Желязков поиска финансова подкрепа за товарния превоз от ЕС
По време на онлайн заседание на ресорните министри Росен Желязков отново повдигна темата за пакет „Мобилност“
За развитие на устойчив международен товарен автомобилен транспорт е необходима целенасочена европейска финансова подкрепа, тъй като този вид транспорт е гръбнакът на Единния вътрешен пазар. Такава позиция изрази министърът на транспорта и информационните технологии Росен Желязков по време на неформална онлайн среща на ресорните министри в Европейския съюз (ЕС).
„Възстановяването и развитието на устойчива транспортна услуга в областта на автомобилния транспорт е свързана и с необходимата правна сигурност за сектора. Призоваваме при крайпътните проверки да се взема под внимание комплексното прилагане на разнородните правила и дерогации в държавите членки, в периода на извънредна ситуация“, посочи Росен Желязков.
Той допълни, че възстановяването на икономиката от кризата с COVID-19 трябва да върви в паралел със зеления преход и отново спомена част от изискванията по пакет „Мобилност“, с които България продължава да не е съгласна. „В тази връзка е необходимо преосмисляне на част от законодателните инициативи. Разпоредби като връщане на превозните средства на определена честота в държавата по установяване биха довели до значително повишаване на вредните въглеродни емисии от автомобилния транспорт. Това е в разрез със заложените цели в Зелената сделка. Тези разпоредби следва ясно да бъдат отчетени като несъвместими с европейските политики и възпрепятстващи успешното укрепване на сектора след кризата“, категоричен бе министър Желязков.
Припомняме, че на 7 април Съветът на ЕС прие на първо четене пакет „Мобилност“. Предстои той отново да бъде гледан в транспортна комисия през юни, а юли да се гласува в пленарна зала. Ако бъде приет в зала, след това той трябва да влезе в сила.
Според сегашните текстове водачите на тежкотоварни камиони могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира. Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
По време на срещата на транспортните министри беше обсъдено и влиянието на коронакризата върху въздушния и морския транспорт. В авиацията ситуацията е сериозна и е необходимо спешно финансово подпомагане на сектора. По отношение на доставчиците на аеронавигационно обслужване, министърът призова ЕК да осигури балансиран и справедлив подход при прилагането на схемата за ефективност за третия референтен период. Доставчиците на аеронавигационно обслужване трябва да имат възможност да възстановят разходите си за 2020/2021.
По отношение на морския транспорт България има сериозен напредък в дигитализацията на информацията и внедряването на цифрови системи за управление на корабния трафик и информационно обслужване, което допринася за справянето с последствията от кризата. Благодарение на това са избегнати значителни затруднения, които биха довели до загуби във всяко отношение – време, средства, конкурентоспособност, посочи Желязков.