Автобусните превозвачи са против представената система „бонус-малус“

Те настояват по-скъпа полица да се плаща, само когато се е стигнало до причиняване на щети

Снимка: Economic.bg/Красимир Свраков
17:03 28.12.2019

Автобусните превозвачи се обявиха против системата „бонус-малус” при „Гражданска отговорност“, представена за обществено обсъждане от Комисията за финансов надзор (КФН). Тя предвижда 20-степенна скала за поевтиняване или поскъпване спрямо базова цена, но „бонусът“ е до 25%, а „малусът“ – до 400%.

От бранша настояват по-скъпа полица да се плаща, само когато се е стигнало до причиняване на щети, докато в момента поскъпване ще има за водачите, извършили всякакви административни нарушения - превишаване на ограничението на скоростта; изпреварване, създаващо непосредствена опасност за движението; отнемане на предимство; опасни маневри и т.н.

В най-тежките случаи - при катастрофи и причиняване на смърт, застраховката може да достигне 1200 лв. при средна застраховка около 300 лева в момента, показаха представени от КФН изчисления.

А „бонусите“ за добро поведение на пътя могат да намалят цената з с максимум 25%, за което ще са нужни между 5 и 7 години.

Планът беше новата система да заработи от началото на 2020 г.,  но засега се отлага за отново. Вероятно за март.

За да върви застраховката с всеки, който седне зад волана, се предвижда в полицата да бъдат вписани възможните шофьори. Това според превозвачите директно ще оскъпи „Гражданската отговорност” за автобусите.

„Абсурдно е, че ако един от шофьорите, дори и да са 50 шофьора, един да има превишаване на скоростта - на вас ще ви се изчислява най-високия „малус“ заради него. Класическата „бонус-малус“ система е ангажирана - щета - застрахователно покритие”, коментира пред bTV Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автомобилните превозвачи.

От Асоциацията на застрахователите също застава зад позицията, че щетите трябва да бъдат включени. Но отчитат, че това може да не се окаже изгодно за превозвачите, както им се струва в момента. „Тук влизат всякакви щети, включително леките, констатирани с двустранен протокол. Т.е. неща, които ще се случват далеч по-често на пътя от нарушенията. Понякога си пожелаваме неща, които в последствие като им видим ефектите не сме склонни да ги приемем”, казва Константин Велев от Асоциация на застрахователите в България.

От Комисията за финансов надзор коментираха, че за включването на щетите в системата „бонус-малус” може да се мисли, но на по-късен етап.

Велев съветва в полицата на колата да се включват само партньорите, които наистина ползват автомобила. „Ако той не ползва вашия автомобил, съветът ми е да не го вписвате, защото няма смисъл неговия „малус“ да тегне върху двата семейни автомобила“, призовава Велев.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: бонус | бонус-малус | автобусни превозвачи | малус

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини