Трансметрикс: Спрете да превозвате въздух

Една българска компания преобразява транспортния и логистичния бизнес чрез прогнозни алгоритми и изкуствен интелект

Има начин логистичните компании да станат по-ефективни, а и въздухът да се замърсява по-малко в резултат на тяхната дейност. Transmetrics знае как…

Идеята

за нов подход в транспорта и логистиката възниква през 2012 г. Тогава бизнесът среща Аспарух Коев и Анна Шапошникова. И двамата са консултанти, които установяват, че заради неефективни процеси и липсата на добри оптимизационни решения в транспортния сектор много пари отиват на вятъра. Виждат технологична ниша в това и създават Transmetrics - стъртъп, който да разработва софтуерни решения, базирани на изкуствен интелект и big data predictive analytics. Днес техни клиенти са едни от най-големите компании в Европа с глобални операции, сред които са DHL, Kuehne+Nagel, DPDgroup, Gebrüder Weis. Работят и с български фирми.

Първата стъпка

към оптимизация е да се систематизират историческите данни на всяка компания. „Всички те знаят, че има проблеми, но често нямат проследимост къде точно са слабостите и неефективността”, обяснява Димитър Павлов, директор Бизнес развитие в Transmetrics. Софтуерните специалисти обработват данните и изготвят исторически справки, същевременно показват системните слабости на всеки бизнес, които може да бъдат избегнати. Очертава се и друг основен проблем, засягащ  спедиторите, които свързват товародателите с превозвачи и печелят от маржа. При тях заявките нерядко идват в последния момент и за да ги обслужат, те са принудени спешно да намират камиони, които струват в пъти по-скъпо. За да реши този проблем, Transmetrics прави и прогнози за клиентски поръчки за бъдещи периоди и спедиторите могат максимално да пригодят транспортни си капацитет спрямо очакваните обеми, „без да превозват въздух”. Оптимизационни алгоритми допълнително увеличават ефективността.

„В логистичния сектор става

промяна

в основата на която са информационните технологии и изкуствения интелект. Чрез тях за твърде кратко време се решават комплексни задачи. Клиентите очакват бърза и евтина доставка. И има риск за много от компаниите, ако не повишат ефективността си, или да спрат да съществуват, или просто да бъдат погълнати от по-големи играчи”, смята Димитър Павлов. Той например се е завърнал от Австрия. Работил в една от най-големите логистични фирми, но бил привлечен от идеята именно чрез технологиите бизнесът да се прави по нов начин. И дори не подозирал, че Transmetrics е в България. Екипът вече е от над 27 души, в компанията работят доста чужденци, някои от които са завършили Американския университет в Благоевград и са останали тук. Сред тях е Тим Коротеев от Беларус, маркетинг директорът на компанията, който е сред първите нейни служители.

Transmetrics се радва на

инвестиционен интерес

- от LAUNCHub Ventures и международни бизнес ангели са набрани средства в размер на  3,3 млн. евро. Освен това в края на миналата година компанията получи 3,25 млн. лева финансиране от Европейската комисия по програма EIC Acceletaror. Тим Коротеев уверява, че амбициозният екип продължава напред с убеденост, че Transmetrics е новият инструмент, който ще помага на логистичните компании да са конкурентни в голямата надпревара.




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Повече четете в бр. 95 на сп. "Икономика"


Етикети: Трансметрикс | Апарух Коев

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини