Zara затваря магазини, но увеличава търговските си площи

Компанията се разделя с по-малки обекти, но увеличава флагманските си престижни магазини

Снимка: Wikipedia
20:35 20.06.2019
Броят на затворените магазина за търговия на дребно в глобален мащаб нараства с всеки изминал месец заради бума на онлайн търговията. Испанската Inditex, най-големият търговец на дрехи в света, все още залага на своята мрежа от физически магазини, за да стимулира растежа. Но очевидно собственикът на Zara също е изправен пред сериозно изпитание.

Inditex е намалила мрежата си на пазара в Испания с 297 магазина, или с 15% от 2012 г. до сега. Това кара някои инвеститори и анализатори да се тревожат за забавяне на растежа на продажбите в компания, чийто бизнес е изграден върху бързо разрастваща се мрежа от магазини, пише Reuters.

Въпреки свиването на броя на обектите компанията увеличава общата им площ в Испания. Стратегията е да се отворят или разширяват водещи обекти на първокласни локации. Според източник на Reuters и през последната финансова година Inditex е разширила площите в Испания. Официалните числа обаче са търговска тайна.

Никой от служителите в магазините не е бил уволнен поради затварянето, те са преназначени на други обекти, според синдикатите.

Стратегията на Inditex за разширяване на търговските пространства може да бъде рискована в момент, когато купувачите все по-често преследват сделките онлайн, маржовете на печалбата на индустрията намаляват и Amazon.com стана най-големият продавач на облекло в САЩ и Великобритания.

Търговецът на дребно следва тенденцията в индустрията, в която компаниите намаляват портфейлите си с недвижими имоти чрез затваряне на магазини или чрез намаляване на размерите на магазините.


Успехът или неуспехът на плана на Inditex може да помогне да се определи дали комбинирането на онлайн продажби с голяма мрежа от магазини може да надделее на масовия пазар, където блейзърите се продават за по-малко от 30 евро, а роклите са под 50 евро.

"Потребителите променят навиците си за пазаруване. Вместо да пазаруват на място, пазаруват онлайн, но все още оценяват суперпрестижните флагмански магазини”, казва Алистър Вите, европейски инвестиционен портфейл мениджър в Comgest, топ 20 инвеститор в Inditex според данни на Refinitiv. "Това е мисленето зад стратегията на Inditex - да се затворят по-малките магазини и да се разширят и подобрят техните водещи обекти", добавя той.

В Билбао например Zara отвори триетажен магазин миналата година в историческа сграда в центъра на града - пълна с полилеи, мраморни колони и прозорци с витражи и в същото време затвори три по-малки магазина в града.

Inditex, чиито ръководители са известни с избягването на публичността и рядко дават интервюта, отказа официално да коментира дали е разширила търговските си площи в Испания.

Числата

Inditex има почти 7500 магазина в световен мащаб, над една четвърт от които са на лидера в "бързата мода" Zara, а сред останалите ѝ марки са Bershka, Stradivarius, Pull & Bear и други. Това е почти два пъти повече от обектите на Gap Inc и собственика на Uniqlo, японската Fast Retailing, и с около 2500 повече от шведската H&M.

В Испания е най-голямата мрежа с повече от 1 600 търговски обекта и представлява около една шеста от продажбите на групата, но намаляването на броя на магазините не е ограничено до местния пазар. Миналата година Inditex за пръв път затвори повече търговски обекти, отколкото отвори в Китай - най-голямата ѝ мрежа извън Испания.

В световен мащаб Inditex все още увеличава общия брой на магазините, но темпът се забавя и компанията изненада инвеститорите през март, когато заяви, че е затворила повече магазини, отколкото се очакваше през последната финансова година.

Тя заяви, че е планирала да отвори 300 до 400 магазина и да затвори близо 200, но накрая числата са следните: отворени 370 и затворени 355.

В световен мащаб нетната търговска площ на компанията е нараснала с 4.7% през последната финансова година. Тази година се очаква ръст от около 4%.

Ускореното затваряне на магазините добави опасенията, че Inditex е загубила част от блясъка си, тъй като е изправена пред засилена конкуренция и спад на маржовете. През последните шест години те постоянно намаляват - от 19.5% през 2013 г. до 16,7% през 2018 г., показват данните на Refinitiv. Числото, засегнато от ефектите на силното евро, все още поставя компанията далеч над много от конкурентите ѝ.

На годишна база ръстът на продажбите през миналата година беше най-нисък от листването на компанията на борсата през 2001 г. Въпреки това продажбите през последното десетилетие са се увеличили повече от два пъти, а нарастването на продажбите от 7% в местни валути през миналата година е сравнително благоприятно, защото конкурентът H&M отчита едва 3% ръст.


Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: търговия | магазини | Inditex | Zara | облекла

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини