55 коли с „умни“ камери и 300 стационарни устройства ще следят за е-винетките

Електронните винетки трябва да заменят хартиените от 1 януари 2019 г.

Снимка: Economic.bg/Краси Свраков
След няколко годишно протакане на процедури, както и няколко обжалвания, тол системата и електронните винетки трябва да заработят догодина. От 1 януари влизат в сила електронните винетки за леките коли и товарните автомобили с максимално допустима маса до 3.5 т.

Водачите могат да си закупят е-винетка от 500-те терминала, които ще бъдат монтирани по основните пътни направления, както и в 1000 пункта в разпространителската мрежа, в които влизат бензиностанциите и областните пътни управления на АПИ. Също така и чрез уебсайт и приложение на Агенцията.



Терминалите бяха представени днес пред журналисти от председателя на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) инж. Светослав Глосов и членове на австрийската компания „Капш Трафик Солюшънс“ - изпълнител на обществената поръчка за близо 180 млн. лв.

На тези терминали няма да може да се плаща кеш, а само с дебитни и кредитни карти. Глосов акцентира върху това, че цената на винетните стикери няма да се променя, а се чака решение на Министерски съвет за цената на нововъведената уикед винетка. Очаква се тя да не надхвърля 10 лв. 



След въвеждане на традиционните данни, които се изискват при закупуване на стикер, водачите получават хартиена разписка или електронно, автоматично генерирано потвърждение. От компанията обясниха, че системата е минала първите тестове, но непрекъснато се въвеждат подобрения.



„За момента английският е основен език за софтуера, като информацията се превежда на още 7 езика“, обясни Михайл Вебер, изпълнителен директор на „Капш“ за България.

Шофьорите, чиито винетни стикери са със срок след 31 януари 2019 г., трябва да ги конвертират в електронни, което може да се случи освен в областните управления на АПИ, и чрез уебсайта и приложението. "Те могат да направят това след 15 декември т.г. до 31 януари 2019 г. и не трябва да махат стикера от предното стъкло до изтичане на неговата валидност", уточни Глосов. По неговите думи хората, които не са валидирали своите хартиени стикери, няма да бъдат глобявани при спиране от контролен автомобил, а на място ще бъдат конвертирани винетките в електронни.



Контролът ще се осъществява по два начина. Единият е с контролни автомобили, оборудвани с „умни камери“, които чрез засичане на регистрационния номер на автомобила валидират е-винетката. Данните за нарушителите ще бъдат достъпни в реално време, а самото устройство е гъвкаво и позволяващо монтиране на различно превозно средство. 



Освен това по цялата републиканска пътна мрежа ще бъдат монтирани 300 стационарни контролни рамки, които засичат номера на автомобила и намират в системата дали той е нарушител. „Ако този автомобил е нарушител веднага му се налага глоба. При наличие в близост на контролен автомобил се изготвя фиш и може да платено на място – само с кредитна или дебитна карта“, обясни Глосов. Ако шофьорът не разполага с такава карта ще му бъде издаден традиционния фиш, които трябва да се плати в 30-дневен срок. Инж. Светослав Глосов допълни, че ако няма контролен автомобил в близост – фиш ще се изпраща по пощата. Автомобилите, които „прихващат“ нарушителите ще бъдат 55, а тези, които установяват правоприлагането – 50. 





Снимки: Краси Свраков


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: АПИ | Светослав Глосов | тол система | електронни винетки | Капш

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини