Само за 3 месеца: Писта Lara край Самоков вече е готова за асфалт (снимки и видео)
Новото 4-километрово трасе с уникални кърбове и 15 завоя ще посреща международни състезания от ранга на Формула 3

1 Видео
© ECONOMIC.BG / Деян Йорданов
Само 3 месеца и 12 дни след разрешението за строеж, състезателната писта Lara край Самоков е все по-близо до завършен вид. Трасето вече е готово за полагане на асфалт – забележителен напредък, който ще позволи на България да посреща състезания от Формула 3, както и всички видове международни събития от висок ранг.
Любителите на силните усещания вече имаха възможност да изпробват трасето. Това се случи по време на представянето на напредъка по проекта във вторник, когато множество участници от Пикап клуба минаха по пистата и вместо едно кръгче, направиха две. Вратата към някои от „тайните“ на пистата бе открехната от Калин Пешов, председател на УС на „Главболгарстрой Холдинг“, който е един от инвеститорите в проекта, както и от Зара Кизирян, изпълнителен директор на „ГБС Енерджи Сълюшънс“ ЕАД и ръководител на проекта. Те разказаха в детайли за характеристиките на съоръжението.
Амбициозен проект надминаващ очакванията
Калин Пешов разказа, че първоначално идеята за пистата е била посрещната с доза скептицизъм, считайки проекта просто за мечта, която няма да се реализира докрай. Екипът зад проекта обаче показва бърз напредък, превръщайки дългогодишна мечта в динамично трасе, което ще промени представите за моторните спортове в България.
По думите на Пешов актуалното състояние на съоръжението дори вече надминава първоначалните планове. Вместо предвидените 3 километра, пистата е вече 4 километра дълга. Нейната широчина е 12 метра по цялото трасе, като в някои завои достига впечатляващите 15-22 метра. Общо 15 завоя (8 леви и 7 десни) предлагат динамично и предизвикателно каране. Правата отсечка е над 900 метра, което позволява достигане на високи скорости, особено за мотоциклети.
В България не е правено такова нещо“, коментира Калин Пешов.
Екипът на Economic.bg вече разказа, че зад проекта стоят английски специалисти от Driven International, работили по над 50-60 писти по света. Техният консултантски принос се допълва от италианската Race Academy, а за архитектурния дизайн отговаря българското студио IPA – Architecture and More. Основен изпълнител на строителните дейности е „Главболгарстрой“.
Но истинският акцент в изпълнението се оказва българска технология, която дори удивлява международните експерти.
„Кърбовете“ (curbs) са специално оформени бордюри от вътрешната и външната страна на завоите, които насочват автомобилите, ограничават трасето и се използват тактически от пилотите. Докато в повечето състезателни писти те са стандартни, серийно произведени бетонни модули, тук всичко е направено на място. Всеки бордюр е различен, оформен индивидуално и обработен с т.нар. „пропарка“ – процес, при който бетонът се втвърдява и уплътнява чрез контролирано излагане на пара, за да стане по-здрав и издръжлив. Тази уникална техника придава неповторим характер на всеки елемент от трасето.
Безопасността преди всичко
Един от водещите акценти в проекта е безопасността. По трасето ще бъдат разположени над 80 000 гуми в зоните за безопасност, разпределени във всичките 15 завоя. Предвидени са и зони с речна фракция, която забавя превозните средства при излизане от трасето, преди отново да има асфалтов път за връщане. За моторните състезания са предвидени допълнителни възглавници за сигурност.
В комплекса ще има и хеликоптерна площадка за спешни случаи и логистика, както и напълно оборудван медицински център. Зара Кизирян допълни, че съоръжението ще разполага с рейс контрол зала, зала за времеизмерване, електронни маршали и видеонаблюдение по цялото трасе, покривайки всички изисквания на Международната федерация по мотоциклетизъм и автомобилизъм за провеждане на състезания от международен ранг.
Освен самата писта, комплексът ще включва кафе и ресторант с гледка от втория етаж, двойни гаражи по европейски изисквания. Предвидени са и зони за обучения по дрифт, както и за обучение с по-малки моторни средства, предоставяйки възможност за повишаване на уменията на хора от всякакво ниво.
Пистата е отворена към всички ползватели“, заяви Пешов.
Планирани са track days за автомобили и мотоциклети, както и възможност за наемане на превозни средства. Проектът предвижда академии и обучения за деца, safety курсове и сътрудничество с Българската федерация по мотоциклетизъм и автомобилизъм за обучение по безопасно шофиране. Целта е „наличието на едно такова съоръжение да спре или намали до максимум гонките и неща, които знаем, че завършват не винаги по най-хубавия начин“.
Съоръжението ще разполага и с 20 000 места за публиката. Тази бройка ще бъде постигната чрез комбинация от различни зони за наблюдение: специално оформеният от земни маси хълм за зрители, предлагащ естествена денивелация и добри гледки, както и терасите на ресторанта и кафенето. Екипът има стремеж да се създаде цялостен комплекс, привлекателен както за състезатели, така и за широка аудитория.
Бъдещи планове
Очаква се в началото на октомври пистата да бъде отворена за приятелски карания. До края на годината ще приключат дейностите по логистиката, а официалното откриване с повече шоу и гости е планирано за февруари или март догодина.
Зад проекта стои изцяло частна инвестиция, като акционери са „Главболгарстрой“, председателят на УС на холдинга Калин Пешов и „Дивела Инвестмънтс“ ООД, представлявано от Димитър Цоцорков. Засега инвестицията не се разкрива, но Пешов коментира, че първоначалните планове са надхвърлили очакванията им.
Зара Кизирян посочи в интервю за медията, че финансово начинанието трудно би било оправдано единствено от бизнес логика – проектът е воден преди всичко от идеята за създаване на безопасна и модерна среда за практикуване на моторни спортове.
Решението за позициониране край Самоков е продиктувано от подходящата конфигурация на терена и близостта до столицата и курортите Боровец и Белчин. Проектът е получил и подкрепата на община Самоков, която е съдействала за бързия напредък.