Вестагер: Проблем ще е, ако не повишим „дигиталния данък“

Интернет гигантите срещат все по-яростен отпор от регулаторите в Европа и света

Снимка: Wikipedia
Европа трябва да вземе решение за дигитален данък и да поведе лидерстовото в тази посока, ако в световен мащаб не се постигне консенсус. Това заяви в понеделник европейският комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер, цитирана от Reuters. Според нея светът става все по-дигитален и „ще се окаже огромен проблем, ако не намерим начин за повишаване на (цифровите) данъци“, коментира още Вестагер пред радио France Inter. 

Думите ѝ идват на фона на продължаващото разногласие сред членовете на Европейския съюз (ЕС) по отношение на „данък GAFA” (GAFA е събирателна абревиатура от първите букви на гигантите Google, Apple, Facebook и Amazon, бел.р.), или още „дигитален данък". Идеята на налога е световните интернет гиганти да плащат справедлив дял данъци върху масовите им бизнес операции в Европа. 

Сегашната практика на компаниите е да избират държави с ниски данъци, където да позиционират европейската си централа и да бъдат облагани само там за операциите си на целия континент. Според мнозина това не е честно, тъй като гигантите печелят от дейността си във всички останали страни.

Най-големият радетел на идеята за данъчно облагане във всяка държа е Франция, докато Швеция, Ирландия, Дания, Финландия продължават да блокират проекта за „данък GAFA”, тъй като смятат, че това ще наруши бизнес средата. 

Вестагер, чието име е едно от спряганите да наследи поста на председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер в новия мандат на управление, е на мнение, че европейските страни първо трябва да постигнат сделка за хармонизиран данък в целия ЕС.  „Най-хубаво е да има глобално решение. Но ако искаме да постигнем резултати в разумен период от време, Европа трябва да поеме водеща роля“, добавя тя. 

И докато ЕС не може да се споразумее по темата, законодателите във Франция започват в понеделник да обсъждат проект за национално данъчно законодателство за GAFA. Законопроектът предлага 3% налог върху цифровата реклама и други приходи на технологични фирми със световни приходи от над 750 милиона евро (842 милиона долара).

Вестагер, която е бивш датски министър на икономиката, е подела активна битка в Брюксел срещу данъчните измами и монополното положение на американските гиганти. Досега тя не е обявявала публично дали ще се бори за поста на председател на ЕК. Смята се, че ако се впусне в надпреварата, вероятно ще се нуждае от подкрепата на френския президент Еманюел Макрон. 

Запитана дали се интересува от председателството на ЕК, тя казва: „Много се интересувам от бъдещето на Европа. Искам да кажа, че преди да вземем решение за каквото и да е ново лице на Комисията, наистина трябва да знаем какво искаме да направим“.

Що се отнася до интернет гигантите, те срещат все по-силен натиск от страна на регулаторите в световен мащаб. В понеделник стана ясно, че Великобритания обмисля нов вид глоба – за социалните мрежи, които не успеят да опазят потребителите си от вредното съдържание на платформите им. 



Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: ЕК | конкуренция | Маргрете Вестагер | монопол | дигитален данък | интернет гиганти | GAFA