Българските превозвачи отказват курсове заради блокадите по границите

В схемата 60/40 не е включен товарният превоз, трябват конкретни мерки за него, заяви Йордан Арабаджиев

Снимка: Economic.bg/Краси Свраков

Километрични опашки по границите, блокирани шофьори по магистралите и откази за нови курсове. Така може да се опише ситуацията, в която се намира международният транспорт по време на карантина. Храната и водата са дефицит, а поддържането на висока лична хигиена, за да не се разпространи заразата, е почти невъзможно в условията, в които се намират блокираните водачи на ГКПП „Капитан Андреево“.

„Положението е много тежко. Опашката на границата ни с Турция е огромна и затова взехме решение от днес Съюзът на международните превозвачи да започне да раздава храна. Вече имаме и случаи на откази за нови курсове от страна на водачите заради тежката ситуация“, разказа за Economic.bg председателят на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.

По думите му до тежката ситуация се е стигнало заради турските гранични власти, които проверяват всеки един от шофьорите за общото му здравословно състояние и това изключително много бави работата.

По отношение на предложението от Европейската комисия отпреди няколко дни за създаването на така наречените „зелени коридори“ по границите, през които превозвачите да преминават за не повече от 15 минути, Арабаджиев е категоричен, че в конкретната ситуация това не е решение. Причината е, че тези правила важат за организациите на Европейския съюз, но не и за Турция.

Според него и предложението на  Асоциацията по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия (RASTIA) за създаването на жп коридор Истанбул-София-Виена, нямало да даде резултат. Припомняме, че от RASTIA твърдят, че този жп коридор „ще съдейства за гарантиране на общоевропейските вериги за доставки“. Товарният влак ще превозва полуремаркета, ремаркета със сменяеми каросерии и контейнери, натоварени с критични стоки, като лекарства и лекарско оборудване, санитарни материали, дезинфектанти, лични предпазни средства, храни и фуражи. Едва след изчерпване на тази приоритетна номенклатура от стоки ще се транспортират останалите товари.

Оказва се браншът, към който са насочени тези мерки, не ги харесва особено и не вярва, че ще дадат резултат. „Не съм специалист по железопътен транспорт и не знам колко бързо ще се случва, но знам, че самите ремаркета, които се използват са доста по-различни. Ако наистина беше толкова лесно и благоприятно за транспорта да се случва по този начин, не смятате ли, че щеше да се направи това и преди кризата?“, попита реторично Арабаджиев.

Помощта от правителството, която е по схемата "60/40" (60% от заплатите на служителите ги заплаща държавата, 40% предприятието, при условие, че няма съкращения) не била в ползва на транспортния бранш. „Трябват конкретни мерки за нашия бранш. В момента въпросната схема е насочена само към пътническия превоз, но не и към товарния“, каза Арабаджиев.

Той предупреди, че именно товарният превоз е доста засегнат от създалата се ситуация, защото почти всички големи предприятия като Daimler, Fiat, Honda са замразили своята дейност. „А това е едно от големите пера, които използват превоз за части“, каза още председателят на Съюза на международните превозвачи.

Какви конкретни мерки трябва да се предприемат специално за този отрасъл, за да бъде спасен, към момента не е ясно и самите превозвачи не могат да дадат отговор на този въпрос. „Ние сме последователни и трябва добре да обмислим посланията си преди да ги отправим“, обясни Йордан Арабаджиев.

Проблемите пред транспортния бранш не спират на границата с Турция

Тол системата беше една от основните теми, които вълнуваше цяла България и транспорта преди нейното място да бъде взето от COVID-19. На 1 март стартира новият начин за таксуване на движението по пътищата на България. Правителството обаче даде гратисен период на всички превозвачи до 27 март, в който водачите, които все още не са си закупили необходимите им бордови устройства или GPS тракери, чрез които да заплащат дължимите пътни такси, да го направят - като през този период те няма да бъдат глобявани.

Оказва се обаче, че само два дни преди да изтече въпросният гратисен период да изтече браншът продължава да не е готов. „Имам информация, че не всички водачи имат нужните им бордови устройства. Има някакъв проблем с оборудването“, каза Арабаджиев, като заяви, че от съюза ще говорят с МРРБ и АПИ. Дали за поредна отстъпка и още един гратисен период обаче Арабаджиев не даде отговор.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: транспорт | Турция | опашки | международни превозвачи

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини