В България интернет гигантите идват последни

Бизнес модел, създаден в България и изнесен в чужбина, е обречен на успех, смята основателят на H-Tech Христо Тучев

Снимка: Economic.bg/Красимир Свраков
Христо Тучев е медиен експерт и успешен сериен предприемач. Той е основател на иновативната аналитична рекламна компания H-Tech. Христо е първият българин, завършил General Management Program на Harvard Business School. С него се запознахме на тазгодишното издание на Webit и той ни разказа бъдещето на рекламата и възможностите на медийния пазар у нас и в чужбина.

- Г-н Тучев, разкажете малко повече за компанията H-Tech


- Ние не сме позиционирани в България. Участваме в Webit, за да може и в България да се види какво правим. Аз съм основател на компанията H-Tech, която се занимава с технологии в областта на рекламата и телевизията. Създадохме алгоритъм за разпознаване на видео във видеото. Ако в Google търсите текст в текст, то ние можем да открием видео сред други видеа. Благодарение на тази технология създадохме система, която в реално време да разпознава всички реклами по всички телевизии на всички рекламодатели.

От 2013 г. насам ние следим дейността на всички рекламодатели, регистрираме всички техни реклами по всички телевизии. Разполагаме с огромна база данни, която показва кой, колко и къде рекламира. Тази система е прекрасен инструмент за анализиране на рекламния бизнес в телевизиите. Имахме партньорство с "Нова телевизия", като предоставихме ексклузивно правата за употреба на тези данни. Това е и причината да не сме били свободно на пазара. С течение на времето разширихме бизнеса си. В момента 2000 телевизии в цяла Европа, 400 в Съединените щати и 200 в Австралия я използват.

Дълго време не показвахме на българския пазар нищо, защото реално този пазар не беше съществен за нашата дейност. В крайна сметка обаче България трябва да бъде в крак с всички модерни технологии и ако ние с нашия труд помагаме на чуждите индустрии, защо да не помогнем на българската?

- А кой може да се възползва от този продукт?

- От нашия продукт може да се възползват както телевизиите, така и рекламните агенции, рекламодателите, продуцентите и всички професионалисти в маркетинга. Тук е времето да направя най-големия анонс - пускаме свободно за ползване най-големия dataset на рекламни телевизионни данни в историята. Всички, които отидат на www.lifetvdata.com, ще могат безплатно да получат абонамент за всички реклами и данни за целия пазар през 2018 г. За нас е важно да го направим, защото в бизнеса влизат все повече млади хора, а знанията всъщност са в данните. Независимо от това какво се преподава в университетите, дори самите университети нямат достъп до реалните данни на пазара. Смятам, че по този начин много хора ще могат да се ориентират за целия рекламен пазар, за средата, за това кой какво прави, къде и колко.

- Колко струва услугата?


- Това е безплатният ни абонамент.

- Какво включва безплатното преглеждане?


- Може да се види всичко, което пожелаете. Ако искате да видите какво е правила през 2018 г. Coca-Cola на рекламния пазар, всичките данни са налични свободно. Имаме и Pro абонамент, който струва около 50 лв. на месец. Той дава достъп до данните за 2019 г. и до данните за три дни назад. Така може динамично да се следи какво се случва. Това е важно за всички, които участват на пазара на маркетинг и продажбите.

- По какъв начин ще им помогне това?


- Всеки бизнес, трябва да е адаптивен спрямо търсенето на пазара. За да бъде такъв обаче, трябва да разполага с необходимата информация. Това, с което ние можем да помогнем, е да премахнем елемента на изненадата, за да се знае какво се случва с конкуренцията на пазара. Пример са телекомите, които понякога правят 5 кампании едновременно. Въпросът е в правилното коригиране на кампанията в реално време – това е важно за ефективността. Огромна част от ефективността се губи от неправилно управление на рекламата.

Пазарът е в абсолютно взаимодействие и данните за това какво се случва са критично важни. Помислете за борсите. Когато търгувате на фондовата борса, няма как да търгувате без данни. Е, рекламният пазар е същото нещо.

- Смятате ли, че традиционната реклама има бъдеще? Не се ли измества фокусът в рекламиране в приложения и онлайн?


- Всъщност ние правим грешка да разсъждаваме за света на базата на това, което виждаме с очите си днес. Това, което виждаме с очите си днес, е създадено от някого преди 5 години. Днес трябва да се мисли какво ще бъде след 5 години и какво трябва да създадем днес, за да бъдем адекватни след 5 години. Телевизията ще еволюира, тя не може да остане същата, защото законът на еволюцията гласи, че когато един вид е застрашен, той е принуден или да еволюира или да умре. Моята теза е, че телевизията ще еволюира до степен, до която вие ще получавате вашата таргетирана реклама от телевизора и никога повече няма да гледате реклама, която не ви интересува.

- Смятате ли, че това може да се случи у нас в следващите 5 години?

- Смятам, че България трябва да води тази промяна. Ние имаме една от най-добрите интернет инфраструктури в света. Имаме всички технологии, които съществуват. България също така в пазарно отношение е много подходяща, защото е изолирана от световния пазар заради спецификите на българския език. Това е място, в което големите интернет гиганти не идват първи, а последни. Следователно до тяхното идване ние имаме време, прозорец на възможности. България не е интересна за трансформативни инвестиции от страна на гигантите и това е нашата възможност да направим иновация тук и сега. Да докажем и продадем продукт навън. Няма по-подходящо място от България за случването на точно този модел.

 - Затова ли решихте да позиционирате работата си и на българския пазар?

- Да, това е една от причините. България е подходящо място за иновации и пазарни опити. Но не бива да разглеждаме това в контекста на „опитваме нещо и не знаем какво ще стане“. Напротив. Понеже българският пазар е много малък, всички български компании, за да бъдат успешни, е необходимо да оптимизират бизнес моделите си, така че с най-малки разходи да изкарат най-големи приходи. Българските бизнес модели, развити в България, по принуда са толкова оптимизирани, че ако отидат на по-голям пазар, те биха експлодирали от приходи. Не може да адаптирате американски или руски бизнес модели в България, защото те работят благодарение на мащаба. Ние работим благодарение на ефективността. Бизнес модел, създаден в България и изнесен в чужбина, е обречен на успех. Има редица компании, които го доказват.

- Как ще развиете продукта?

- Ние представихме няколко продукта. Тъй като откриваме в реално време рекламите, по-малко от две секунди след началото на рекламата, ние знаем коя е тя и използваме тези данни за прототип на следващата ни услуга. Ние можем да подменим рекламата в телевизията и това е нещо като Add-replacement технология. Така че телевизията, в момента в който тръгне реклама, която не ви харесва, автоматично да бъде подменена с реклама, която е подходяща за вас.

- Ще се възползват ли големите телевизии от това?

- Интернет печели срещу телевизията, защото продава таргетирана реклама, която е измерима до крайния потребител и е ефективна. Телевизията, за да оцелее, трябва да прави същото. Технологиите, с които да го прави, са вече налични.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: интернет | реклама | телевизия | Христо Тучев | H-Tech | Interactive Media Services

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини