5G крие „катастрофална“ криза за авиацията
Надграждането на мобилните мрежи вече заформи бойно поле в САЩ

Снимка: Twenty20
Ръководителите на американските авиокомпании предупредиха за предстояща „катастрофална“ криза в авиацията заради въвеждането на нова 5G услуга, предава The Guardian. Според тях това може да доведе до заземяване на значителен брой самолети и да нанесе сериозен удар както върху пътническите, така и върху товарните полети.
Предупрежденията за предстоящите проблеми в авиацията идват в писмо, изпратено до представителите на ангажираните администрации в САЩ. То е подписано от главните изпълнителни директори на American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines и Jet Blue, както и превозвачите на товари и колети UPS и FedEx.
Те предупредиха, че новата 5G C-лентова технология може да попречи на критично важна апаратура. Става дума например за радиовисотомерите, които преценяват разстоянието от земята до самолета – ако те не функционират добре, това ще попречи на операциите при ниска видимост.
„Това означава, че в ден като вчерашния повече от 1100 полета и 100 000 пътници ще бъдат отменени, отклонени или закъснели“, се предупреждава в писмото, добавяйки призив за предприемане на спешни действия.
Честно казано, търговията на нацията ще спре“, казаха още мениджърите.
Благодарение на по-ранни лобистки действия AT&T и Verizon отложиха с две седмици планираното разгръщане на новата 5G технология около определени летища. Тогава двата телекома договориха да създадат буферни зони около 50 порта в САЩ, за да намалят рисковете от смущения и да предприемат други стъпки за справяне с проблема в следващите шест месеца.
Първоначалното споразумение за отлагане на технологията до 19 януари обаче изтича. Затова сега авиокомпаниите поискаха тя да бъде внедрена навсякъде в страната, освен в рамките на приблизително 2 мили (3.2 км) от летищни писти“ на някои ключови летища.
Въпросната 5G технология в т.н. C-лентата (радиочестотната лента между 3.7 и 4.2 GHz) се превърна в повод за ожесточен спор в САЩ. От едната страна на барикадата е FCC, която управлява радаиочестотния спектър, заедно с телекомите, а от другата – FAA, която управлява безопасността на въздухоплаването, заедно с авиопревозвачите.
Широкоспектърната 5G технология трябваше да бъде пусната в началото на 2022 г. Двата телекома AT&T и Verizon, които се съгласиха да забавят старта, общо са похарчили 67 млрд. долара за лицензи за C-лентата.