Желязков поиска финансова подкрепа за товарния превоз от ЕС
По време на онлайн заседание на ресорните министри Росен Желязков отново повдигна темата за пакет „Мобилност“

© ECONOMIC.BG / Министерство на транспорта
За развитие на устойчив международен товарен автомобилен транспорт е необходима целенасочена европейска финансова подкрепа, тъй като този вид транспорт е гръбнакът на Единния вътрешен пазар. Такава позиция изрази министърът на транспорта и информационните технологии Росен Желязков по време на неформална онлайн среща на ресорните министри в Европейския съюз (ЕС).
„Възстановяването и развитието на устойчива транспортна услуга в областта на автомобилния транспорт е свързана и с необходимата правна сигурност за сектора. Призоваваме при крайпътните проверки да се взема под внимание комплексното прилагане на разнородните правила и дерогации в държавите членки, в периода на извънредна ситуация“, посочи Росен Желязков.
Той допълни, че възстановяването на икономиката от кризата с COVID-19 трябва да върви в паралел със зеления преход и отново спомена част от изискванията по пакет „Мобилност“, с които България продължава да не е съгласна. „В тази връзка е необходимо преосмисляне на част от законодателните инициативи. Разпоредби като връщане на превозните средства на определена честота в държавата по установяване биха довели до значително повишаване на вредните въглеродни емисии от автомобилния транспорт. Това е в разрез със заложените цели в Зелената сделка. Тези разпоредби следва ясно да бъдат отчетени като несъвместими с европейските политики и възпрепятстващи успешното укрепване на сектора след кризата“, категоричен бе министър Желязков.
Припомняме, че на 7 април Съветът на ЕС прие на първо четене пакет „Мобилност“. Предстои той отново да бъде гледан в транспортна комисия през юни, а юли да се гласува в пленарна зала. Ако бъде приет в зала, след това той трябва да влезе в сила.
Според сегашните текстове водачите на тежкотоварни камиони могат да спят не повече от 45 часа в кабините, а през останалото време в хотел, който трябва да се плаща от работодателя. Шофьорът ще бъде задължен да се връща в страната, в която е регистрирано превозното средство, поне веднъж на 4 седмици, независимо къде се намира. Камионите пък ще трябва да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици.
По време на срещата на транспортните министри беше обсъдено и влиянието на коронакризата върху въздушния и морския транспорт. В авиацията ситуацията е сериозна и е необходимо спешно финансово подпомагане на сектора. По отношение на доставчиците на аеронавигационно обслужване, министърът призова ЕК да осигури балансиран и справедлив подход при прилагането на схемата за ефективност за третия референтен период. Доставчиците на аеронавигационно обслужване трябва да имат възможност да възстановят разходите си за 2020/2021.
По отношение на морския транспорт България има сериозен напредък в дигитализацията на информацията и внедряването на цифрови системи за управление на корабния трафик и информационно обслужване, което допринася за справянето с последствията от кризата. Благодарение на това са избегнати значителни затруднения, които биха довели до загуби във всяко отношение – време, средства, конкурентоспособност, посочи Желязков.