Имаше ли Happy End за Facebook
Очакванията бяха огромни, но Facebook не успя да ги оправдае. Цената на акциите успя да се задържи висока само заради помощта на банките. Въпреки това, основателят на компанията Марк Зукерберг е удовлетворен
Вчера стана факт най-голямото първично публично предлагане (IPO) за технологична компания на всички времена. То успя да направи Цукерберг мултимилиардер. Въпреки това, пресата по целия свят обобщава акцията на Nasdaq като приказка без щастлив край.
Всичко обаче изглеждаше добре до вчера. Само два дни преди IPO-то, Facebook пусна още 25% повече акции от планираното. След това и ценовият диапазон беше повдигнат от 28-35 $ до 34-38$, а накрая стана ясно и, че цената на акциите ще е най-високата – 38$. Roadshow-то също предизвика сериозен интерес.
Стартът вчера беше белязан от забавяне с половин час заради технически проблеми. След това за кратко всичко изглеждаше като сензационен дебют на борсата: само за няколко минути цената на акцията скочи от първоначалните 38 долара до 43, а по-късно дори и до 45. След като страстите се поохладиха, цената на акциите бързо се върна почти до първоначално определената.
Затова и банките се включиха активно в купуването на акции. След новини от Wall Street Journal и Bloomberg, финансовите институции започнаха да изкупуват ценни книжа и така цената се задържа на ниво почти 40$. В края на IPO-то те паднаха до $38,23, което се равнява на оскъдно увеличение от едва 0,61%.
За мнозина този резултат беше разочароващ. Докато агенции и медии спориха на каква цена ще затворят акциите, повечето водещи анализатори плануваха увечлиение на първоначалната стойност с 15 до 30%. Но реалността е далеч под този диапазон. „Виждаме разочарование в очите на хората ", каза Уейн Кауфман, брокер от John Thomas Financial. "Те се надяваха, че Facebook ще се търгува много по-добре."
Цялото IPO не помогна дори и на Wall Street. Всички индекси белязаха минуси. Дори Groupon, LinkedIn и Zynga загубха до 13% от стойността си.
Въпреки това, Facebook успя да напише история снощи. Това IPO беше най-голямото в историята за технологична компания. Общо бяха събрани 18,4 млрд. долара. За сравнение Google успя да събере едва $2 млрд. на тяхното първично публично предлагане през 2004 г. Така общата стойност на социалната мрежа достигна цели $104 млрд. Тази стойност се равнява на цената на Daimler, BMW и Lufthansa взети заедно.
Информационна Агенция Икономика