Наздраве с „Айляк“

Жоро Христов създаде първата българска крафт бира, която се изнася във Великобритания

Снимка: Икономика/Красимир Свраков

Познавам Жоро Христов от около 5 години. Той беше един от първите ми герои в рубрика за предприемачество, която водих за национален ежедневник. Жоро е създателят на една от първите и най-успешни български крафт бири - „Айляк“. И тогава, и сега не съм страстен почитател на бирата, но как да не опиташ първата българска крафт бира, която се изнася във Великобритания. Пробивът е резултат от повече от 5 години постоянни усилия, които започват от домашно производство на терасата на Жоро. Днес той произвежда българска бира в Гърция по собствена рецепта, със съставки от цяла Европа.

Жоро Христов има две бакалавърски и една магистърска степени – по бизнес мениджмънт от Софийски университет и от Техническия университет в Лил, както и по приложни науки от Лион, Франция. Той заменя кариерата на финансов анализатор в международна компания с професионално производство на бутикова бира, след като биропроизводството на терасата му се услажда. Две години след като той  и приятелката му започват да експериментират с домашна бира на балкона си, той инвестира всичко в бизнеса с бира „Айляк“.

Жоро е от София, макар че избира типично за Пловдив име за бирата си. „Избрахме го, тъй като е най-близко до чувството ни за свобода,“ пояснява той. Дизайнерката Гергана Стайкова изработва оригиналните етикети за пенливата течност, която се радва на високи оценки сред българските бири в специализираните сайтове за крафт бира.

„Със сигурност пътят към успешното развитие на крафт бирената култура минава през домашните пивовари, затова и до днес правя различни експериментални варки вкъщи. Смятам, че трябва да помагаме на домашните пивовари по всякакъв начин. Не знаех нищо за бирата, освен че е сламено-жълта газирана напитка и, бъркайки като по-малък какво е бирария и пивоварна, успях чрез четене на доказалите се световно учебници по пивоварство и опити вкъщи да сваря бира, която да допада както на мен, така и нашите съмишленици. Научих по трудния начин, че колкото и да успяваш да избуташ нещата на гол ентусиазъм и на „сърце“, понякога има препятствия, които изискват ресурси“, спомня си той.

„Айляк“ стартира с един вид бира и вече се предлага в 10 различни стила. Най-разпознаваемата се прави с криогенно замразен хмел. Напитката все още се произвежда в Серес, Гърция, макар че от близо две години Жоро търси терен за микропивоварна в България. Голямото постижение на предприемача е, че бирата му  вече се предлага в някои от големите вериги, които го потърсили първи. „Надявам се, от една страна, това да е заради качествения продукт, който предлагаме, а от друга - че малко по малко вкусът на българина се променя и от количество се измества към качество“, усмихва се Жоро. Той пояснява, че търговците на едро продължават да са по-скоро предпазливи към крафт бирите, но опипват пазара с малки количества, защото „потребителите биха си купували качествена бира, ако могат да я намират в удобни за тях места“.

Предприемачът цитира данни, според които пазарният дял на крафт бирата в България е около 1% от общата консумация, която се равнява на 5.6 млн хектолитра. „От една страна, това е хубаво, тъй като има възможност да обучаваш потребителите, има потенциал за растеж, но от друга страна, в неразвит пазар този, който трябва да го разработи, си самият ти, и това изисква значителни инвестиции, които понякога не са налични“. Той вярва в силата на конкуренцията, защото по този начин се вдига нивото на българската бутикова бира и все повече хора започват да гледат на малките бутилки бира не като на нещо хипстърско и надценено, а на качествено пиво с различен вкус. Жоро се надява крафт бирените магазини след време да предлагат повече български марки.

„Айляк“ се пие леко и вероятно това е една от причините да не липсва инвеститорски интерес към марката. Жоро е отклонил не едно предложение и засега продължава напред благодарение на „ентусиазъм“ и кредити. Резултатът е впечатляващ във финансово отношение: през 2018 г. компанията отбелязва 500% ръст на приходите спрямо миналата година. Крафт бирата пробива на пазари, където на пенливата напитка се гледа почти с обожание: Белгия и Великобритания.

И в двата случая чуждестранните дистрибутори открили крафт бирата. В Белгия тя се предлага от един месец. Няколко месеца преди Брекзит, британците опитаха европейската бира „Айляк“ благодарение на дистрибутор на крафт бира, който всеки месец предлага кашон с 8 различни крафт бири от целия свят. В месеца, когато фокусът е върху Централна и Източна Европа, „Айляк“ е единствената бира от България с оценките от 3.5 до 4.5 по скалата от 0 до 5. Наздраве!

Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 87 на сп. "Икономика"


Етикети: бира | предприемач | Айляк | Жоро Христов

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини