавнашната вълна от регулаторен контрол, обект на който станаха останалите конкуренти в сферата. Сега това може да се промени, ако софтуерната компания придобие противоречиво приложение за социални медии, създадено в Китай с масивна потребителска база. 


Съветникът по търговията на Белия дом Питър Наваро вече е предложил Microsoft да бъде задължен да „снеме китайските си участия“, за да може да купи TikTok. 


От гледна точка на антитръстовите правила обаче едва ли ще има значителен контрол, тъй като Microsoft няма кой знае какъв отпечатък в сферата на потребителските социални медии, отбелязва Джалурия. Натиск според него би възникнал след придобиването на приложение, доколкото то събира данни на потребители, а това е щекотлива тема, тъй като потребителите не само в САЩ, а и в останалата част на света, страдат от злоупотребите от страна на Facebook и Google, които рекламират агресивно в каналите си. 


Един от основните въпроси е дали експлозивният успех на TikTok днес ще се окаже наистина устойчив. Ако приложението се окаже следващият Instagram, сделката ще бъде явна победа, заяви Айвс на Wedbush.


„Въпреки това, ако TikTok стане следващият Snapchat и има множество проблеми с растежа на потребителите и монетизацията в бъдеще, тогава това придобиване може да навреди на оценката с течение на времето, поради масирана конкуренция от страна на Facebook и други“, каза той.

Коментари: 0