Коледен бонус по "Гражданска отговорност"
Част от компаниите дадоха заден и започнаха да свалят цената на задължителната застраховка
Малко преди коледните и новогодишни празници, в сезона на сравнително активна продажба на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" и на фона на непрестанните твърдения, че тарифите трябва да се повишават, част от компаниите на българския пазар започнаха да правят отстъпки от цената на задължителната застраховка на автомобилистите. Тенденцията потвърдиха пред www.economymagazine.bg и мениджъри на дружества в бранша, които са сред активните на пазара на "Гражданска отговорност".
"Бул Инс" - една от компаниите, която доскоро бяха сред най-активите в продажбата на "Гражданска отговорност", но напоследък се отдръпна от този пазар, обяви публично, че временно намалява цената на задължителната застраховка. Преди два месеца в интервю за Информационна Агенция Икономика изпълнителният директор на дружеството Стоян Проданов заяви, че от началото на годината полицата се е повишила с около 5%. В края на септември той прогнозира ръст от още 5% в последните три месеца на годината.
По-ниските цени, които обяви "Бул Инс" са резултат от решение на борда на директорите на компанията и се дължат на свиването на пазара и ниската покупателна способност на българите. "В резултат на продължаващата световна финансова и икономическа криза се наблюдава остър спад в икономиката ни и свиване на потреблението. Много от клиентите на дружеството изпитват временни финансови затруднения", аргументират понижението от "Бул Инс". В новата тарифна политика се увеличава и обхватът на автомобилите на възраст над 15 години. Дружеството предоставя различни опции зависимост от потребностите на клиента, предлага бонуси и отстъпки.
Мениджъри на застрахователни компании също намекнаха за политика на понижаване на цените от конкурентите им. Още преди месец изпълнителният директор на ЗАД "Алианц България" Пламен Ялъмов категорично заяви, че твърденията за повишаване на цената на задължителната автомобилна застраховка са несъстоятелни. Той обясни понижението на приходите от "Гражданска отговорност" в статистиката на Комисията за финансов надзор (КФН) именно с намалената на годишна база цена при част от дружествата. "Всички обявяват, че ще повишат цената, но след това някои компании примамват клиенти с твърдението, че при тях цената е по-ниска от тази на конкуренцията", коментира Пламен Ялъмов.
Изпълнителният директор на ЗК "Лев Инс" АД Стефан Софиянски също намекна, че има компании, които са си позволили да намалят цената. Управляваното от него дружество е с най-голям дял на пазара на задължителната застраховка. Той отрече при тях да има понижение на тарифата. "Ние не сме намалявали цената на "Гражданска отговорност". Няма и как да го направим на фона на непрекъснато растящите обезщетения, които изплащаме. Някои колеги се опитаха и Комисията за финансов надзор им наложи наказания", твърди Стефан Софиянски. Той е убеден, че намаляването на тарифата говори за недобро финансово състояние, защото показва, че дадена компания се нуждае от свежи пари в кеш. От "Бул Инс" обаче категорично обориха тезата, че липсата на свеж кеш е причина за понижаване на цената. От дружеството твърдят, че намаляването на тарифата е за сметка на вътрешните резерви.
Точна цена или конкретен процент на понижение на цената е трудно да се дадат, защото условностите при сключването на "Гражданска отговорност" са много. Цената зависи на най-вече от обема на двигателя, региона, в който се управлява превозното средство, възрастта на водача, годините трудов стаж… В Западна Европа има значение дори цвета на автомобила. В България задължителната застраховка се продава най-скъпо в София, след това са големите градове, а най-евтино е в малките населени места. И това е съвсем логично на фона на засиления трафик и честите пътно транспортни произшествия в големите градове. Цената на застраховката към момента в София варира от 181.36 лв. в "Армеец" до 635.23 лв. при "Дженерали". Даденият пример е за 10-годишен автомобил, а обем на двигателя 1800 кубически сантиметра, възраст на водача над 25 г. и стаж зад волана между 5 и 10 години.