Краят на бакшишите
Сервитьори и клиенти биха били далеч по-щастливи, ако няма допълнителни възнаграждения, показва ново проучване на Cornell Universit
Един скорошен ход на Sushi Yasuda, най-висок клас японски ресторант в Ню Йорк, да се забрани на клиентите да оставят бакшиши, като за сметка на това цените в менюто се вдигат с около 15%, предизвика редица спорове, дали това може да е повратна точка в този бизнес, пише MarketWatch.
Идеята бе последвана от няколко вериги добри ресторанти в Ню Йорк, Калифорния и Чикаго, а собствениците твърдят, че подобна политика подобрява обслужването и възпитава на култура на отчетност.
"Ако човек не трябва да мисли за пари постоянно, то той спокойно би могъл да се съсредоточи върху работата си. Наличието на надеждни приходи дава сила", казва собственик на верига в САЩ пред MarketWatch.
Всъщност, тезата с премахването на бакшишите е много актуална. Ресторантьори и клиенти твърдят, че най-неприятната част от храненето в заведение е "оценяването" на сервитьора, а след това и смятането въз основа на това решение.
Потребителите не изглежда да влагат много мисъл именно в тази стъпка, показва проучване на Cornell University. Според данните от него, гостите плащат приблизително една и съща сума като бакшиш независимо от техния опит в заведението.
Все пак заведенията за хранене са подложени на редица организационни решения, свързани с това как бакшишът се разпределя между служителите. Затова и много от тях признатават, че липсата на бакшиш и съответно вдигането на цените, което би покрило заплатитите, е най-приемливото решение. В Starbucks например, въпросът е станал толкова усложнен, че в момента се води дело от служители зад бара, които искат да си върнат милиони в бакшиши, които са "несправедливо разпределени" само сред сервитьорите.
Разбира се, има и противници на идеята. Без такава надеждна система за отчетност, високото ниво на обслужване може да се влоши, казва Едуард Фой, собственик на луксозен ресторант в Ню Йорк. Освен това, с бакшиши има потенциал за повече пари, отколкото само с повишени фиксирани цени.