Т-Маркет отваря 250 нови работни места в няколко града

Над 70% от доставчиците ни са български, предлагаме стоката им и в чужбина, казва управителят на веригата Едвинас Волкас

Снимка: Стоян Йотов

Повечето търговски вериги на българския пазар са от развити западноевропейски държави като Австрия и Германия. Една от тях обаче е от бившия Източен блок - литовската Maxima Grupe, която оперира в България от 2005 г. чрез магазините Т-Маркет.

През 2016 г. веригата обяви смели планове за развитие и значително увеличаване броя на обектите си и градовете, в които оперира. Economic.bg разговаря с ръководителя й Едвинас Волкас за досегашните постижения, инвестициите и бъдещите планове.    


Г-н Волкас, Т-Маркет вече 11 години е на българския пазар. Каква е оценката за постигнатото през този период?

За 11 години компанията постигна много. Изградихме 48 магазина в 18 български града и се превърнахме в една от водещите вериги на пазара на бързооборотни стоки в България. Ежедневно обслужваме над 50 хил. клиенти. Предлагаме им атрактивни цени, богат асортимент от стоки и разнообразни промоционални кампании. Магазините ни се намират на удобни локации близо до дома и работата на клиентите ни, така че да ги улесним максимално. 

През миналата година, когато Т-Маркет празнува своето първо десетилетие в България, продажбите на веригата нараснаха с 10.4% (72.4 млн. евро без ДДС). През 2015 г. веригата инвестира 2,3 млн. евро в развитието на българския си бизнес, като открихме 4 нови магазина и обновихме някои от вече съществуващите обекти.

България е единствената балканска държава в семейството на Maxima Grupe. Защо избрахте точно нашата страна?

Забелязахме големия потенциал на българския пазар и решихме да оперираме и на него. Условията за бизнес във вашата страна са много добри. Делът на модерна търговия в България в момента е около 50%, останалите 50% се развиват в рамките на традиционната търговия. Така че българският пазар все още има огромен потенциал за развитие.

Пазарът на дребно в България е много конкурентен. Виждате как някои от чуждестранните вериги не издържат на конкуренцията и затварят. Ние обаче продължаваме да се разширяваме. 


Извършвате сериозна експанзия – откривате 13 нови обекта в 12 града. Какво Ви мотивира да предприемете подобен смел ход?

Решихме да се възползваме от нарастващите продажби и клиенти, както и от изтеглянето на един от нашите конкуренти, за да разширим бизнеса си в България. С откриването на новите обекти ще работим в 30 български града. Магазините ни ще са над 60, което ще ни постави на трето място по брой на обектите сред търговските вериги. Общата търговска площ на магазините ни ще нарасне от 44 хил. кв. м. до 57 хил. кв. м.  

Новите ни филиали са разположени в удобни, гъсто населени райони и лесно се достигат от клиентите, защото са в непосредствена близост до дома или работното място. Всеки магазин предлага широк асортимент от 4500 до 7000 разнообразни стоки, като с приоритет винаги сa българските производители и местните доставчици.

Колко са служителите във веригата и колко нови работни места ще разкрият новите Ви обекти?

Служителите ни в момента са малко над 1000, а в новите магазини ще наемем 250. След отварянето им работещите в Т-Маркет ще станат почти 1300 души.

Предвид увеличаването на градовете и обектите Ви планирате ли разширяване на настоящия логистичен център или отваряне на нов?

Логистичният ни център е с площ от 7000 кв. м. Той се намира в близост до Елин Пелин и дава работа на над 100 души. Управляваме го сами и го използваме най-вече за хранителни продукти.    

Работим съвместно с различни партньори най-вече при доставките на свежи продукти. Ако някой доставчик желае да доставя директно до магазините ни, ние винаги сме отворени за подобно предложение. Имаме немалко доставчици, които и в момента го правят. Засега не планираме отварянето на нов логистичен център.


Как се движи годишният оборот на Т-Маркет и какъв е настоящият пазарен дял на веригата? Удовлетворява ли Ви?

През последните години отчитаме постоянен растеж на оборота. През 2014 г. той беше около 128 млн. лева (4,5% ръст), през 2015 г. – около 142 млн. лв. (10,4% ръст). За първите 6 месеца на 2016 г. растежът е 13,3%. Той се дължи на богатия асортимент на магазините ни и добрата работа на нашите служители. В момента заемаме шесто място по пазарен дял сред търговските вериги. С новите обекти вероятно ще запазим тази позиция.

Заедно с оборота нарастват ли и инвестициите Ви в България? Колко е средната инвестиция в изграждането на нов магазин на Т-Маркет?

Разбира се. През миналата година вложихме 2,3 млн. евро в българския ни бизнес, открихме 4 нови обекта и обновихме някои от вече съществуващите. През 2016 г. действията ни са още по-мащабни – инвестираме общо 23,6 млн. лв. 15,2 млн. лв. от тях са предназначени за новите ни обекти, останалите за подобряване и модернизиране на сегашните и др. дейности. Това ни превръща в един от големите инвеститори в българската икономика. Ако купуваме земята и построим нов обект от нищото, това ни струва около 1,2 млн. евро.


Работите успешно с българските производители. Каква част от стоките, оборота Ви, са свързани с продукти, произведени в България?

Повече от 70% от доставчиците ни са български, а над 50% от продуктите, които предлагаме, са произведени в България. Например месото в магазините ни е 100% българско, то не е замразявано и винаги е свежо и качествено.

В нашата верига се предлагат и някои уникални за българския пазар продукти като литовски черен хляб, голямо разнообразие от захарни изделия, идващи от балтийските държави, херинга и т.н. Около 30% от асортимента на магазините ни е съставен от такива стоки. 

Разчитате ли на местни производители? Има ли възможност някои от тях да предлагат продукта си и на външни пазари с помощта на Т-Маркет?

Местните доставчици и производители са особено важни за нашия бизнес. Проведохме срещи с общините, в които отваряме новите ни обекти, за да ни препоръчат местни производители и вече имаме връзка с много такива. Те ще могат да предоставят продукта си в близките магазини, ако той се окаже успешен, ще го разпространим и в останалите ни обекти в страната, а защо не и в тези в чужбина.

В останалите държави, където оперираме, предлагаме българско сирене, лютеница и дори велосипеди.


Какви са приликите и разликите между навиците на потребителите на българския и литовския пазар?

Потребителските навици в двете държави са различни. Това най-вече се забелязва при млечните продукти. На Балканите млека, сирена и др. се радват на особена почит и консумацията им е огромна. Българите харесват и често купуват прясно мляко, топла кухня, скара, които не са чак толкова популярни в Литва.

Каква е средната стойност на покупката на клиентите Ви в България?

Около 10 лв.

Ангажирани ли сте в някакви образователни инициативи?

Имаме голям екип и всеки негов член е важен за нас. Организираме разнообразни обучения с цел подобряване качеството на работата ни – както в офиса, така и магазините ни. През 2016 г. удвоихме или дори утроихме броя на обученията за нашите служители. Отворени сме към младите хора, те заемат особено важно място в нашата работа и планове за развитие.  




Ако сте харесали статията, можете да се абонирате за страниците ни във Facebook и Twitter или да използвате нашия RSS фийд канал, за да не пропуснете нищо интересно от Economic.bg.


Етикети: България | оборот | инвестиции | продукти | търговски вериги | доставчици | магазини | магазини dm | серийни предприемачи

ПОСЛЕДНИ НАЙ-ЧЕТЕНИ КОМЕНТИРАНИ
Виж всички новини