Търговците искат помощ от държавата срещу натиска на моловете

Рител асоциацията настоява за спешна промяна в Търговския закон и фиксиране на по-кратки срокове в договорите и неустойки

Снимка: Economic.bg/Архив
11:22 02.06.2020

Фиксиран по-кратък срок на предизвестията и размер на неустойките. Това са част от промените в Търговския закон, за които настояват от Българската ритейл асоциация, представляваща популярните и добре познати марки и магазини, най-често (но не само), находящи се в търговски центрове тип "мол". Членовете на Асоциацията се оплакват, че са подписвали такива договори за наем и услуги с моловете, които в ситуация на пандемия са невъзможни за изпълнение, а търговските центрове вече са дали някои търговци на колекторски компании.

Според търговците коронакризата и последвалото въведено извънредно положение е накарало хората в бранша да осъзнаят, че условията, при които са сключвали договори за наем в моловете в България са много по-лоши и неизгодни в сравнение с целия останал Европейски съюз.

От Асоциацията заявиха, че ще поискат съдействие от властта за промяна на законодателството, защото договорите, които се сключват в момента са „еничарски“. „Промените в Търговския закон трябва да ограничат възможността за сключването на еничарски договори. Предизвестията и неустойките искаме да са фиксирани, както навсякъде в Европейския съюз –  до 3 месеца. Както ни събират депозит в рамките на три месечни наема, същият срок да бъде валиден и за предизвестията за напускане, както и за обезщетенията“, обясни за Economic.bg Тодор Тодоров от от Българската ритейл асоциация.

В момента сроковете за предизвестието при напускане на обекта, както и какъв е размерът на неустойката, са записани в отделните договори между наемател и наемодател. Със законовите промени, за които настояват от браншовата организация, въпросният срок трябва да бъде фиксиран, както и да е еднакъв за всички. 

„Срокът за предизвестието в повечето договори е фиксиран до края на договорния период, който в повечето случаи е 3, 5 или 7 години или са записани неустойки от порядъка на 300-500%, което е безумие. Такива договори са сключвани, защото напъните, за да започнем да работим в моловете са неистови. Всеки иска да работи и всеки е подписал договор с ясната представа, че ще работи. Наличието на пандемия обаче вразуми наемателите. Искаме такива договори вече никой да не може да сключва,“, обясни Тодоров.

Промените в Търговския закон са сложна задача, която изисква време. От Българската ритейл асоциация са наясно с това и затова казват: „Искаме с помощта на правителството да ги съберем тези т.нар. наемодатели и правителството да им каже: „Хора така не бива така, това е Европейски съюз. Не може в Италия, Франция и Гърция вашите колеги да се държат по един начин, а тук в периферията на Блока да се държите по друг“.

От Асоциацията разказват и за случаи, при които наемодателите са дали на частен съдебен изпълнител наемател, който не си е плащал задълженията за поддръжка – такси смет, сградни такси - за периода, в който не са работили, тоест от 13 март до 13 май.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: Търговски регистър | молове | Българска ритейл асоциация